Announcement

Collapse
No announcement yet.

Starte Trex 700 Nitro m/flybar for første gang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Starte Trex 700 Nitro m/flybar for første gang

    Bør man ta av rotorbladene før man starter opp for første gang? Andre tips?

  • #2
    Du trenger ikke det sålenge du har throttle satt opp riktig. Det skal en del rpm til før kløtsjen tar tak.
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

    Comment


    • #3
      Hadde hekopteret i lufta i dag. Det gikk bra helt til potta løsnet!

      To saker:
      1) Den logerer med halen.
      2) Rundt ca 0 collective pitch, gjør den liksom et byks i turtallet.

      Noen tips angående disse sakene?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Imelap View Post
        Hadde hekopteret i lufta i dag. Det gikk bra helt til potta løsnet!

        To saker:
        1) Den logerer med halen.
        Sannsynligvis treg overføring mellom haleservo og selve pitch slideren. Sjekk at den går helt lett uten motstand om du klipser av enden på servoen. Hva slags gyro har du?

        Originally posted by Imelap View Post
        2) Rundt ca 0 collective pitch, gjør den liksom et byks i turtallet.
        Om du ikke har governor, så må du lage en "V-kurve" på throttle. Har du flat kurve i idle up, eller flyr du bare på normal med vanlig kurve? Om du flyr på flat kurve og ikke tar høyde for at du har mindre last på motoren rundt 0 coll så vil du få høyere turtall der enn når rotordisken er "loadet" på høyere pitch verdier.

        Og potta løser du med doble låsemutrer med rød loctite
        Last edited by bjornal; 02-05-15, 22:33.
        Propellen skal være på toppen!
        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

        Comment


        • #5
          Overføringen går meget bra. Gyroen er en GP780 Head Lock Gyro fra Align. Hvilken prosent burde jeg prøve på?

          Jeg bruker RCE-G600 Governor fra Align. På normal setting har jeg en mer eller mindre rett kurve fra 0 til 100.

          Comment


          • #6
            Prøv å gå nedover på gain på gyroen og se om det da bedrer seg. Det kan dog skyldes vibrasjoner, så kilden kan ligge f.eks. i lagere, dårlig balanserte paddlere, vibrasjoner fra motor om denne ikke går helt smooth osv. Om det ikke forsvinner ved å gå ned på gain, så kan du prøve forskjellige løsninger med tape under gyro, gjerne teip - metallplate - teip o.l.

            Siden du har governor så kan du med fordel sette flat throttle-kurve med en liten V i midten (10-15% lavere enn endepunktene).

            Edit; sjekk også at du har satt riktig størrelse på heli i gyroen og at endepunktene ikke gjør at du får motstand i halerotoren (vri på hovedrotor når du kjører rorutslag til maks på hver siden), mener at GP780 er ganske sensitiv for dette.
            Last edited by bjornal; 03-05-15, 18:39.
            Propellen skal være på toppen!
            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

            Comment


            • #7
              Hvis jeg beholder en throttlecurve nesten rett fra 0-100% ( jeg har ca 60% midt på), hvilken funksjon her egentlig governor da? Og hvilken funksjon har den ved bruk i v-kurve? Er det ikke tenkt at governor skal holde konstant head speed uavhengig av rotorbelastning?

              Comment


              • #8
                Governor skal holde headpseed konstant sett i forhold til throttle input, ja.

                På fuel heli lønner det seg dog å ha en liten dip i midten av kurven slik at man ikke skal få veldig mye stigning i turtall når man går fra belastet disk til mindre belastet disk (rundt 0 pitch). Man kan selvfølgelig fly på helt flat kurve også, men du vil få et heli som oppfører seg veldig snålt i f.eks. pitch pumping, rainbows, tictocs osv.
                Propellen skal være på toppen!
                Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                Comment


                • #9
                  Jeg har v-kurver for mode 1 og mode 2. I Normal har jeg kurve som beskrevet i tidligere innlegg. Sistnevnte må jeg vel ha for å få turtallet ned til 0 og shutdown?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Imelap View Post
                    Jeg har v-kurver for mode 1 og mode 2. I Normal har jeg kurve som beskrevet i tidligere innlegg. Sistnevnte må jeg vel ha for å få turtallet ned til 0 og shutdown?
                    Stemmer. Med mindre du kan bruke throttle cut funksjonen og linke denne inn så den skrur av gov og drar gasservo helt ned.
                    Propellen skal være på toppen!
                    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                    Comment

                    Working...
                    X