Announcement

Collapse
No announcement yet.

Langdistansebruk av 433MHz båndet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Langdistansebruk av 433MHz båndet.

    Vedr. 433MHz-båndet og langdistanse fjernstyring.

    Jeg har sett noen poste at bare man er radioamatør vil alt være i orden, ift bruk av UHF frekvenser (433MHz) til modellflystyring. Dette har skurret i mine ører og jeg kontaktet derfor Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Tidl. Post- og Teletilsynet) Fikk hyggelig svar fra senioringeniør Adnan Visic i Seksjon for Mobile Tjenester/Frekvensavdelingen, som kan melde flg:

    "Amatørlisens dekker ikke fjernstyring av modellfly og derfor ville det vært ulovlig å bruke det basert på vilkårene for radioamatører.
    Frekvensbåndet 432.0 MHz - 433.05 MHz er allokert til radioamatører og derfor ikke tillatt brukt for fjernstyring av fly."

    Slik jeg tolker dette er det ingen vits å ta radioamatørlisens for å få bruke UHF-utstyr til modellfly (Men amatørradio er en FANTASTISK hobby som anbefales!)

    How ever:

    "«Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser(fribruksforskriften), Kap. III. Utstyr for kortdistansekommunikasjon, §8 (11 og 12)» definerer frekvensbånd som er tillatt til å bruke til kortdistansekommunikasjon i 433 MHz båndet( ref. Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften) - Lovdata) :

    § 8. Diverse utstyr for kortdistansekommunikasjon
    (11) Frekvensbåndet 433,050–434,790 MHz tillates brukt med en maksimal tillatt utstrålt effekt på 10 mW e.r.p. Maksimal sendetid er mindre enn 10 prosent

    (12) Frekvensbåndet 433,050–434,790 MHz kan brukes som beskrevet i standarden EN 300 220 med maksimal tillatt utstrålt effekt 1 mW e.r.p. For signaler med båndbredde større enn 250 kHz skal den spektrale effekttettheten være mindre enn –13 dBm/10 kHz. Taleapplikasjoner tillates dersom interferensreduserende tiltak anvendes.

    (20) Frekvensbåndet 2400,0–2483,5 MHz tillates brukt. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 10 mW e.i.r.p"

    Dette kan gi en mulighet til å bruke 433MHz, men jeg tror utstyret fra f. eks. Kina har for sterk sendereffekt. Mulig jeg tar feil, og det kunne vært moro med en diskusjon...


    MVH LA6UOA/Trygve
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

  • #2
    Fint at du følger opp med svaret fra NKOM Trygve. Det hadde vært interessant å ha sett hele dialogen for å få litt mer inntrykk av bakgrunnen for svaret du kort gjengir. Jeg har som sagt kommet til en annen tolkning av forskriften og er vel ikke alene om det her til lands. Andre tilsynsmyndigheter i andre land gir også åpning for radiostyring selv om det ikke er noen garanti for at ikke kan ha andre regler i Norge.
    Jeg finner det litt merkelig at tilsynet vil innskrenke bruken til at akkurat denne formen for kommunikasjon ikke er lov når de ikke har noen retningslinjer på andre områder som f eks APRS, mesh-networking med mer. Jeg ser ikke den store prinsipielle forskjellen mellom radiostyring av modellfly og en APRS digipeater i en ballong f eks. Det skurrer også mot tidligere svar fra tilsynet om at bruk til videolink fra modellfly er helt i orden.

    Radioamatører verden rundt er viktige bidragsytere til forskning og utvikling av ny teknologi på mange områder. Mye av dette arbeidet er basert på at amatørbåndene kan brukes til forholdvis fritt til utforsking. Jeg ser på FPV-flyving og telemetri mellom fly og bakke som en naturlig del av slik forsking og i god radioamatør ånd. Jeg synes det ville være synd om tilsynmyndighetene oppfordres til å innskrenke slik kreativitet.
    --
    Thomas Kvitle Jenssen

    Comment

    Working...
    X