Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raptor 50 vs T-rex 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Raptor 50 vs T-rex 500

    Hei!

    Jeg ser det ligger litt forskjellig på bruktmarkedet som jeg vurderer å kjøpe.

    Jeg vurderer kjøp av en Raptor 50 titan, men har skjønt det slikt at deletilgang kanskje kan være en utfordring, siden modellen er noen år.

    Derfor ser jeg også litt på Align T-Rex 500, selv om de kanskje koster litt mer.

    Har flydd mindre heli før som var noe ræl fra walkera. Jeg starter på litt "fresh start" nå, og vil bare komme meg litt igang med flyging, så jeg trenger også radio. Det blir nok ikke noe avansert 3D flygning med det første, så kravene er ikke så enorme med tanke på ytelse. Da blir det heller nytt heli etterhvert.

    Dere som er inne på dette, hva slags tanker slår dere angående type heli som førstekjøp? Jeg hadde tenkt et budsjett på 2500-3500,-

    Mvh.
    R

  • #2
    Raptor er gammelt og delene er gamle, dei har avsluttet support for det. Men du får enda masse deler om en ser rundt så er rimelig heli pr i dag. Men hadde selv vurdert noe nyere.

    Men tenker du flybar eller flybarless ? Du får rimelig mye brukt i den sjangeren prismessig så lenge du ligger rundt 430mm blader. Pass på om du kjøper brukt at du ikke får noe som er "oppbrukt" og slarkete. Og ikke kjøp kloner.
    Rasmus Fauske
    TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
    http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

    Comment


    • #3
      Jeg ville også gått for noe litt nyere. Kan anbefale T-rex 500, ellers er jo T-rex 450 også ett perfekt nybegynner heli. Tåler litt vind og er stabil, samt at du ikke blir ruinert av en krasj 250 er også og anbefale, det koster ikke mange kronene og krasje, men det er veldig kilent og fly.

      Hva det koster og krasje 500 vet jeg ikke..(enda) Men det er ikke så altfor store forskjellen.

      f.eks:

      Usjda

      T-REX 450 Plus RTF DFC
      Align T-Rex 500 DFC PRO w/Microbeast
      SAB Goblin 500 w/Brain/Scorpion/SK/HW

      Comment


      • #4
        Vil veldig sterkt anbefale trex 500 eller større, 250 kommer du til å hate første gang du krasjer den og får problem med halen og 450 koster nesten det samma som 500 å krasje.

        500 er mye mer stabilt. Men har selvsagt mye å si med oppsett, kan fly min Chase over hele stripa inverted uten stikke input så er blitt lettere enn hva det var med flybar
        Rasmus Fauske
        TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
        http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

        Comment


        • #5
          Det er helt greit å kjøpe Raptor 50 så lenge du er komfortabel med å skru litt, samt ikke forventer å finne alt av deler på samme sted. Det tusser med deler til Raptor 50 på nettet, så det blir nok ikke tomt med det første. Veldig stabilt heli som kan settes opp så snillt at du kan fly det med føttene med bind for øynene eller så kan man faktisk fly lett 3d med det om man er god på "collective managment".

          En pent brukt 500 kan en også få til en ganske rimelig penge, 2-2500 er ikke urealistisk. Men som Rasmus også påpeker, pass på at det ikke er en klone eller slarkete.

          Bergersen: Det er ikke ofte jeg blir litt irritert på folk, men om du anbefaler en 250 som første heli til en nybegynner så viser du at du egentlig ikke har nok kunnskap til å kommentere på tråder som dette.
          Last edited by bjornal; 25-08-15, 08:33.
          Propellen skal være på toppen!
          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

          Comment


          • #6
            Hold deg unna alt under 450 og kjøp så stort du har råd å få i lufta igjen når det går galt.

            450 og 500 er ikke så langt unna hverandre i pris men 500 flyr mye bedre.
            Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

            Comment


            • #7
              500 er perfekt nybegynner-heli. Da kan du konse om å lære deg å fly istedetfor å plages med nitro-shaiten
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Originally posted by jotto View Post
                500 er perfekt nybegynner-heli. Da kan du konse om å lære deg å fly istedetfor å plages med nitro-shaiten
                "Nietro-shaiten" - Brenn i vaffeljernet, lizzom??! Men ja, enig at for en nybegynner så er elektro enklere og mindre feilkilder. Og 500 er ikke så dyrt å kræsje heller...
                Propellen skal være på toppen!
                Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bjornal View Post
                  Det er helt greit å kjøpe Raptor 50 så lenge du er komfortabel med å skru litt, samt ikke forventer å finne alt av deler på samme sted. Det tusser med deler til Raptor 50 på nettet, så det blir nok ikke tomt med det første. Veldig stabilt heli som kan settes opp så snillt at du kan fly det med føttene med bind for øynene eller så kan man faktisk fly lett 3d med det om man er god på "collective managment".

                  En pent brukt 500 kan en også få til en ganske rimelig penge, 2-2500 er ikke urealistisk. Men som Rasmus også påpeker, pass på at det ikke er en klone eller slarkete.

                  Bergersen: Det er ikke ofte jeg blir litt irritert på folk, men om du anbefaler en 250 som første heli til en nybegynner så viser du at du egentlig ikke har nok kunnskap til å kommentere på tråder som dette.
                  Haha, nei skal la være og kommentere i tråder før jeg har sjekket med deg.

                  Jeg har ikke anbefalt 250 over 500, jeg skrev bare at alle er bra helier men at 250 er litt mere kilent. Men med begrenset budsjett og evt. liten plass og fly på, er 250 fin. Jeg lærte selv på ett slikt inne i idrettshallen og bak i hagen, har siden vært i bakken utallig ganger og koster bare max ett par hundrelapper pr gang.

                  Men man må se både på budsjett og hvor stor plass man har til og fly på. Jeg anbefaler selv 450 eller større, men det er noen faktorer man bør tenkte på før man kjøper.

                  Har selv en kompis som kjøpte seg 550 som første heli, men ble livredd det etter første forsøk på og hovre. Han kjøpte seg i stedet ett 450 og nå er han godt igang.

                  Hvor finner du forresten komplett 500 med batterier og alt til 2-3000 som er i bra stand?
                  Align T-Rex 500 DFC PRO w/Microbeast
                  SAB Goblin 500 w/Brain/Scorpion/SK/HW

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Bergersen View Post
                    Haha, nei skal la være og kommentere i tråder før jeg har sjekket med deg.

                    Jeg har ikke anbefalt 250 over 500, jeg skrev bare at alle er bra helier men at 250 er litt mere kilent. Men med begrenset budsjett og evt. liten plass og fly på, er 250 fin. Jeg lærte selv på ett slikt inne i idrettshallen og bak i hagen, har siden vært i bakken utallig ganger og koster bare max ett par hundrelapper pr gang.

                    Men man må se både på budsjett og hvor stor plass man har til og fly på. Jeg anbefaler selv 450 eller større, men det er noen faktorer man bør tenkte på før man kjøper.

                    Har selv en kompis som kjøpte seg 550 som første heli, men ble livredd det etter første forsøk på og hovre. Han kjøpte seg i stedet ett 450 og nå er han godt igang.

                    Hvor finner du forresten komplett 500 med batterier og alt til 2-3000 som er i bra stand?
                    Det jeg reagerer på er at du anbefaler en 250 til noen som ikke har noe som helst forutsetning for å kunne sette opp og fly et såpass krevende heli. Det er svært få som klarer å få en 250 til å oppføre seg på en måte som gjør at en nybegynner ikke krøster det i løpet av noen få sekunder.

                    En 500 til 3000 er ikke noe umulighet å oppdrive om man er villig til å f.eks. kjøpe en brukt DX6 og ikke må ha en fancy sender med 14 kanaler. Greit nok at lader og batterier nok kommer på toppen, men en kommer langt med f.eks. 4000 totalt for en ok brukt T-Rex 500.
                    Propellen skal være på toppen!
                    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bjornal View Post
                      Det jeg reagerer på er at du anbefaler en 250 til noen som ikke har noe som helst forutsetning for å kunne sette opp og fly et såpass krevende heli. Det er svært få som klarer å få en 250 til å oppføre seg på en måte som gjør at en nybegynner ikke krøster det i løpet av noen få sekunder.

                      En 500 til 3000 er ikke noe umulighet å oppdrive om man er villig til å f.eks. kjøpe en brukt DX6 og ikke må ha en fancy sender med 14 kanaler. Greit nok at lader og batterier nok kommer på toppen, men en kommer langt med f.eks. 4000 totalt for en ok brukt T-Rex 500.
                      Jaja, mulig jeg har spesielle evner da siden jeg klarte og begynne med ett rtf 250. Men ingen poeng og diskutere dette, vi er alle enige om at jo større heliet er jo mere stabilt og "lett" er det og fly. Men det igjen kommer ann på lommeboka og størrelsen på området du har og fly på. Har selv flydd Align sine 250,450,500 og 550 og har ikke noe vondt og si om dem, så vil tro du blir fornøyd uansett hvem du velger.

                      En god simulator er også og anbefale
                      Align T-Rex 500 DFC PRO w/Microbeast
                      SAB Goblin 500 w/Brain/Scorpion/SK/HW

                      Comment


                      • #12
                        Takker for svar alle sammen. Mye tyder på at det blir en raptor i første omgang. Da får jeg tilsynelatende mest for pengene.
                        Tenker å kjøpe align som neste heli når jeg er blitt litt varmere i trøya.
                        Det å få en okey sender teller også, slik at jeg slipper å tenke på å bytte på ei stund.

                        Jeg har funnet en raptor 50 titan med sender futaba t10cg, samt noe utstyr. Ca. 3000,- er prisen. Kan det være noe?

                        Mvh. R.

                        Comment


                        • #13
                          Så lenge det er 2.4g på radio og det er ok metallgir servoer så er det en fin pris. Er det med starter og batteri også?
                          Propellen skal være på toppen!
                          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                          Comment


                          • #14
                            Er 2.4ghz men usikker på servoene. Starter og batteri pluss noe småtteri følger med.

                            Mvh. R

                            Comment


                            • #15
                              se om du finner (drev sett, hale reim, feathering shaft ,hoved mast)
                              Rotordisc'en har noen deler

                              Tror Futaba radion er ett godt kjøp
                              Last edited by Pistepirkko; 25-08-15, 23:35.

                              Comment

                              Working...
                              X