Announcement

Collapse
No announcement yet.

frsky taranis x9d plus noen erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Har nå flydd med denne radioen en stund og er fortsatt kjempefornøyd.

    Fant ut att man kan bruke den innebygde modulen og en ekstern samtidig. Tenkte på multikopter og da bruke den innebygde frsky modulen til å styre flygingen og bruke den eksterne wfly modulen jeg har satt inn til styring av kamera. Men det jeg lurer på er om de vil kunne forstyrre hverandre da antennene sitter veldig nærme på senderen. Noen som har noen synspunkter på det?


    Fant også en annen fin funksjon som heter instant trim. Hvis du tar opp ett nytt fly og det er ute av trim så holder du stikkene slik att det flyr rett, slår over en bryter og det er ferdig trimmet, hehe genialt. er vel noen andre merker som har noe tilsvarende. bla. jeti tror jeg.

    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #77
      Instatrim var ny for meg.

      Har hatt noen runder med taranisen, men har ikke satt opp så mye på den forutenom flashet opentx.

      Om begge modulene er 2,4 GHz så ser jeg for meg litt problemer. Hovedsakelig vil du nok oppleve redusert rekkevidde. (Educated guess)

      Comment


      • #78
        Blir det no verre med to moduler enn to radioer som brukes samtidig, så lenge radioen klarer å levere nok strøm til begge? En annen ting, mener å huske å ha lest at alle mottakere som bindes blir lagret, og at man kan velge mottakere fra en liste når man lager en ny modell, så man slipper å binde på nytt om man vil bruke samme mottaker i flere fly, stemmer det?

        Comment


        • #79
          Jeg skal ikke gå hardnakket inn i noen diskusjon på noe her siden jeg ikke er noen mester i radio teknologi, men jeg ser for meg "støyen" fra en sender vil resultere i litt loss for neste. Vil nok ikke være like galt som å kjøre to videokanaler på kanaler som ligger "ved siden" av hverandre, siden det er spread spektrum, men ingen sender er perfekt.

          Jeg har elektronikk bakgrunn, men radio er ikke noe jeg har drevet så mye med.

          Comment


          • #80
            Skal heller ikke gå hardnakket inn i dette, jeg ser at det at de er veldig nære hverandre kan by på problemer.

            Comment


            • #81
              takker for innspill. har elektronikk bakgrunn jeg og, men er ingen ekspert på radio sendere osv. Er jo det att antennene sitter helt inntil hverandre som jeg ser som kan bli ett problem. Må nesten teste ut på bakken og se hvordan det fungerer.

              Når det gjelder binding av mottakere så blir de gitt ett nummer i en liste som man kan velge fra ja. og hvis man ikke har valgt rett modell så er det ingenting som virker.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #82
                To moduler er ikke noe problem. Det er jo slik man kan oppnå 32 kanaler. Men det er sikkert en fordel at antennene peker hver sin vei. Særlig siden den ene skal motta telemetri.

                Om en mottager er bindet, kan den brukes for flere modellminner, dersom Rx # settes lik den opprinnelige. Man bryter da det som tilsvarer "modell match" (gjelder bare X-serie mottagere).
                Fred Larssen

                Comment


                • #83
                  Er det ikke nok med 32 kanaler Tyor? slik at du må til med en extra modul..
                  Hvordan synes du det var å oppgradere software på denne radioen? og hvilken versjon er det?
                  En burde vel strengt tatt kjøpe seg selv en julegave nå

                  Forresten, hva finnes av spektrum moduler til en slik radio?

                  Comment


                  • #84
                    Veldig grei å flashe når rette Windows driveren for chipen er på plass.. Open tx university (google) forklarer det fint. Jeg presterte å flashe feil versjon (2 serien) men kom lett utav det med en ny flash.

                    Comment


                    • #85
                      Er nok kanaler ja. Grunnen til att jeg kjøpte wfly modul og satte inn er for å kunne bruke alle mine gmle mottakere også

                      Men har en 4 kanals mottaker på multikopteret hvor jeg bruker s-bus rett inn i naza for å spare litt ledninger. også tenkte jeg å sette på en wfly mottaker for å styre kamera og gimbal. Mest fordi jeg er nysgjerrig på om det fungerer

                      med en x8r motaker kan man jo ta ut 16 kanaler på s-bus og 8 på ppm. bruker man to x8r mottakere og binder den ene på kanal 1-16 og den andre på kanal 17-32 så har man jo 32 kanaler tilgjengelig selv med bare en modul
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #86
                        Det stemmer ikke. Det er maks 16 kanaler pr. modul.
                        Det finnes nå ny firmware for 4 kanalerene (X) som gir SBUS og PWM kanal 9 & 10 på pinnene.
                        Fred Larssen

                        Comment


                        • #87
                          Kan en ta både S-BUS og PPM ut samtidig? altså slik at en får 16+8 kanaler ?
                          En annen ting: kan en skru av antennen på Taranis?
                          Spør fordi jeg ser at denne 5DB antennen har kontakt med hull for å skru inn:
                          Page Not Found - Banggood.com

                          Kan en bare skru av eksisterende antenne og erstatte med denne og få øket senderrekkevidde?

                          Comment


                          • #88
                            SBUS varianten av 4 kanaleren kan ha både SBUS, CPPM og PWM kanal 9 & 10 samtidig med den nye firmwaren, men det er fortsatt innenfor kanal 1 - 16.
                            8 kanaleren har allrid 1-16 på SBUS og PWM 1 - 8 evt. 9-16.
                            Last edited by flarssen; 04-12-15, 17:10.
                            Fred Larssen

                            Comment


                            • #89
                              ok da har jeg missforstått litt. Men man kan ha 16 kanaler med to x8r mottakere. binde den ene på 1-8 og den andre på 9-16. s-bus utgangen på begge vil vel da gi ut alle 16kanalene. og man bør vist disable telemetrien på den ene mottakeren.

                              den 4 kanaleren jeg bruker i multikopteret er D4R-II den har normalt 4 utganger men ved å sette en jumper mellom signal pinnene på kanal 3 og 4 så får man ut 8kanaler ppm signal på kanal1 som man da kan kjøre inn i s-bus inngangen på naza foreks. og slipper alle ledningene.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment


                              • #90
                                Hvor stabilt er egentlig radiosystemet til Frsky?
                                Propellen skal være på toppen!
                                Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                                Comment

                                Working...
                                X