Announcement

Collapse
No announcement yet.

BEC og backup batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BEC og backup batteri

    Lurte på om noen har prøvd å ha et 2s-lipo parallelt med BEC fra ESC. Da for å ha dette som backup, hvis noe skulle svikte.
    Tenkte dette i et HV oppsett, sette BEC på 7,8volt, med 2s-lipo i parallell.
    Da skal jo lipo-batteriet holde seg rundt 60%, og forsyne heli hvis BEC/batteri/ESC skulle svikte.
    Noen som har erfaring med et sånt oppsett? Burde det fungere?

  • #2
    Ikke gjør det du er ikke den første som tenker tanken. Sjekk heller optipower ultra guard. Det er akkurat det du tenker på, men med kontroll på av-på samt lading. En av grunnene til å unngå er att esc kan få strøm feil vei. Hvis du nå skulle ha batteriet ditt tilkoblet, og ikke ha hovedbatteriet på, samt kommet borti throttle, så er det uheldig for esc.

    Edit: rettet navn til optipower.
    Ragge1 kjører forresten med dette på flere Heli.
    Fastlad er forhandler.
    Last edited by jonny; 29-05-15, 22:46.
    ---------------------------------------------
    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
    Mikado logo 600 3D Vbar
    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

    Comment


    • #3
      Men vil det panelet utgjøre noen forskjell? Har brukt scorpion backup guard i et LV system, men den må en passe på å lade iblant. Men den gir jo og spenning tilbake til ESC, hvis den står på, og mainpack er koblet fra. Har iblant brukt den ved justeringer av vbar. Ser ikke ut for esc tok skade da iallfall.

      Comment


      • #4
        Er dette en skalamodell som du har brukt 500 timer på å bygge?

        La meg si det sånn: det er ikke feilende BEC som får mine heli til å kræsje. Keep it simple
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Nei, men har sett noen redde modellen pga backup-guard. Bl.a. en som batterikontakten datt ut fra drivbatteri.
          Og en liten 500 til 1000mah pakke plugget inn, er jo ganske enkelt
          Men jeg lurte jo egentlig på om det var en god grunn til at dette ikke er smart, rent teknisk. Om jeg kommer til å gjøre det, er en annen sak.

          Comment


          • #6
            Har krasjet 2 modeller pga. BEC som har brent opp (riktignok viste det seg at de brant opp pga. et problem med en ESC, men resultatet er jo det samme).

            Bruker nå en Kontronik Jive regulator og her anbefales det i manualen og ha et backup Ni-Mh batteri i parallell. Dette ser ut til å fungere knall og gir meg litt ekstra trygghetsfølelse.

            Om det er gjort noen grep med elektronikken i Jive regulatorene for å kunne ha et backup batteri vet jeg ikke.

            Comment


            • #7
              bruker optipower virke veldigt bra , trenge ikke å huske på å slår den på ladda , backup guard har reddat heli min ett par gången , kabel til BEC gått av , dårligt lodding på batterier
              fast-lad.co.uk
              Goblin 700 : vbar 5,3 pro
              Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

              HD 500 Cell : brain2

              DX9

              Comment


              • #8
                Utfra disse svarene ser jeg fortsatt ingen grunn til at ikke dette skal gå fint. En 2-seller lipo rundt 500mah koster vel 60,- billig sikkerhet det? Men hvordan ESC reagerer på 8 volt inn på BEC-kretsen er jo uvisst. 5 volt fra scorpion backup guard takler den iallfall, det har jeg jo prøvd.

                Comment


                • #9
                  kan ikke koppla ett batteri pakka direkt parallel mot en BEC , Scorpion BAG , Optipower BUG eller har en krets kort som er lagt så man kan koppla de parallelt
                  scorpion BAG er ok men man må huske å slår den på før varje flight og den må laddas , Optipower BUG slipper å slår på eller ladda , den slås på automatik vid å koppla flight pakka å laddas under flight
                  Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                  Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                  HD 500 Cell : brain2

                  DX9

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Torodd View Post
                    Utfra disse svarene ser jeg fortsatt ingen grunn til at ikke dette skal gå fint. En 2-seller lipo rundt 500mah koster vel 60,- billig sikkerhet det? Men hvordan ESC reagerer på 8 volt inn på BEC-kretsen er jo uvisst. 5 volt fra scorpion backup guard takler den iallfall, det har jeg jo prøvd.
                    En diode på strømledningen fra ESC til RX vil sørge for at strømmen går kun en vei, dvs til mottaker og ikke inn på ESC.

                    RCModeller
                    Last edited by rcmodeller; 31-05-15, 18:29.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by rcmodeller View Post
                      En diode på strømledningen fra ESC til RX vil sørge for at strømmen går kun en vei, dvs til mottaker og ikke inn på ESC.

                      RCModeller
                      Ja, men du mister fort 1Volt eller mer (ved høyt strømtrekk) i spenningsstap over dioden selv om du bruker schottky.

                      Betaler heller en del mer for en ordentlig ESC m/BEC eller en ren BEC...
                      Bank i bordet, har aldri hatt problemer med BEC'er men i en av de første modellene mine satt jeg inn en NiMH pakke i parallell med BEC'en etter anbefalinger fra andre piloter.
                      Det fine med NiMH er at batteriene er omtrent vedlikeholdsfrie, men husk å lad dem med jevne mellomrom (spenningen fra BEC'en er ikke høy nok til å lade dem).
                      NiMH batteriet virker som en reserve strømkilde som yter langt mindre enn hoved kilden (BEC'en), batteriet for meg er "noe" som holder ror og mottaker i gang til man får landet...

                      Comment


                      • #12
                        Kan jeg foreslå R2 buffer i stedet? Mye, mye enklere i bruk, ikke "farlig" som LiPo og ingenting vedlikehold. RC-Batteri skaffer hvis du vil ha norsk alternativ.

                        Er du redd for "baklengsstrøm" finnes det et R-tillegg til R2-bufferen som fikser dette. En BEC Guard sammen med en BUG eller buffer funker også.
                        Last edited by northwood; 31-05-15, 23:00.

                        Comment


                        • #13
                          Mange gode forslag, takker for det
                          Men hvis det er slik at endel BEC-er får problem med strøm feil veg, burde jo Scorpion fått masse reklamasjoner på sin backup guard. Den kjører jo 5 volt rett inn i BEC-en.
                          Det kan ikke være at bransjen lurer oss til å kjøpe en masse greier, når vi kunne brukt kun et lite batteri til 60,-?
                          Har brukt backup guard sammen med Jeti Mezon 90, og den har ikke reagert på 5 volt ihvertfall. Om det går bra med 8 volt, er jo ikke sikkert

                          Comment


                          • #14
                            Tom, fyren delaktig i både R2 prototyping, JLog og Optipower vet godt hva han snakker om. Om du bør kjøpe produktene handler om hvordan du vurderer risikoen for svikt opp mot sikkerheten, men siden du spør antar jeg at du er "safety minded". Han beviser nøye hvordan produktene til Optipower og R2 prototyping er designet for å funke, så nei, jeg tror ikke det er opphyping for å få folk til å kjøpe. Hver enkelt utøver får vurdere sikkerheten mot risiko selv basert på fakta. Tom og gjengen gjør nøye undersøkelser av andre produsenters produkter for å avdekke ting som virker inn på deres egne, for å sikre virkemåten på egne produkter. Bare gjør et søk på tema relatert til back EMF for diverse BEC-er.

                            Når det gjelder virkemåten for BG430 registrerer den BEC-ens spenningsnivå og legger seg under dette og kobler ikke inn før spenningen faller under dette nivået. Den kjører dermed ikke inn spenning feil vei før det skjer et fall, om BEC-en din da ikke tåler dette blir konsekvensene deretter.

                            EDIT: Scorpion BUG virker på noenlunde samme måte som BG430 så vidt jeg husker i farta.
                            Last edited by northwood; 31-05-15, 23:35.

                            Comment


                            • #15
                              Joda, er helt sikker på at dette er gode produkter. Og har du servoer etc. som ikke tåler 2s lipo, må en jo bruke noe slikt. Derfor bruker jeg Scorpion BUG i en Trex 600.
                              Men alle disse fansy systemene vil jo tilføre spenning inn på BEC-en ved utfall av BEC-spenning, og når BEC-spenningen er tilstede, vil lipo-pakken vedlikeholdslades.
                              Dette er ikke for å kverulere, vil bare bli overbevist hvorfor den enkle løsningen ikke er like bra Og for å få i gang en diskusjon omkring et interessant emne

                              Comment

                              Working...
                              X