Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer venstresving trainstar bl epo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer venstresving trainstar bl epo

    Hei, er nybegynner og vet fint lite om rc enda, Håper noen som har litt erfaring har tid til å svare meg.

    På bakken før takeoff fungerer alle rorene som normalt. Idet jeg sender det opp i luften blir det veldig vanskelig å svinge til venstre. Det svinger kun bittelitt så mye at det retter opp flyet litt, ellers er det kun mulig å svinge mot høyre. Noen ganger føles det som jeg mister kontakt med det og det går ikke å svinge til noen vei. Tester det på bakken igjen og alt ser ut til å fungere perfekt. Prøver flere ganger men det samme skjer igjen og igjen. Vingene ser bra ut ingen feil på dem og motor og batteri virker ok.

    Etterpå tar jeg av framdekselet bak propellen. der ser jeg at motorfestet er noe knekt i det ene hjørnet (plastik). Det er flyttet inn ca 4-5 mm i dette hjørnet. Kan dette gi så mye utslag i luften og gi meg disse problemene?

  • #2
    Har den modellen balanseror?
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Når du sier motorfestet er knekt, er det faktisk knekt eller bare skjevt? Det skal nemlig se skjevt ut slik at motoren peker mot høyre, og også litt ned. Hvis det derimot peker veldig mye mot høyre, så har du kanskje årsaken til problemet der, spesielt hvis dette er versjonen uten balanseror, skjønt da ville flyet dratt veldig mot høyre.

      Comment


      • #4
        Hei!

        "affa" her på forumet har gjort et review av denne her.
        Se kommentaren i post #4 her: Test av Trainstar EPO BL 2,4GHz RTF - (MFN) ModellflyNytt.no
        Det står at hengslene til rorene er stive så det blir mye motstand, og at servoene er temmelig svake.
        Han hadde gitt de "massasje" under montering for å få de til å gå litt lettere.

        Det kan hende det er nok med luftmotstanden når du flyr, som gjør at ikke rorene beveger seg noe særlig.

        Er det 9 gram servoer på den? i så fall så kan de billige HXT900 servoene til hobbyking anbefales.
        Billige, sterke og holdbare - du får også tak i de i Norge her: http://www.rcelektro.no/index.php?ma...products_id=23 men må betale litt mer (35 kr. stk.)

        Motoren skal trekke litt mot høyre...

        Comment


        • #5
          Hei, det er knekt inn 4-5 mm i det ene hjørnet. Brudd i plastikken ved festene. Har limt det nå. Synes egentlig ikke det peker veldig mot høyre. Så jeg synes det er litt rart at det såvidt reagerer ved en venstre sving.

          Comment


          • #6
            Ja, det er 9 g servoer. Skal teste det i dag igjen. Om det ikke virker skal jeg bestille meg sterkere servoer.

            Comment


            • #7
              Superstar40. Må være ærlig og si at jeg ikke er helt sikker men antar det er balanseror på vingen. Det man svinger med? Heh. Har laget flaps også. Det har fungert veldig fint frem til at det var vanskelig å svinge.

              Comment


              • #8
                Hvis du har et ror på hver vinge som går opp og ned når du "svinger" så har du balanseror. Det finnes to Trainstar'er idag, den nyeste kommer med to vinger hvor den ene er uten balanseror, den eldre versjonen (som jeg tipper du har) er større og har definitivt balanseror, samt mulighet for flaps som du sier. Ang motor, den skal ikke peke mye mot høyre, bare en grad eller to. Sjekk også at balanserorene har likt utslag på begge sider, at det venstre går like mye opp som det høyre, og at hastigheten er den samme. Du kan også prøve å hjelpe til med sideroret når du svinger, men flyet skal krenge like lett begge veier. Har du mulighet til å filme hva som skjer når du beveger stikkene, så kanskje noen med mer erfaring kan se noe du ikke ser.

                Comment


                • #9
                  Kyrre: da har jeg balanseror. Det krenger ikke likt på begge sider. Krenker så å si ingenting mot venstre. Så det kun hadde en liten bevegelse til venstr, men legger seg ikke over i heletatt. På bakken beveger balanserorene seg like mye og har gode utslag. Håper å få tid til å få testet d etter reperasjonen Imorgen. Kan prøve å filme det da.

                  Comment


                  • #10
                    Så du sier at i luften så beveger venstre ror seg så og si ikke? Da er det i så fall servoen som må byttes. Jeg opplevde noe lignende, men med høyderor. Det beveget seg som de skulle på bakken, men i lufta var det null respons. Se hva som skjer hvis du lager litt motstand for servoen.

                    Comment


                    • #11
                      Hei, Testet servoene med belastning når jeg står ved siden av det. Fungerer godt. Etterpå gikk jeg ca. 70 meter unna flyet med fjernkontrollen mens en person var ved flyet på tlf. Etter hvert som jeg beveger meg mot ca 70 meter blir det tregere og til slutt vil det ikke svinge mot verken høyre eller venstre? Sluttet først å svinge mot venstre. Kan det være senderen?

                      Takker forresten for all hjelp og svar folkens

                      Comment


                      • #12
                        Eller mottageren

                        Hvilken type sender / mottager sitter det i modellen ? Altså fabrikat ? På de fleste litt " skikkelige " radioer" tror jeg det finnes egen "range check " program, uten at jeg er noen ekspert.

                        Comment


                        • #13
                          Ta og sjekk antenne(ene) på mottakeren, er de hele? Prøv også å endre vinkler/retninger på antenne (mottaker) samtidig som du gjør som beskrev i posten ovenfor. 70 meter rekkevidde er alt for dårlig til å fly sikkert.
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

                          Mange fly og mye moro

                          Comment


                          • #14
                            Ja, 70 meter er fullstendig ubrukbart. På en del radioer klarer man nesten 70 meter i "range check" modus - dvs. med kraftig redusert sendereffekt. Jeg synes også det høres mest ut som antenne feil, enten på sender eller mottager. Hvis mottagerantennen blir liggende sammen med mange andre ledninger, eksempelvis en haug med servoledninger, kan disse skjerme antennen mer enn godt er. Tror nok det skal mye til før virkningen blir så drastisk som her, men antennene bør absolutt ligge fritt (EPO, balsa etc. spiller ingen rolle, men metall og karbonfiber er effektive skjermer).

                            Er flyet nytt burde jo for øvrig 70 meters rekkevidde være en skuddsikker reklamasjonsgrunn.
                            Knut

                            Diverse fly; de fleste med propell...

                            Comment


                            • #15
                              Husk at flyet må løftes fra bakken, ca 1 meter, for at man skal få foretatt en skikkelig avstands test. Om du gjorde det eller ikke så er 70 meter veldig lite, men det forklarer allikevel ikke problemet ditt, for du kan ikke miste kontakten med en kanal og beholde resten. Du vil miste totalt kontroll over flyet. En annen ting er at jeg har selv opplevd å miste et balanseror under en flytur (rorhornet datt av). Det var på en Funcub som er ganske lik Trainstar'en, men jeg hadde full kontroll begge veier, den bare føltes veldig tregt i responsen.

                              For meg høres det ut som det kan være noe galt med vingen, jeg har faktisk opplevd det også med et annet fly som svinget veldig lett mot høyre, mens det var nesten umulig å svinge mot venstre. Da viste det seg at den ene vingen var skjev i bakkant og lagde mer/mindre løft (husker ikke helt). Etter at jeg fikk rettet den opp så gikk alt mye bedre, men dette var på en modell uten balanseror, som kun svingte med sideroret, derfor vet jeg ikke hvor relevant det er i dette tilfelle. Det er dog verdt å nevne at jeg brukte lang tid på å se skjevheten, jeg så det ikke før jeg skjønte at det måtte være vingen.

                              Comment

                              Working...
                              X