Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til lader som takler NiMh og NiCd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forslag til lader som takler NiMh og NiCd

    Jeg har prøvd å finne en computerlader som greier å lade og utlade NiXX celler riktig og effektivt, uten hell.
    Noen som har noe forslag? Laderen behøver ikke å takle LiXX batterier, men hadde jo vært fint om den gjorde det også.
    Dette er først og fremst til sender og mottakerbatterier, så effekten beøver ikke være så høy.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Forslag til lader som takler NiMh og NiCd

    Hei
    Jeg har liggende en Schulze lader for salg. Det var vel det beste som kunne oppdrives av ladere da den kom, og da var det nimh og nicd som ble brukt. Kostet 8-9.000,- ny. Har siden blitt oppgradert til å også lade lipo.
    Men generelt er det vanskelig å få en delta peak lader til å stoppe når den skal, hvis du lader med mindre enn 1C. Særlig nimh har en veldig svak delta peak. Da er løsningen å legge inn maks capasitet, og/eller maks tid.
    Last edited by Torodd; 24-05-15, 10:05. Reason: skrivefeil

    Comment


    • #3
      Jeg har til nå kun brukt NiMH, kun sender og mottakere.

      Jeg hadde en eller annen Robbe lader for mange år siden som så ut til å fungerte greit. Oppgraderte til en Bantam e-Station 902 for å kunne lade to batterier samtidig. Oppdaget da at Batamen fikk liv NiMH-pakker som med Robbe laderen så ut til å ha mistet betydelig kapasitet. Kjøpte da enda en Bantam lader, en liten e-Station 301DX, slik at jeg kunne lade sender og to mottakere samtidig. Bantam laderne har fungert helt plettfritt i mange år nå, og alle batteriene har holdt kapasitet veldig godt.

      For å slippe å ha to ladere kjøpte jeg for et par år siden en SKYRC Quattro B6 4x80W, som lade fire batterier samtidig. Men, når jeg syklet et noen NiMH mottakerpakker på den ble kapasiteten bare mindre og mindre. Syklet de sammen batteriene på Bantamen og da kom de tilbake til full kapasitet.

      SKYRC laderen havnet i kottet, og jeg var snar å grabbe til meg en NOS (new, old stock) Bantam 902 jeg kom over på eBay. (Bantam har forsvunnet ut av markedet for noen år siden.) Jeg begynner så smått å gå over til LiIo mottakerbatteri, så nå er det en NOS Bantam lader med integrert balanserer på vei i posten.

      Min anbefaling er vel ganske åpenbar. Ligger fortsatt noen NOS Bantam ladere på eBay.
      Jeg har en ubrukt Bantam 902 jeg kan skilles fra hvis det er av interesse.
      Last edited by Wiker; 24-05-15, 13:13.

      Comment


      • #4
        Tror nok nyere ladere er 90% tiltenkt Lixx batteri. Med mulighet for Ni/Mh batteri.
        Så en eldre lader er nok løsningen

        Comment


        • #5
          Originally posted by Wiker View Post
          Jeg har til nå kun brukt NiMH, kun sender og mottakere.

          Jeg hadde en eller annen Robbe lader for mange år siden som så ut til å fungerte greit. Oppgraderte til en Bantam e-Station 902 for å kunne lade to batterier samtidig. Oppdaget da at Batamen fikk liv NiMH-pakker som med Robbe laderen så ut til å ha mistet betydelig kapasitet. Kjøpte da enda en Bantam lader, en liten e-Station 301DX, slik at jeg kunne lade sender og to mottakere samtidig. Bantam laderne har fungert helt plettfritt i mange år nå, og alle batteriene har holdt kapasitet veldig godt.

          For å slippe å ha to ladere kjøpte jeg for et par år siden en SKYRC Quattro B6 4x80W, som lade fire batterier samtidig. Men, når jeg syklet et noen NiMH mottakerpakker på den ble kapasiteten bare mindre og mindre. Syklet de sammen batteriene på Bantamen og da kom de tilbake til full kapasitet.

          SKYRC laderen havnet i kottet, og jeg var snar å grabbe til meg en NOS (new, old stock) Bantam 902 jeg kom over på eBay. (Bantam har forsvunnet ut av markedet for noen år siden.) Jeg begynner så smått å gå over til LiIo mottakerbatteri, så nå er det en NOS Bantam lader med integrert balanserer på vei i posten.

          Min anbefaling er vel ganske åpenbar. Ligger fortsatt noen NOS Bantam ladere på eBay.
          Jeg har en ubrukt Bantam 902 jeg kan skilles fra hvis det er av interesse.
          Hei Wiker
          Finner bare andre Bantam ladere bl.a. e-station BC-5, men det er vel ikke riktig?
          Kjøper gjerne laderen din hvis du mener den klarer å lade og utlade NiMh batterier skikkelig. Hva skal du ha for den?
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #6
            FMA PowerLab 8 har NiMH- og NiCd-program.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Originally posted by jotto View Post
              FMA PowerLab 8 har NiMH- og NiCd-program.
              Jepp, jeg vet, men det koster....
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

              Comment


              • #8
                Fma har også mindre ladere. Nixx logikken er sikkert den samme.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kjetilmh View Post
                  Fma har også mindre ladere. Nixx logikken er sikkert den samme.
                  Ja, begynner å få litt oversikt her nå, takk for hjelpen folkens. Har faktisk fått liv i 5 av 7 NiMh pakker!
                  Futaba T8FG-S
                  Noen planker og noen visper

                  Comment


                  • #10
                    For sendere er det vel NiMh LSD som gjelder, dersom det er snakk on AA/AAA celler. De trenger ikke cycles og selvutlader ikke slik som vanlige NiMh. Turnigy LSD er et bra og billig elternativ. Bruker dem i alt som går på AA/AAA celler. Ladet nettopp en celle som sto i en radiostyrt veggklokke, og er ikke i stand til å huske sist jeg gjorde det.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by flarssen View Post
                      For sendere er det vel NiMh LSD som gjelder, dersom det er snakk on AA/AAA celler. De trenger ikke cycles og selvutlader ikke slik som vanlige NiMh. Turnigy LSD er et bra og billig elternativ. Bruker dem i alt som går på AA/AAA celler. Ladet nettopp en celle som sto i en radiostyrt veggklokke, og er ikke i stand til å huske sist jeg gjorde det.
                      Hva er LSD? Forklar nærmere er du snill.
                      Futaba T8FG-S
                      Noen planker og noen visper

                      Comment


                      • #12
                        Low Self-Discharge. D.v.s. at man slipper å lade dem, bare fordi det er en stund siden sist du ladet dem, ikke ulik Lipo i så måte, men tryggere i bruk.
                        Fred Larssen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by flarssen View Post
                          Low Self-Discharge. D.v.s. at man slipper å lade dem, bare fordi det er en stund siden sist du ladet dem, ikke ulik Lipo i så måte, men tryggere i bruk.
                          Skjønner, takk.
                          Futaba T8FG-S
                          Noen planker og noen visper

                          Comment

                          Working...
                          X