Announcement

Collapse
No announcement yet.

Governor servo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Governor servo.

    Dere som har flydd med governor en stund, hvilke hastighet på servoen kreves det for at den skal fungere optimalt. Noen som har gjort seg opp en erfaringsmessig mening?

  • #2
    Det kommer veldig an på hvilken motor du har (50/90 size?) og flystil egentlig. Stort sett ville jeg sagt at man bør ha den kjappeste servoen som man ser seg råd til på gass om man skal fly hard 3d og bruke en agressiv governor. En god gyroservo kan veldig ofte funke bra.

    Det som er like viktig er at du får satt opp geometrien på throttle-staget best mulig, helst slik at servoen får vandre fra begge ytterpunkter. Det du oppnår da er at du får best mulig oppløsning på throttle, noe som igjen gjør at den governor kan jobbe optimalt.
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

    Comment


    • #3
      Det er i dette tilfellet snakk om en 50size, rettere en Redline.53 i en 600N. Flystil...tjaaa, litt mer enn sportsflygning vil jeg si, ikke alltid jeg behandler helikopteret like fint i lufta, men noen hardcore er jeg ikke.
      Geometrien er veldig bra om jeg har forstått det riktig i governor-verden, endepunktene er 96-97 i begge rettninger og senter th.stikke med en linjær kurve er 50% åpen tønne slik som maualen til Skookum ønsker det.
      Grunnen til at jeg spør er om servospec. kan ha noe å si er om at servoen kan bidra til å leane motoren min om den er for dårlig/ikke følger etter/for treig.

      Comment


      • #4
        Hva slags servo har du pr i dag? Er også litt snodig om gasservoen bidrar til å leane ut motor, men etter noen år med div. helier så blir jeg ikke forundra over noen ting lengre... I hvilke situasjoner merker du at den lugger?
        Ville nok også ha vurdert å få tak i noe annet enn en Redline, det er ikke den beste motoren i verden. Har sett ganske rimelige 55HZ'er rundt om kring nå...
        Propellen skal være på toppen!
        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

        Comment


        • #5
          Servoen er en billig JR servo som spec`er til 0.19 på 60 grader.
          Lite som forbauser meg også i helikopterverden, men denne servoen funker helt fint i de årene jeg har flydd denne modellen, vel og merke på kurver. Derfor jeg aner at en servo som skal reguleres av en governor trenger langt bedre spec/hastighet en den så står i modellen nå.
          Motoren blir så lean på slutten av flighten at den henger på turtallet og den tørre leane lyden kommer. Samtidig merker jeg i store påkjenninger ved feks. i en rainbow at turtallet dropper litt vel mye i det jeg pitcher fort fra negativ til positiv.
          Om det er servoen som ikke klarer å holde følge eller et evnt. gain problem, eller en kobinasjon av disse vet jeg ikke.

          Det kan også legges til at jeg senere på dagen i dag deaktiverte governoren og fløy ettpar turer på kurver slik som jeg alltid har gjort, da var alt som før. Så jeg tenker at det enten er det noe elektronisk i innstillingene (enda jeg har fulgt Skookum sine anbefalinger i oppsett) eller så er det servoen uten at jeg kan påstå noe da jeg mangler erfaring med gov.

          Begynte å fly 90 size på governor sist uke og det var plug and play, Skookum der også som tar seg av turtallet og samme bakplatesensor, men dog med en haleservo som th.servo.

          Ang. motoren, hva er det du reagerer på?
          Last edited by LarsO; 07-04-15, 16:34.

          Comment


          • #6
            Det at motoren går leanere når du nærmer deg slutten av tanken er jo ikke noe uvant situasjon da motoren kan få noe mindre fuel da det blir mindre trykk enn om den har masse fuel. Det forklarer imidlertid ikke at gov skal oppføre seg på den måten det gjør her. Har du evt. mulighet til å "låne" servoen til 90'en og teste om det samme skjer med denne?

            Og ang. motoren så har jeg opplevd en god del kødd med TT-motorer, OS har stort sett vært problemfrie. Bortsett fra brukerfeil, som ikke har noe med motoren å gjøre.
            Propellen skal være på toppen!
            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

            Comment


            • #7
              Tro meg, dette er ikke `slutten av tanken-lean`. Her snakker vi skadelig lean, altfor varm.
              Kommer til å skifte servoen ja, men greit å lufte om andre som har erfaring med governor har opplevd det samme.

              Ang. Redline motoren jeg kjører med nå så er dette min andre i rekken. Har aldri hatt noe tull eller feilslag med disse to motorene, ikke spiser de baklager heller. Motoren er nå passert to år og har slukt endel kartonger fuel på sin levetid, den starter med en gang, på sommer som vinter og stopper aldri uten at at jeg gir den beskjed om det.
              Får det bare ikke til å stemme, når jeg flyr den på vanlig v-kurve går det som olja lyn. Med gov. aktiv og oppsatt etter anbefalinger blir motoren altfor mager.

              Comment


              • #8
                Hmm, merkelig issue det her. Har du mulighet til å få tatt noe video e.l? Kan det være at den ikke rekker å dra ned turtall fort nok om du unloader brått, tro? Den skulle dog ha dratt det ned igjen da og ikke holdt det høyt.
                Propellen skal være på toppen!
                Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                Comment


                • #9
                  Ja det er svært merkelig, dog jeg har ingen erfaring med gov.
                  Mulig jeg kan få til en video, men har heller ikke så lyst å kjøre motoren bevisst så vanvittig varm, tipper på det er en ny servo på plass rimelig raskt.

                  Gov. regulerer jo da den ikke overspeeder på turtallet, iallefall ikke før motoren er blitt så varm at den går alt for magert og da naturligvis får et for høyt turtall, godt over 1950 på headspeed som ligger inne. Når den først var blitt så varm reagerte ikke motoren når jeg flippet bryteren over til normalmode hvor det ligger inne med 1750. Jeg måtte lande og throttle godt ned for å senke turtallet, da 'hang' turtallet lenge før det roet seg, slik som det gjør når en motor er for varm.

                  Comment


                  • #10
                    Er det generellt vanlig at motoren må rikes ved bruk av gov.?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by LarsO View Post
                      Er det generellt vanlig at motoren må rikes ved bruk av gov.?
                      Nei, du skal normalt kunne fly med samme setting på forgasser som man gjør uten governor. Har du byttet throttle-servo enda?
                      Propellen skal være på toppen!
                      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                      Comment


                      • #12
                        alri hatt issue

                        Comment


                        • #13
                          Ja, har satt i en ny th.servo med specene 0.06/60*, ingen nevneverdig forbedring med ny servo.
                          Endte med å rike motoren endel både på low og high nåla, så nå er den sluggish og sluker fuel.

                          Comment


                          • #14
                            Da tror jeg faktisk at jeg melder pass. Har du prøvd helifreaks?
                            Propellen skal være på toppen!
                            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                            Comment


                            • #15
                              Har du prøvd å endre turtall?

                              Enkelte mufflere er tunet for å fungere optimalt på et lite turtallsområde og kan nærmest fungere som en slags mekanisk governor i seg selv. Dersom du da setter inn en elektronisk governor og justerer denne til et annet turtall kan det bli tull.

                              Det beste er ofte å finne den headspeeden hvor motoren gir best ytelse og så sette governoren 50-100 rpm over dette.

                              Comment

                              Working...
                              X