Announcement

Collapse
No announcement yet.

emp 5055 motor og 6s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • emp 5055 motor og 6s

    hei. har en emp 5055, max current 60A! 700KV.
    står at motor tåler opp mot 2200w peak. Anbefalt oppsett fra nettsiden til selger er (fly): 6s 12x6 - 13x4. kjører en red brick 100a esc.
    Ved halv gass på min radio(dx6i) har jeg 60a og ca 1300watt (12x6), og kan ikke gi på mer uten å overskride max ampere. ble bittelitt bedre med 13x4, men når fremdeles maxs ampere ved litt over halv gass.

    er ganske fersk i gamet og lurer på om det er noe feil jeg gjør eller om det er noe jeg må justere på esc,slik at jeg kan gi full gass? Skjønner ikke at de oppgir et oppsett som man kan kjøre på 50% gass.
    takker for svar

    prøvde akkurat me 10x6, ble noe alla det samme som 13x4 propell.
    Last edited by kevin123; 06-08-15, 13:58.

  • #2
    Du bør sikkert oppgi om det er en N eller C-serie, da de to har forskjellig spec. spesielt KV, KV=omdreininger pr. volt.
    Hvis du har (eller kjenner noen som har) et IR-tempmeter, så vil også det gi noen indikasjoner på hvor nært grensene du er.
    Blir den for varm, så er det fare for at magnetene løsner osv. 60 grader er vel godt innenfor, kommer du opp i 90-100 grader så går den nok føyken. Enten at magnetene løsner, eller den kan visstnok også demagnetiseres har jeg hørt.

    Comment


    • #3
      Hei, takk for svar. motoren heter emp N 5055-B, så jeg antar at dette er en N-serie, noe som enda ikke sier meg mye. Betyr dette at den kan tåle mer belastning enn 60 a, sålenge den holder seg til en grei temperatur? Dette ble målt på bakken, med motoren fastspent, uten annen kjøling enn propellvind. Vil d bli større el mindre belastning i lufta med flyet på slep? Flyet veier ca 3 kg.

      Comment


      • #4
        Dersom du hadde cowlingen på da den sto på bakken, så blir den varmere da enn under flyging.
        Er det litt tett cowling så kan du baffle litt også, for å lede mest mulig luft direkte på motoren.

        N-5055-B skal ha følgende spec.
        Click image for larger version

Name:	emp.JPG
Views:	1
Size:	48.3 KB
ID:	612357

        Comment


        • #5
          2200 w i peak belasting på 18 volt blir over 100a. Ja den tåler nok mer enn 60 a. Men du skal aldri over max strøm på esc.

          Max bel på 2200 w er nok bare i noen få sekunder.

          Ellers gjelder det og holde kontroll på temp. Min erfaring er at ting blir varmere på bakken enn det blir i lufta. Ikke kjør mer enn 5 sec. Motoren går tyngre på bakken og da trekker den litt mer strøm.

          Baffling er lurt.
          Last edited by kjetilmh; 06-08-15, 23:04.
          Kjetil
          oops: . . ! . .

          http://www.vingmfk.com

          Comment


          • #6
            Ok. Takker for svar. Folkens. Da prøver jeg meg litt frem angående temperatur etter en flygeøkt.

            Comment


            • #7
              Det er ikke alltid man kan stole på spec som oppgis. Jeg tror at børsteløse motorer ofte ligger på ca 4 watt pr. gram motor. Så 2200 w på en 350g motor rimer ikke.
              Kjetil
              oops: . . ! . .

              http://www.vingmfk.com

              Comment


              • #8
                Tror heller disse effektdataene passer bedre. Page Not Found | 404
                Bfight 210
                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                Phoenix RC Club

                Comment


                • #9
                  Hei, prøvde litt på samme prop (13x4) i dag. På 60a viser den kanskje rundt 13/1400 watt, litt over halv gass. En kjapp tur opp så ser jeg at amperen kan komme opp mellom 80-90. Da turde jeg ikke gi på mer, men så da rundt 2000watt, men dette kan jeg jo sikkert aldri kjøre den på???. Kanskje jeg bør gå ned til 5 s istedet til denne motoren?

                  Comment


                  • #10
                    To muligheter. Gå ned til 5s eller gå ned på propell størrelsen. 11x4 muligens.
                    Ikke slowflyer prop.
                    Last edited by kjetilmh; 07-08-15, 22:20.
                    Kjetil
                    oops: . . ! . .

                    http://www.vingmfk.com

                    Comment

                    Working...
                    X