Announcement

Collapse
No announcement yet.

Holdninger til tvilsomme fly(vere)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Holdninger til tvilsomme fly(vere)

    Har som flertallet sikkert har fått med seg, lært meg selv å fly i vinter. Jeg var en slags modellflyver i min ungdom, men det tok liksom aldri helt av...

    Nå har jeg bestemt meg for å komme meg tilbake i salen, og har investert javnt og trutt gjennom vinteren. Øvelse gjør mester, og skam på den som gir seg, så til tross for litt knall og smell, har progresjonen kommet sakte og pent. Flyene bærer litt preg av å ha vært i krigen, men til tross for diverse cowlinger, luker, motorakslinger og andre deler som er byttet ut, får jeg fortsatt greiene til å fly noenlunde rett og pent. ( det er landingene som er problematiske ) Det er ikke til å skule at det er brukt litt tape og lim og carbonstenger og fix & årn, men samtidg ser ikke greiene helt galskap-smadra ut heller akkurat...

    Jeg fikk meg litt overraskelse ifbm diskusjoner med andre modellflygere på den lokale stripa, da det ble flittig kommentert at ting ikke så helt bra ut. Og det stemmer jo, men jeg kan liksom ikke kassere et fly som flyr helt fint, bare for at det er litt... hakkete og brekt og limt i isoporen, eller har litt sprekker i cowling eller luker ( tape på baksiden er en fin ting ). Da hadde jeg jo måtte kjøpt komplett vinger, skrog og rorflater, samt understell annenhver gang jeg har vært i lufta. Det må innrømmes at jeg på den ene siden ikke akkurat er hårsår, på den andre siden forbløffer det meg at voksne folk i det hele tatt kommenterer sånt. Mindre tolerante flygere hadde antagelig blitt lei seg, og holdt seg hjemme...

    Er ikke påenget å ha det gøy med det man har av utstyr ? Uavhengig om det et dritstrøkent F3-ditt-eller-datt fly, eller om det er en litt småsliten Funcub med skeivt understell og limte rorflater ? Jeg syns iaf det er tøysete om utstyrshysteriet fører til at det forventes at man utbedrer / bytter deler på en fullt fungerende modell, bare fordi det.. ikke ser helt flott ut.

  • #2
    Jeg må bare si meg helt enig med deg. For min del er det ikke så nøye hvordan modellen ser ut så lenge den flyr bra. Men har lagt merke til at for enkelte er det utseende som betyr mest. De lakker og pusser mer en de flyr.
    Men drit i det fly å ha det gøy.

    Comment


    • #3
      Enig med bardp her. Kos deg med det du har, bare påse sikkerheten . Hengslene sitter godt etc etc.

      Comment


      • #4
        Sikkerheten står i fokus; det er holdninger til utbedringer med gaffa, limpatroner og carbonstenger jeg ble litt satt ut av...

        Forøvrig kan den enkelte lakke & pusse så mye h_n vil for meg, det kunne ikke falle meg inn å kommentere det engang....

        Comment


        • #5
          Du har guts og mot til å lære deg dette, og gjør ikke som mange - gir opp etter gjentatte turer i bakken og ødelagte modeller.
          En god innstilling å ha, så lenge sikkerheten er ivaretatt så man ikke skader folk, bygg osv. så spiller det ingen rolle om du flyr en motorisert kongle eller hva det måtte være.

          Rekrutteringen en del steder er ikke nødvendigvis så veldig god, det er mange av de samme "gamle" som flyr nå som for 20-30 år siden. Så miljøet er avhengig at det kommer til noen også!
          Stå på og drit i slarvete kommentarer, alle har en gang vært der at det ble en del reparasjoner.

          Comment


          • #6
            Sikkerhet ligger ikke i utseendet, det ligger i at rorene og radioutstyret fungerer. At noen henger seg opp i at modellen ser godt brukt ut skal du ikke bry deg om så lenge du vet at de viktigste tingene fungerer.

            Den sikreste måten å komme hjem fra stripa med en strøken modell er å la være å fly den
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Jeg takker for oppmuntrende ord, inlegget mitt var ikke akkurat myntet på et ønske om " sympatierklæring " men mer et slags hjertesukk. Som fler er inne på, rekrutteringen til hobbyen er elendig ( pussig, skulle tro avansert teknikk var spennende for unger også idag ) og da hjelper det lite at man forventer " en hviss standard " av ferske piloter.

              Jeg kunne avskrevet det hele som et litt dårlig forsøk på en spøk, men når jeg fikk to kommentarer fra to forskjellige personer innenfor 2 dager, må jeg si jeg reagerte litt negativt. Klubbens beste flyver utbrøt derimot fritt oversatt " bushfly skal se litt slitne ut " når bilder og tilstand ble kommentert ( av undertegnede ) på klubbsidene.

              Uansett - jeg sover ikke akkurat dårlig om natta. Ikke har jeg tenkt trappe ned på feltreprasjonene heller.

              Å gå litt vekk fra " mengden " og passe på fly utover områder det ikke befinner seg folk, fe eller biler er en selvfølge. Jeg er 110% klar over at jeg ikke har helt kontroll hverken under takeoff, fligth eller landing, og forholder meg til det.

              Comment


              • #8
                Nå vet jo ikke jeg om disse folkene som Initium viser til sier ting for spøk eller om det er alvorlig ment. Tingene er som regel bare "morsomt" kun opp til et visst stadium i alle fall og man bør virkelig tenke over om det man sier oppfattes morsomt eller om det rett og slett vil oppfattes om mobbelignende dritprat. Kalles sosiale ferdigheter tror jeg på fagspråket. Det virker ikke som de klubbmedlemmene det refereres til er noen kløppere på akkurat det området. Ønske fra meg: Sett på enda mere tape.

                Comment


                • #9
                  Over et bestemt område? da virker Gaffa garantert. Det viktigste er sikker flygning som er nevnt, hvordan flyet ser ut må være opp til eieren. Med stor nok motor flyr jo selv en planke
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                  Comment


                  • #10
                    Gammelt jungelordtak : "Et flys utseende forteller det meste om piloten "
                    Bfight 210
                    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                    Phoenix RC Club

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bth View Post
                      Gammelt jungelordtak : "Et flys utseende forteller det meste om piloten "

                      Altså et tvilsomt fly, forteller at piloten er tvilsom ?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bth View Post
                        Gammelt jungelordtak : "Et flys utseende forteller det meste om piloten "
                        Ja, jeg så på esken til en GeeBee at det var anbefalt at man var kortvokst og feit...

                        Nei, drit og dra i hva folk mener om utstyret ditt () og ha det morro i stedet.
                        Problemene for mitt vedkommende oppstår når folk uten kontroll flyr i knehøyde over depo
                        og sikksakk mellom folk...
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Initium View Post
                          Jeg takker for oppmuntrende ord, inlegget mitt var ikke akkurat myntet på et ønske om " sympatierklæring " men mer et slags hjertesukk. Som fler er inne på, rekrutteringen til hobbyen er elendig ( pussig, skulle tro avansert teknikk var spennende for unger også idag ) og da hjelper det lite at man forventer " en hviss standard " av ferske piloter.

                          Jeg kunne avskrevet det hele som et litt dårlig forsøk på en spøk, men når jeg fikk to kommentarer fra to forskjellige personer innenfor 2 dager, må jeg si jeg reagerte litt negativt. Klubbens beste flyver utbrøt derimot fritt oversatt " bushfly skal se litt slitne ut " når bilder og tilstand ble kommentert ( av undertegnede ) på klubbsidene.

                          Uansett - jeg sover ikke akkurat dårlig om natta. Ikke har jeg tenkt trappe ned på feltreprasjonene heller.

                          Å gå litt vekk fra " mengden " og passe på fly utover områder det ikke befinner seg folk, fe eller biler er en selvfølge. Jeg er 110% klar over at jeg ikke har helt kontroll hverken under takeoff, fligth eller landing, og forholder meg til det.

                          Stå på- jeg begynte for 9 år siden med en slik Cub av por stoff. Fungerte i nøyaktig 10 sekunder.
                          Da var det frem med gaffaen og limpistolen- metervis med tynne karbonstenger osv. Jeg mokka mange modeller
                          før det satt skikkelig i fingrene- og gøy var det
                          Øvelse gjør mester
                          et par store med moki og en liten jett

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Initium View Post
                            Altså et tvilsomt fly, forteller at piloten er tvilsom ?
                            Nei det forteller at du holder på å lære å reparere

                            Det tok meg noen år å finne ut av hordan ting kan fikses fint (men det tar tid) og
                            det har man jo ikke alltid. Altså har jeg en del fly som ikke ser så bra ut men flyr
                            helt greit. Hva gjør det om det er sprekk i cockpit, spinner mangler eller noen
                            limfuger viser så lenge det ikke er strukturelle feil.

                            Det jeg vil anbefale er å gå for et annet type fly for å lære. Finn noe med lav
                            vekt i forhold til vingeareal. Som flyr langsomt, kanskje en pusher. Da slipper du
                            unna en del knekk og brekk + at du forhåpentlig lærer noe.

                            Er det selvbygd så er det bare å skjære til nye deler når det blir for mye lim
                            i forhold til skummplast. Bare et tips ...

                            Comment


                            • #15
                              Har vært gjennom både 1 og 2 pushere, påenget mitt var ikke å få gode råd til FLY, men kanskje gi et sleivspark til erfarne modellflyvere som kanskje... kunne vært litt mer overbærende ovenfor nybegynnere.

                              Jeg er ærlig nok på at jeg ikke GIDDER reparere ting som flyr noenlunde bra, fordi jeg har nok med å reparere det som gjør at flyet ikke virker. Bytter jeg en servo eller en propell, får det heller være at luka må festes med tape, at haleroret består av hotglue med innvendig forsterkning av tannpirker eller pianotråd er litt unødvendig bemerke, for selv en blind sjøløve hadde sett skadene på 200m avstand.

                              Nok om det, jeg ønsker ikke lage noen sytetråd. Håper dette kan bidra til å øke bevisstheten bland " dere etablerte " om at en nybegynner ikke nødvendigvis trenger ros HELE tida, fravær av oppgulp kan hjelpe bra det også.

                              Comment

                              Working...
                              X