Announcement

Collapse
No announcement yet.

frsky taranis x9d plus noen erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Programert min første modell i dag. sleit litt for å få til å justere ende punkter osv. men fikk det da til. og justerte jeg ned hastigheten på flaps så det blir mer scala hastighet hehe
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #47
      Hvordan går dette? har du fått testet flyet med Taranisen? Hvordan er inntrykket av denne?

      Comment


      • #48
        ha bare fått flydd en tur da ballanseroret løsnet i lufta så det ble en spennende landing som heldigvis gikk bra. Men inntrykket jeg sitter igjen med av radioen er att den er helt genial å programmere bare man får satt seg inn i systemet. I praksis i lufta så virket stikkende veldig presise og behagelige å fly med.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #49
          Originally posted by tyor View Post
          Jeg har flydd wfly i mange år og har en del mottakere liggende.
          .
          .
          Wfly har kortere rekkevidde ca 400m bakke nivå (6 og 4 kanals motakerne)
          i praksis betydelig lengre i lufta.

          Comment


          • #50
            har mange 9 kanals mottakere til wfly. og de har fungert i alle fly opp til 3 meter foreløbig. så vil fortsette å kunne bruke de der jeg ikke har bruk for flere kanaler eller telemetri. og den rekkevidden der stemmer ikke med min erfaring etter å ha flydd med wfly i 5-6 år
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #51
              Det høres flott ut tyor, en slik taranis ligger på MÅ HA lista nå
              Har selv en wfly 7kanals (nedpakket nå da en 8kanals spektrum overtok ) , og jeg kan heller ikke si at den rekkevidden stemmer.
              En får vel ikke noe for en slik wfly,så den blir vel liggende som backup/trenings sender.
              Har du satt deg inn i hva en må ha for å få telemetry til taranisen? Det hadde vært kjekt med en liste over mottakere,telemetri moduler + + + til taranisen, finnes det noe slikt? Å få lest opp volt og rssi må jo være en kjempefordel hvis en skal fly litt avstand,eller leeeenge

              Comment


              • #52
                volt inn på mottaker rssi har du automatisk hvis du har en telemetri mottaker. når det gjelder andre sensorer så er jeg litt uklar. noen kan kobles rett i smartporten og andre må kobles via en hub. har bestilt gps modul også har jeg bestilt s-bus - ppm konverter. kommer med mer her når jeg får dem.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #53
                  her er forresten den nye taranis x9e som kommer i løpet av juli. lekker sak FrSky Taranis Transmitter System - from the UK's #1 FrSky supplier | T9
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #54
                    D-mottagere krever HUB-protokoll, d.v.s. at sensorer må kobles via en HUB, dog finnes det sensorer som kan kobles direkte, f.eks. noen for strøm/batterispenning hvor det også kan kobles til sensorer for inntil 12S cellespenning. Det virker som om sensorer for D-mottagere ikke lengre produseres.
                    På X-mottagere benyttes SPort sensorer. Her kan flere sensorer kobles til, og mottageren kommuniserer med en om gangen.
                    Siden D-mottagere fortsatt er tilgjengelig har jeg valgt arduino baserte gjør-det-selv løsninger som støtter begge typer mottagere for ymse sensorer, bl.a. GPS-modul og barometer (IMU).
                    En del multirotorkontrollere støtter også FrSky telemetri slik at man kan få data til Taranis.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #55
                      Har nå fått tak i en sbus to pwm dekoder og en dervo channel changer. Dekoderen har utgang for 4servoer, og de 4 kanalen programeres med servo channel changer. Så man kan få hvilke 4 kanale mann vil av kanal 1-16 ut. Genialt å sette den i vingen. Så har jeg bare en kabel å ta ut og inn ved monterin/demonterin på stripa.Click image for larger version

Name:	IMG_20150713_114420.jpg
Views:	1
Size:	183.6 KB
ID:	612279
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #56
                        Du får legge ut ett bilde når det er koblet i flyet litt spennende med sånne dingser

                        Comment


                        • #57
                          Er ikke så hokus pokus. Servor og understell går inn i sbus konverteren også går det en ledning derfra og til sbus inngangen på mottakeren. Har bare stripset sammen ledningene her men skal feste selve dingsen til vingen med borrelås tenkte jeg. Click image for larger version

Name:	IMG_20150713_145743.jpg
Views:	1
Size:	55.7 KB
ID:	612280
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #58
                            fikk gps modul i posten i dag. og driver å setter opp telemetri skerm. men er det noen som har en oversikt over hva de forskjellige forkortelsene betyr ? Tenkte om det gikk å få frem om flyet stiger eller synker. kan være veldig praksis i sammenheng med multikopter Men da må jeg kanskje ha en annen sensor også ikke bare gps sensoren.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #59
                              Du trenger en vario sensor (barometer) til det. GPS høyde blir for omtrentlig. Hvilken flightcontroller bruker du? Mulig det finnes opplegg for å sende telemetridata til FrSky, og da får du slike ting uten ekstra sensorer.
                              Det du får fra GPS, i tilleg til posisjonen, er GPS Alt, Speed og Hdg (retning).
                              Her er en ordliste: Glossary | OpenTX University Mye annen nyttig info der også.

                              PS.
                              Ikke glem å ha et opplegg for å slå på logging.
                              Last edited by flarssen; 15-07-15, 08:17.
                              Fred Larssen

                              Comment


                              • #60
                                takker for svar. flightcontrolleren jeg har er en naza v1 som er oppgradert med v2 software.
                                Tom Nohr
                                Tennisveien 9
                                2450 Rena

                                Frsky taranis 9+
                                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                                + diverse små ting

                                Comment

                                Working...
                                X