Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av batteri til en stormodell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av batteri til en stormodell

    Er litt i tenkeboksen vedr kjøp av nytt sett med batterier for årets sesong.

    Flyet er en Krill Su 29 2,6m.


    Foto: Alf Løvold

    En "flightpack" består av 6 stk batteier (15S). Har tidligere brukt Turnigy Nanotech 5S 5000mAh 25 og 35C. Dette har fungert bra.
    For årets sesong har jeg vurdert Gens Ace. Men er dette virkelig nødvendig? Hos Elefun selges 5S 5000mAh 60C for 1145,- Vekt 671gr.
    RcBatteri.no har sitt "brand" 5S 5000mAh 25C til 759,- og med en vekt på 597gr.

    404 Not Found 1

    Noen som har erfaring med disse batteriene?

    Max strømtrekk ligger på ca 180A.

    Innspill tas i mot med takk
    Attached Files
    Rune Haugen
    // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
    // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
    // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
    // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

    " It's all 100% electric ! "



  • #2
    Setter opp 100cc erstatning sjøl i disse dager og lurer på akkurat det samme Det er ( 12 sellers) 4 -6sellers( 2 parall i serie med 2). Har nå Turnigy batterier 6 sellers 25c og disse har blitt brukt en del og lurer nå på nye.

    Comment


    • #3
      Beklager om jeg er litt krass nå, men skal dere kjøpe batterier to ganger (dvs Hobbyking søppel og så skikkelig) eller skikkelig med en gang? Batteriene fra rcbatteri.no er iallefall knallbra og holder seg meget bra også over tid.
      Propellen skal være på toppen!
      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

      Comment


      • #4
        Originally posted by bjornal View Post
        Beklager om jeg er litt krass nå, men skal dere kjøpe batterier to ganger (dvs Hobbyking søppel og så skikkelig) eller skikkelig med en gang? Batteriene fra rcbatteri.no er iallefall knallbra og holder seg meget bra også over tid.
        Har brukt Turnigy batterier på stormodeller i flere år og det har fungert bra. Har også handlet Gens Ace fra Rcbatteri.no til noen litt mindre fly (EF Extra 78"), og kunne tenke meg å handle fra en sjappe her i Norge dersom det er mulig.
        Derfor mitt spørsmål - er Rcbatteri.no sitt eget "brand" bra? Leverer de 25C? Hvis så er det jo bankers....
        Rune Haugen
        // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
        // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
        // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
        // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

        " It's all 100% electric ! "


        Comment


        • #5
          Originally posted by gnistjeger View Post
          Har brukt Turnigy batterier på stormodeller i flere år og det har fungert bra. Har også handlet Gens Ace fra Rcbatteri.no til noen litt mindre fly (EF Extra 78"), og kunne tenke meg å handle fra en sjappe her i Norge dersom det er mulig.
          Derfor mitt spørsmål - er Rcbatteri.no sitt eget "brand" bra? Leverer de 25C? Hvis så er det jo bankers....
          Det 3300 batteriet jeg har torturtesta leverte oppimot 80c uten å mukke. Helt på høyde med Gens ace, Pulse og andre kvalitetsbatterier.
          Propellen skal være på toppen!
          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

          Comment


          • #6
            180a blir 18c. Så 25c er jo egentlig nok. Med GA vil totalvekten øke med ca 3 prosent. Hvis spenningen på GA under utladning er 3 prosent blir energi vekt forholdet omtrent likt.

            Men det som er mest interessant er vel levetid.
            Kjetil
            oops: . . ! . .

            http://www.vingmfk.com

            Comment


            • #7
              Originally posted by kjetilmh View Post
              180a blir 18c. Så 25c er jo egentlig nok. Med GA vil totalvekten øke med ca 3 prosent. Hvis spenningen på GA under utladning er 3 prosent blir energi vekt forholdet omtrent likt.

              Men det som er mest interessant er vel levetid.
              Hvordan kom du frem til at dette blir 18c?
              Propellen skal være på toppen!
              Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

              Comment


              • #8
                6 X 5S 5000mAh = 15S 10Ah
                180A / 10Ah = 18C
                Fred Larssen

                Comment


                • #10
                  Originally posted by bjornal View Post
                  Beklager om jeg er litt krass nå, men skal dere kjøpe batterier to ganger (dvs Hobbyking søppel og så skikkelig) eller skikkelig med en gang? Batteriene fra rcbatteri.no er iallefall knallbra og holder seg meget bra også over tid.
                  Dette er ikke sort/hvitt. Har brukt rimelige Turnigy i flere år på store modeller og de går greit. Har også fått tilsendt batterier med selledropp som bare måtte kastes. Prismessig har forskjellen vært så stor at det allikevel har lønt seg å sjanse på hobbykingbatterier. Det kan også se ut som om kvaliteten fra Hobbyking generellt er i ferd med å ta seg opp. Turnigy, som produserer alt mulig, vil i så fall konkurrere ut mange vestlige aktører.

                  Imidlertid har kostnadene ved å kjøpe batterier derfra gått drastisk opp de siste årene så i dag ser det ut til å være duket for å kjøpe store Lipo i Norge. Det er jo i praksis dette hva tråden handler om. Ser man litt etisk på det så bør vi jo kjøpe i Norge nå, men vi ønsker jo å høre om erfaringer med det. Det blir fremdeles noe dyrere og da legges kravene deretter.

                  Comment


                  • #11
                    Kjøper dere hk batterier, kommer dem vel nå fra nederland?
                    med dagens kurs,frakt og tollbehandling,så er det vel snart billigere å kjøpe batterier her hjemme.
                    Last edited by Tertitten; 30-03-15, 12:33.
                    Terje Egeberg
                    "Opp ska det og det får bare virke"


                    38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                    3DHS slick 89" EME 60.
                    3DHS Slick 71"

                    Comment


                    • #12
                      Originally posted by Tertitten View Post
                      Kjøper dere hk batterier, kommer dem vel nå fra nederland?
                      med dagens kurs,frakt og tollbehandling,så er det vel snart billigere å kjøpe batterier her hjemme.
                      Vel vel , problemet er jo at norske forhandlere og justerer prisen etter kursen . Ga 995kr for Gen Ace 6s 5000 før jul , nå kr 1245..

                      Comment


                      • #13
                        Å justere varer etter den valuta kursen er vel ikke noe problem?
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #14
                          Nei ikke problem ,var ikke det jeg mente . Prisen pr batteri "øker" overalt for oss som får lønn i NOK pga kurs

                          Comment


                          • #15
                            Originally posted by Tertitten View Post
                            Kjøper dere hk batterier, kommer dem vel nå fra nederland?
                            med dagens kurs,frakt og tollbehandling,så er det vel snart billigere å kjøpe batterier her hjemme.
                            De kommer fortsatt fra HK med FedEx. Man kan bestille fra Euro varehuset, men de skal jo ha over 70$ i frakt, mens jeg betalte 33 for min siste batteribestilling fra HK, og det tok ca en uke. Man slipper ikke unna moms med FedEx, så man får bare regne på selv hvor mye man kan spare kontra handel i Norge. Det har også helt klart blitt mer levelig å handle batterier i Norge med årene siden jeg startet hobbyen i -08.

                            Comment

                            Working...
                            X