Announcement

Collapse
No announcement yet.

BEC og backup batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Internet er full av myter rundt tilsvarende problemstillinger, spesielt dette med flere BEC i parallel. Min erfaring er at den med høyest spenning gjør jobben, de andre forholder seg i ro, med mindre spenningstapet gjør at spenningen på mottager havner under spenningen til noen av de andre. I såfall vil de også bidra. Det er da snakk om linære BEC. Mulig det finnes switch mode BEC som vil begynne å "sloss", men jeg fikk i hvertfall an ARF modell fra HK hvor en ekstern BEC (5,6V) var i parallel med den i ESC'en (5,1V). Begge var switch mode. Ikke særlig gjennomtenkt, men skapte ikke noen problemer.

    Kan ikke forstå at et batteri i parallel skal skape trøbbel, men med en diode på BEC utgangen er du også sikret dersom BEC kortslutter. Ulempern med det er at spenningen vil variere en del med strømtrekket, og batteriet vil jobbe med å utligne dette.
    Fred Larssen

    Comment


    • #17
      Originally posted by Torodd View Post
      Joda, er helt sikker på at dette er gode produkter. Og har du servoer etc. som ikke tåler 2s lipo, må en jo bruke noe slikt. Derfor bruker jeg Scorpion BUG i en Trex 600.
      Men alle disse fansy systemene vil jo tilføre spenning inn på BEC-en ved utfall av BEC-spenning, og når BEC-spenningen er tilstede, vil lipo-pakken vedlikeholdslades.
      Dette er ikke for å kverulere, vil bare bli overbevist hvorfor den enkle løsningen ikke er like bra Og for å få i gang en diskusjon omkring et interessant emne
      Vedlikeholdslades, ja til en viss grad. Ingen balansering for LiPo eksempelvis. Det blir aldri like "bekymringsløst" som en supercap buffer.

      En BEC Guard spesifikt beskytter mot mye rart, blant annet "burn through" hvor en BEC slipper f.eks. 12S lipo inn på RX. Eller at BEC får strøm forsynt på seg fra annen kilde (som noen ikke tåler).
      Skal en bruke en diode må du være rimelig sikker på at den tåler de strømtrekkene du opplever fra BEC-en. I et heli kan disse fort komme opp i 20A+ spikes med enkelte servoer. Da er en liten diode til to kroner ikke mye til hjelp hvis den brenner av...

      Comment


      • #18
        Balansering kan en selvsagt sjekke iblant, men ved cellespenning i underkant av 4 volt, skal det mye til at det blir et problem.
        Får jeg en burn through, får heller driten ramle ned. De dyreste delene har jo brent opp likevel
        En kan aldri gardere seg mot alt. En bec-guard kan vel og feile, hva skjer da? Ser bare på dette som en enkel backup, i tilfelle hovedbatteriet svikter. Dvs. en plugg faller ut, en lodding som gir seg osv.
        Men det enkleste er jo å satse på at ikke noe svikter, da trenger vi ikke noen form for "guard"

        Comment


        • #19
          Litt på side linjen, men kjøpte i dag en dual batteri input Spektrum mottaker AR9110 som jeg skal ha i min 30cc cub.
          Dette med tanke på bedre sikkerhet med 2x (2S) RX batterier kontra bare et ved et normal oppsett.
          Sites-spektrum-us-Site | Spektrum

          Vil det ikke i mange tilfeller være enklere å benytte en lik løsning framfor alt dette styret med BEC og safty units tilkoblet BEC eller ESC osv...

          I mine øyne virker dette enkelt og robust, (noen med erfaring fra bruk av denne løsningen osv, fallgruver? m.m.)
          Audun Johnsrud
          Nittedal - HMFK

          * Flyr divserse planker og noen visper.
          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

          Comment


          • #20
            I et fly er det en glimrende løsning du har valgt der [emoji106][emoji2]
            I helikopter bruker jeg ikke vanlig mottaker, bare en liten satellitt inn i flybarless gyroen.
            Kunne selvsagt brukt to batteri og powerbox, men det blir enda mer leamikk [emoji1]

            Comment

            Working...
            X