Announcement

Collapse
No announcement yet.

Governor servo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jon Roger nevner noe som kanskje kan spille inn her. Om du har mulighet, prøv å sette turtall opp noe i gov'en og se hva som skjer da. Det kan jo hende at du har vært ekstremt uheldig og truffet akkurat på det "hølet" i tuninga som de fleste motorer dessverre har...
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

    Comment


    • #17
      Ja, jeg har en tråd om dette på Helifreak også. Der jeg har ideèn fra om å begynne å rike motoren noe som forsåvidt hjalp på temperaturen, men som nevnt, den ble betraktelig latere og sluggish dessverre.
      Tråden finnes her for de som er intressert.

      Ja Jon Roger, jeg har prøvd å endre på turtall-settingene på gov. Har prøvd med på mellom 1900-2100. Har dog ikke tach`et turtallet, men lyden fra både motor, rotordisk og helikopterets oppførsel sier at jeg er ganske nærme turtallet jeg vanligvis flyr på v-kurve.

      Ellers så bruker jeg #566 muffleren som Hatori anbefaler til Redline.53

      Mulig jeg har truffet en `dead spot`i registeret, men jeg får det liksom ikke helt til å stemme.

      Comment


      • #18
        Regnet på dette med responstiden på rotorhodet på en 90 size nå nylig faktisk for å se om du faktisk trenger en servo som kan oppdatere posisjonen til throttle veldig ofte.

        Kort sagt var konklusjonen jeg kom til at servoens bevegelsestid ikke kommer i nærheten av den tiden motoren trenger på utføre arbeidet som governor ønsker. Jeg regnet best case scenario uten noen andre laster (altså null rotorlast pga. aerodynamikk) eller friksjonstap enn kun det rene treghetsmomentet rotorsystemet med null grader collective (Og selv dette tallet er sannsynligvis for lavt).

        Jeg regnet med følgende verdier:
        Motor: 105HZ-R, oppgitt til 3,75 hk = i underkant av 2800W peak effekt
        MR diameter = 1560 mm = 780 mm MR radius
        Rot. mass = 400 gr (et typisk bladsett veier i underkant av 400 gram, regner med et lett rotorhodet for å komme til lavest mulig feilmargin mtp. responstid).
        Ønsket HS-endring = 50 mrotRPM = 400 motRPM = 800 x Pi rad/s (gear ration 8.0:1)

        Treghetsmoment: I = 1/2[0,4 kg x (0,78 m)^2] = 0,122 kgm^2
        Arbeid som må utføres: W = 1/2[0,122 kgm^2 x (800 x Pi rad/s)^2] = 481 J
        Tid ved oppgitt effekt: t = 481 J / 2800 W = 0,172 sek

        Svaret tar ikke hensyn til at også halerotor belaster motor og har sine tap tilknyttet.


        Merk at denne verdien nok i realiteten er mye lavere enn det en faktisk vil oppleve under virkelige forhold. Jeg konkluderer med at selv en servo med 0,2 sek/60 grader utgjør en for liten andel av responstiden til at en som kan gjøre raskere throttlesetting utgjør stor forskjell ved flyging. Hvis man antar at servoen kun trenger å gå fra halv til full gass er dette sannsynligvis maks 45 grader, altså er servoens gangtid lavere enn 0,2 sek og dermed en enda mindre del av total tid. Governor må uansett vente etter å ha utført powersetting.


        Disclaimer:
        Last edited by northwood; 10-05-15, 01:26.

        Comment

        Working...
        X