Announcement

Collapse
No announcement yet.

TopFlite P47 (almost ready to be rebuilt)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TopFlite P47 (almost ready to be rebuilt)

    Hei,
    Har kjøpt en brukt TopFlite P47 (giant) som har vært i krigen.
    Flyet er nå strippet og med litt mer småfiks nærmer det seg klar til å trekkes.

    Jeg har ikke så mye erfaring med å stryke på film av ulike kvaliteter, så jeg tenkte å glasse - som jeg har gjort på modeller tidligere.
    MEN; det er visst ikke så enkelt å få kjøpt lenger? Har vært innom et par ulike hobbyforretninger hvor betjeningen ikke engang visste hva jeg snakket om (krysser fingre for at det er feriehjelp) og det nærmeste jeg har kommet er vel Norwegian Modellers som anbefaler å trekke med solartex og evt bruke dope over etterpå.

    Er det virkelig ikke vanlig å glasse med duk og dope lenger? Evt hvor kan man få kjøpt dette?
    Noen som har tips?


    Jarle

  • #2
    Glass med duk og epoxy ( finishing resin ) så kan du droppe dope.
    Bestiller stort sett fra utlandet, men ser at Norwegian har begge deler.

    Comment


    • #3
      takk for info!

      Comment


      • #4
        Norwegian har vel det meste, men synes West Systems (båt butikker og gode malebutikker har) er lettere å slipe. Bruker 25g duk og biltema Foam ruller til å legge på
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          takk igjen

          man bruker epoxy på samme måte som man brukte dope i "gamle dager"??
          først et par strøk før man legger på duken og så 4-5 utenpå etterpå?

          Jarle
          Last edited by stumm; 15-07-15, 10:28.

          Comment


          • #6
            Nei. Ikke bruk epoxy til glassing, da ender du opp med en blytung modell.

            Jeg bruker resin fra Modellers (z poxy). Kapper til duk, har et veldig tynt lag med resin på modellen for så å legge duken på. Da kan du begynne å rulle lett over og glatte ut med en myk skumrulle og se om du trenger noe mer resin for å få duken helt saturert.

            Når det er tørt så kan du pusse lett over og se om det er tørre områder som bør få litt mer resin (bare legg på bittelitt av gangen og rull det ut). Ser alt bra ut så kan du ha på filler, pusse og lakke som vanlig.

            På denne måten oppnår du en knallsterk men veldig lett finish som tåler mye.
            Propellen skal være på toppen!
            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

            Comment


            • #7
              Hvordan synes du Z poxy er å slipe? Jeg fikk den aldri til selv med nøye oppmåling. Forble liksom alltid litt seig, byttet derfor til West som jeg synes er helt knall. Testa biltema sin, blir greit men fryktelig tørketid
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Har stort sett alltid brukt Z poxy, ingen problem å slipe, men blir så bra finish at det blir mest sliping på grunningslaget, bruker myk kloss både tørt og vått, skifter/vasker papiret ofte. Men jeg har også hørt at West er bedre.

                Comment


                • #9
                  Synes aldri z poxy har vært noe ille å slipe heller, men så blir det stort sett aldri mye å slipe med metoden jeg glasser på. Er dog tom nå så mulig jeg også prøver West om jeg får tak i.
                  Propellen skal være på toppen!
                  Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                  Comment


                  • #10
                    Disse har Aeropoxy( navnet høres jo passende ut ) og sender greit. Har brukt dem når det gjelder glassing av båtdekk. Konkurrent til West System. Omtrent samme vørkja vil jeg tro,

                    Distriktets båtutstyrsbutikk akershus Vinterbro Watski Skipshandel Flak Båtsøm Klink Båtspiker roer Speedheater

                    Comment


                    • #11
                      takk for mange gode svar her!
                      trebåten er "naboen min", kanskje fint å støtte de lokale?

                      Comment

                      Working...
                      X