Announcement

Collapse
No announcement yet.

NiMh blir varme

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NiMh blir varme

    Jeg har dratt frem noen NiMh batterier som har ligget noen år. Og de blir varme under opplading, selv om jeg bare lader med std. ladestrøm (10%). Er det normalt?

    Ser på noen sider her at NiMh batterier ikke skal lades ut til mindre enn ca 1,0v pr. celle. Min erfaring fra bruk av NiCd batterier i bilracing for lenge siden er at vi koblet på en pære og ladet ut til pæren slukket. Noen oppbevarte tilogmed batteriene kortsluttet i fryseren!

    Forøvrig kan jeg ikke huske at NiCd batteriene ble varme under std. lading.
    Last edited by troasb; 22-05-15, 20:20.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Lader du ikke med lader som kutter når de er fulle ? Eller lader du med en fast strøm og lar de stå på 12 timer ? Litt lunkne er normalt.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #3
      Min erfaring med NiMh batterier som har ligget noen år er at det bare er å kaste dem.
      Last edited by bardp; 22-05-15, 23:02.

      Comment


      • #4
        Nei, har ikke klart å finne en lader som klarer å kutte når de er fulle, kutter alltid for tidlig, så jeg lader på gamlemåten med 12 timer +

        - - - Updated - - -

        Originally posted by bardp View Post
        Min erfaring med NiMh batterier som hel ligget noen år er at det bare er å kaste dem.
        Det er det jeg frykter ja.
        Futaba T8FG-S
        Noen planker og noen visper

        Comment


        • #5
          Mer avanserte ladere har ekstern temperaturmåler som kan festes på batteriene. Da kan en lade med konstant strøm til en når ønsket temp før den kutter. De har også program for å oppfriske dårlige batterier. Men dessverre det holder kun i kort tid før de dør hen.

          Comment


          • #6
            Hvis de blir varme når du lader med lav ladestrøm så betyr det at de ikke tar lading. Strømmen blir til varme. Enten fulle eller søppel. Cycle dem noen ganger så ser su om det er noe liv i dem.
            Kjetil
            oops: . . ! . .

            http://www.vingmfk.com

            Comment


            • #7
              Originally posted by kjetilmh View Post
              Hvis de blir varme når du lader med lav ladestrøm så betyr det at de ikke tar lading. Strømmen blir til varme. Enten fulle eller søppel. Cycle dem noen ganger så ser su om det er noe liv i dem.
              Jepp, driver med det, ser ut som det er håp for noen av dem ihvertfall
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

              Comment


              • #8
                Er nok memory effekten som gjør seg gjeldende? Sliter også innimellom med Ni-Mh mottagerbatterier som bare holder 2-3 år når de bare brukes i sommersesongen.
                Bfight 210
                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                Phoenix RC Club

                Comment


                • #9
                  At batteriene blir varme er vel ett tegn på at kjemien fungerer. Mine NiMH og NiCd batterier har alltid blitt varme på slutten av lading. Ulempen med veggleder er at du faktisk ikke ser status på batteriene. Har vel brukt computerlader de siste 10 årene og kasserer Nixx batterier når de kun tar 50 - 60 % av kapasiteten etter at man har ladet de ned til 1 v pr celle.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Superstar40 View Post
                    At batteriene blir varme er vel ett tegn på at kjemien fungerer. Mine NiMH og NiCd batterier har alltid blitt varme på slutten av lading. Ulempen med veggleder er at du faktisk ikke ser status på batteriene. Har vel brukt computerlader de siste 10 årene og kasserer Nixx batterier når de kun tar 50 - 60 % av kapasiteten etter at man har ladet de ned til 1 v pr celle.
                    Høres fornuftig ut. Jeg ville heller ikke brukt batterier som ikke tar mer enn 50-60% av kapasiteten. Men jeg har faktisk fått liv i de fleste pakkene her. Utrolig. Men mine ladere 2 stk iCharger 208B er ikke venner med NiXX batterier. Kutter for tidlig, avbryter og bare tull. Hvilke computerladere kan anbefales som fikser også NiXX batterier?
                    Futaba T8FG-S
                    Noen planker og noen visper

                    Comment


                    • #11
                      Tidligere brukte jeg Graupner sin Ultramat 25 men nå bruker jeg Imax B6 Ultimate for Nixx og 2 og 3 cells lipo. Finnes helt sikker andre der ute også som fungerer bra.
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by troasb View Post

                        Men mine ladere 2 stk iCharger 208B er ikke venner med NiXX batterier. Kutter for tidlig, avbryter ?
                        Du kan prøve å øke DeltaV på laderen. DeltaV er det droppet i spenning som gjør at laderen stopper. Sjekk bruksanvisning en.
                        Kjetil
                        oops: . . ! . .

                        http://www.vingmfk.com

                        Comment

                        Working...
                        X