Announcement

Collapse
No announcement yet.

frsky taranis x9d plus noen erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • frsky taranis x9d plus noen erfaringer?

    Har tenkt å kjøpe meg ny radio i løpet av sommeren. Er det noen her som har erfaring med frsky taranis x9d plus? Har kikket rundt på nettet og diverse videoer på youtube. Ser ut til å være en radio med utrolig mye muligheter.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Står litt her FrSky Taranis - (MFN) ModellflyNytt.no
    Som du sikkert har fått med deg må den mates med teskje, men fordelen er at det er få begrensninger.
    Er du litt dreven med Arduino er det mange telemetri sensor prosjekter rundt omkring. Jeg holder selv på å lage en basert på Hyperion sine RDU/LDU/MDU sensorer (som er omtrent gratis for tiden), en GPS og en vario.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Takker for tips. fant ikke den tråden når jeg søkte her

      Er ikke så opptatt av så mye telemetri men liker tanken med att den er totalt fritt når det gjelder programering og at man faktisk kan ha helt opp til 32 kanaler. da går man ikke tom for kanaler med det første ihvertfall

      Hvordan er erfaringen din kvalitetsmessig på stikker og brytere osv. virker det ok?
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Virker OK for meg, Noen syns stikkene er litt for myke og bytter ut fjærene med forsterkede fjærer fra Futaba.
        Stikkene er kulelagret og potmetrene virker å være av god kvalitet. Min hadde ingen strekkavlastning på ledningene, men på senere utgaver er det brukt lim.
        Jeg knakk den fjærbelastede bryteren på min, men det var da den ramlet i gulvet. Tilgangen til rimelige reservedeler er unik.
        De vitkigste telemetriparametrene er nå der uansett; signalstyrke (Rx) og mottagerspenning.
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Har et par Frsky multiprotocol mottagere som jeg har brukt en del nå i vår i hver sin modell med Futaba TX.
          De har fungert prikkfritt til nå og erstatter tilsvarende "orginal-RX" direkte uten å måtte endre noe prog. på Radioen.
          Så Frsky som merke har jeg så langt ok erfaring med

          Comment


          • #6
            Det høres bra ut. Da blir det en sånn etterhvert
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Er det ferdig program inni denne radioen? ( har bare lest at enkelte laster ned)
              Eller kommer den ferdig slik at en bare kan programmere slik som i denne videoen?

              Comment


              • #8
                Den har vel ferdige basic programmer hvis jeg har skjønt det rett. men man kan gjøre så mye mer med den hvis man vil.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Den setter automatisk opp mixing for de vanlige 4 kanalene. En mix-linje beskriver hva som skal skje på servoutgangen ("kanalen") når en eller annen input (stikke, bryter, etc.) opereres. En mix har altså ikke nødvendigvis noe med at kanalene påvirker hverandre å gjøre. Ellers ligger det inne maler for vanlige oppsett. Det er visst litt dårlig når det gjelder helikopter med CCPM mixing (ingen i utviklingsteamet flyr helikopter), men det ligger mange ferdige modelloppsett på nettet som man kan laste ned, evt. tilpasse og bruke.

                  Ja, mulighetene er mange. Jeg har eksempelvis satt opp throttle lock AV/PÅ etter multirotor prinsippet; venstre stikke i nedre, høyre eller venstre hjørne. For fly/helikopter legger jeg til fjærbelastet bryter også for å unngå uønsket deaktivering av throttle i lufta
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Begynner å få mere og mere lyst på en slik p.g.a. "verbal telemetri". Er det fjærbelastet bryter på taranisen?
                    Hvor er det best å bestille en slik?

                    Comment


                    • #11
                      Sitter en fjærbelastet bryter på høye side, men denne kan enkelt bytte plass med den vanlige to-posisjonsbryteren på venstre side. Når jeg knekte min satte jeg inn en trykknappsvariant i stedet.

                      Her er forhandlerliste: http://www.frsky-rc.com/contact/dealer.php
                      Etter januar 2015 er det egen versjon for Europa, p.g.a. nye EU-krav for 2.4GHz utstyr. Kjøper du sender fra f.eks. England, vil en mottager fra USA ikke kunne brukes uten at du legger inn firmware for Europa i mottageren først. Den opprinnelige serien med mottakere (D-serien), kan heller ikke brukes. Hva Hobbyking etc. sender ut vet jeg ikke.
                      Begge varianter av firmware, for både sender og mottager, er tilgjengelig for nedlasting. Hva som er lov eller ikke er litt uklart for meg. Det er ikke tillatt å selge ikke-EU utstyr i Europa. Men jeg kommer aldri til å legge inn EU firmvare på senderen min, og dermed sitte igjen med ubrukelige D-mottagere, og vil derfor kjøpe mottagere utenfor Europa.
                      Fred Larssen

                      Comment


                      • #12
                        ser att himodel har bare eu versjon av pluss versjonen. hos hobby king står det ikke noe. men d-mottakere står under tilbehør. så da er det forhåpentligvis ikke eu versjonen de har
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          I fall du ikke har lest om det; Plus utgaven kom først med intern modul hvor antennekvalitetsindikatoren ("SWR") ikke fungerte. Senere kom det ny utgave hvor dette var fikset. Aller siste utgave har uFl antennekontakt på modulen, i stedet for at coaxen er loddet direkte på kortet.
                          Kan derfor lønne seg å spørre vilken versjon som selges.
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Har kikket litt rundt og mange forhandlere er utsolgt. men tror jeg kommer til å kjøpe på ebay. da får jeg radio med lader, 1 stk 8-kanals mottaker og metall koffert for ca 2500kr inkl. frakt.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Blir moro å høre om du blir fornøyd tyor, hvilken selger bestiller du fra?
                              Regner du med moms i denne summen?

                              Comment

                              Working...
                              X