Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner - Bakstad trenger til kjøpshjelp av første 'større' heli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner - Bakstad trenger til kjøpshjelp av første 'større' heli

    Hallo folkens, Jeg var på vei til å koble meg på posten til TBS1973 her med noen tilleggsspørsmål, men det ble så mye tekst så jeg fant ut at en ny post var det beste. Vil jo ikke kapre posten heller...

    Hvorfor heli?
    Jeg er voksen gutt av 1966 modell, gift og alt det der
    Medlem av NLF/ modell
    Har lenge hatt lyst til å lære å fly heli. Men rc-bil har tatt det meste av tid.
    Nå ser jeg muligheten til å utvide RC-sesongen en del med både fly og heli på gode dager om vinteren. Men vet ikke om dette er å anbefale med heli kanskje? Pluss at jeg har sett hva folk kan få til med ett heli på Starmoen treffene og må si at det så veldig fristende ut!

    Nivå
    Jeg er definitivt en nybegynner, og har anskaffet en Blade 200 SR X for å få litt 'følelse' med å fly heli.
    Grunnen var enkel, det har SAFE med 3 fly modes og tenkte dette kunne være en grei måte å få prøvd litt.
    Pluss at det er tilgjengelig i Norge, fra Smallsize Hobbyland her. Jeg anskaffet BNF versjonen fordi jeg har null peil på Tx-programmering av heli og ville ha ett enkelt intro-heli å starte med.

    Jeg så for meg å gå 'gradene', og at neste ville være en 450 størrelse.
    Men, det ser ut for at de fleste av dere mener at man burde gå opp til en 600 med en gang.
    Og at det vil være mer stabilt osv, og det gir jo mening. Selv om en 450 er fristende også. Spesielt med tanke på muligheten for å få dette med seg i kofferten uten større problemer. (Jeg og kona reiser til Asia en del.)

    Simulator
    Jeg har RF7.5 som jeg bruker mest til fly så langt, og også anskaffet AccuRC som skal installeres snart.
    PS: Det vil bli en god del sim-trening før jeg tar et større heli ut og flyr.
    Pluss at jeg har impulskjøpt en 250 FPV quad racer som skal bli brukt når jeg når nivået for det. (ImmersionRC Vortex)


    Jeg har noen fly som jeg tar opp nå og da (Hobbyking), men stort sett så går det i biler.
    Holder til i Elverum og har hele Starmoen RC flyplassen der å fly på. For de som kjenner til det

    Jeg vil kjøpe nytt, og TX-utstyret jeg bruker er Spektrum DX8 og DX9.

    Så mine spørsmål er disse
    • Hva slags størrelse skal jeg satse på for første heli?
    • Hva slags merke?


    Hva jeg vil ha ut av ett heli
    • At deler er noenlunde lett tilgjengelige, og at dette er en modell som ikke går ut av produksjon i nærmeste fremtid.
    • Spektrum, det er det jeg har av Tx utstyr.
    • Helst karbon ramme etc. Det gjør de muligens fra 450 og opp?
    • RTF eller BNF. Kit vil jeg ikke satse på enda. (Må gå lærekurvene først, selv om man lærer mye fra å bygge selv)
    • Mulig for å oppgradere til aluminium etc om maskinen ikke kommer med det ut fra boks.
    • Helst maks 6S batterier
    • Nytt, men om jeg kommer over et bra brukt kan dette vurderes selvfølgelig
    • budsjett, forsåvidt ikke noe budsjett. Men dette vil være det først større heliet jeg vil bruke


    Grunnen er at jeg håper, om dette blir noe jeg vil satse på, jeg da kan hoppe opp til 700 rett etter en 450.
    Eller 600 som sikkert de fleste av dere vil anbefale vil jeg tro

    Alle svar mottas med takk, ha en god dag folkens!

    Bakstad

  • #2
    Skal du ha BNF el RTF og flyr spektrum så har du ingen andre muligheter enn blade ... Så i så tilfelle lite å velge i. Så vidt jeg veit skal 360'en dei ha virke helt flott.

    Selv hadde jeg vurdert det å bygge og sette opp heli selv. Men anbefaler å velge noe som du finner litt guider på og som er relativt rett fram i forhold til oppsett. Eller kjøpe noe som er ferdig satt opp ... men da bør du kjenne dei du kjøper fra så dei kan hjelpe deg med å sette opp radio og heli slik du ønsker og prøve fly det for å se at ting virker som det skal.
    Rasmus Fauske
    TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
    http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

    Comment


    • #3
      Legger opp en link fra finn.no med ett godt helikopter som gir god dynamisk trening dvs ( du må hele tiden etterjustere i lufta ) det er bra trening , ,,det fin sikkert en modellfly klubb i. Nærheten som kan sette det opp.
      Usjda

      Comment


      • #4
        Har du noen som kan hjelpe deg å se over så er nok ikke den 500'en dum.

        Ellers så støtter jeg Rasmus her. Hvis du bygger opp selv, så har du mye greiere forutsetninger for å fikse det når det går i torva. For kræsje kommer du til å gjøre, både titt og ofte i begynnelsen
        Propellen skal være på toppen!
        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

        Comment


        • #5
          Originally posted by rfauske View Post
          Skal du ha BNF el RTF og flyr spektrum så har du ingen andre muligheter enn blade ... Så i så tilfelle lite å velge i. Så vidt jeg veit skal 360'en dei ha virke helt flott.

          Selv hadde jeg vurdert det å bygge og sette opp heli selv. Men anbefaler å velge noe som du finner litt guider på og som er relativt rett fram i forhold til oppsett. Eller kjøpe noe som er ferdig satt opp ... men da bør du kjenne dei du kjøper fra så dei kan hjelpe deg med å sette opp radio og heli slik du ønsker og prøve fly det for å se at ting virker som det skal.
          Takk for svar, ja, det er vel kun Blade som kommer med Spektrum (Horizon). Men det skulle jo ikke være noe problem å velge et annet merke for så å sett inn en Rx fra Spektrum? Eller er det noe jeg ikke vet om på helikoptre angående Spektrum?

          Å bygge er i seg selv ikke noe problem, og er jo selv det jeg anbefaler for nye medlemmer i klubben når det kommer til biler. Slik at de lærer bilen ut og inn fra start. Dette gir en dypere forståelse av bilen de har anskaffet og dermed lærer de en hel del fra start som ny i hobbyen. Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør, ikke sant?

          Satt å så på en Blade 360 og 450 etter jeg postet dette faktisk, og tror jeg evt. går for en av de og så vurderer å bygge en større modell i vinter kanskje.
          I verste fall er det ikke noe problem å bytte radiomerke, sånn at modellutvalget blir større. Da ser jeg for meg Futaba eller Graupner.
          Bruker Futaba radioer på bil og er fornøyd med de når det kommer til alt på bakkenivå. Så vi får se.

          Først er det viktig å få komme opp på ett nivå der jeg kan finne ut om dette er noe som er for meg. Så langt er det gøy og vil tro at det bare vil bli mer og mer. Jeg har noen i klubben som kan heli meget godt, og de stiller opp sånn at jeg kan få stilt in både heli og radio. Så den biten skulle gå rimelig greit vil jeg tro. Det er hvertfall en god del mer å lære når det kommer til heli, fly er en del enklere. Hvertfall på det nivået jeg flyr mine isopor-fly fra Hobbyking hehe...

          Jeg har også tenkt på Blade 180 CFX, det er jo ett 'fullskala' heli når det kommer til oppbygging og funksjoner og ville passet bedre når det kommer til størrelse med tanke på frakt på fly. Jeg må tenke litt hva jeg skal gjøre nå.

          Men nå er det tid for litt simulator flyging!

          Takk for svar rfauske!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Pistepirkko View Post
            Legger opp en link fra finn.no med ett godt helikopter som gir god dynamisk trening dvs ( du må hele tiden etterjustere i lufta ) det er bra trening , ,,det fin sikkert en modellfly klubb i. Nærheten som kan sette det opp.
            Usjda
            En 500 ja
            Ett spørsmål: Er det lettere for en nybegynner å fly med flybar enn med ett godt system som har flybarless?

            Jeg fikk installert AccuRC igår og det virket som det var lettere å fly med flybar på sim hvertfall.
            Men jeg er helt grønn på dette foreløpig, så jeg kan ikke føle forskjellen så mye enda..
            Kan være modellene jeg valgte som var satt opp helt forskjellig og..

            Når det kommer til brukt, så er det helt greit det.
            Men jeg tror jeg har bestemt meg for nytt nå, til jeg får litt erfaring til hva som mer 'riktig' eller ikke. Den kunnskapen har jeg ikke enda. (*)
            Pluss det føles alltid tryggere å handle fra butikk, selv om man sikkert kan gjøre noen gode kjøp på finn også

            *: Med det sagt, så har jeg allerede brutt det med å vise interesse for en oppgradert Blade 200SRX som ligger til salgs her inne, men jeg har den modellen allerede i hus så da kan den 200SRX jeg har være dele heli, for det vil jo bli noen krasjer hehe..
            Men selger (RSS) har ikke tatt kontakt enda så den er muligens solgt


            Takk for svar!

            Comment


            • #7
              Å begynne med helikopter er veldig spennende og alle som har gjort det før deg har en mening om hvordan det burde gjøres.

              Jeg kom over til fly og heli etter mange år med buggy og en ting er lik uansett: buy cheap, buy twice. Bygg selv og sett opp selv så du kan feilsøke selv hvis noe skjer.

              Mitt råd er at du kjøper helikopter i størrelse 500 eller større og bruker penger på en Vbar neo. Den kan du kjøpe nybegynnermodus og rescue på og da er det bare å trykke på panikknappen når det begynner å skjære seg. Flere gyroer har "self level", bare neo har rescue som retter helikopter og stiger uansett hvor galt det så ut i utgangspunktet. Vbar kan brukes på dx8/9 ved hjelp av to små satellitter, og den kan også flyttes over på større heli hvis det kommer etterhvert.
              Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

              Comment


              • #8
                T-Rex 500 er glimrende som begynner-heli. Stort nok til å være stabilt, lite nok til å kræsje (relativt) billig.

                Jeg synes at flybarless er best for en nybegynner. Det kan argumenteres for at det er en fordel at man lærer seg å håndtere et vinglete flybar-heli, men jeg mener at det er mere til hinder. Smak og behag.

                Den største fordelen med flybarless for en nybegynner er kanskje at det er mye enklere mekanikk, slik at reparasjonene blir billigere og enklere. Den er jo også enklere å sette opp mekanisk, og det er færre deler som kan slås skeiv og lage vibrasjoner.
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Spirit FBL har også rescue som du nevner med leveling og stigning inkludert i prisen. Eznov også og BD.

                  Ang spektrum så kan du bruke det med alle merker, var bare det med RTF/BNF jeg tenkte på. Bytter du mottager er det fritt fram.

                  Du lærer mye av å bygge selv og går du til 500+ størrelse så slipper du irritasjon over bittesmå deler.
                  Rasmus Fauske
                  TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                  http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by RunarSL View Post
                    Å begynne med helikopter er veldig spennende og alle som har gjort det før deg har en mening om hvordan det burde gjøres.

                    Jeg kom over til fly og heli etter mange år med buggy og en ting er lik uansett: buy cheap, buy twice. Bygg selv og sett opp selv så du kan feilsøke selv hvis noe skjer.

                    Mitt råd er at du kjøper helikopter i størrelse 500 eller større og bruker penger på en Vbar neo. Den kan du kjøpe nybegynnermodus og rescue på og da er det bare å trykke på panikknappen når det begynner å skjære seg. Flere gyroer har "self level", bare neo har rescue som retter helikopter og stiger uansett hvor galt det så ut i utgangspunktet. Vbar kan brukes på dx8/9 ved hjelp av to små satellitter, og den kan også flyttes over på større heli hvis det kommer etterhvert.
                    Helt klart, å kjøpe rimelig er dyrt og heller ikke veien jeg vil gå.
                    Å gå på budsjett ved å kjøpe billig som ender opp å bli dyrere i lengden er ikke aktuelt, samt det bare blir frustrasjoner ut av slikt
                    MAO jeg vil ha kvalitet fra start av, uten at jeg nødvendigvis bruker over 20 tusen på det første heliet hehe...

                    Når jeg snakker om mindre størrelse på heli er fordi jeg har trodd at det er greit å gå 'gradene' til større heli den veien. Men jeg ser at det i grunn er unødvendig når man kan bruke systemer som Vbar Neo.

                    Apropos Vbar Neo, vil det si at det er en tredjeparts gyro du bytter ut med original, eller er dette noe i tillegg?
                    Jeg fant litt på Youtube om dette, og etter hvert fant jeg ut at karen var norsk, jeg legger videoene i bånn av posten min.
                    I den andre videoen ser jeg hvordan systemet fungerer, og må si at der er imponerende!


                    Da blir det til at jeg lytter til dere og prøver å finne en 500/ 600 vil jeg tro.

                    Og da kommer vi til spørsmål om hva slags modell og merke skal man velge?

                    Og hva betyr de forskjellige kodene på ett heli? Er det noe spesielt man skal se etter den veien?

                    MAO, er det sports-versjoner, rene 3D modeller osv man skal skille mellom?
                    Tenker på Align, Blade etc som har en del av det.

                    Og er det ett større hinder/ hardere læringskurve å gå rett på en 3D akromodell fra starten av, selv om jeg installerer Vbar Neo f.eks?

                    Eller skal man satse på en standard modell man kan oppgradere til å bli en fullblods 3D maskin senere?

                    Må si at jeg har sansen for Goblin, de er vel en del dyrere, men samtidig så får du hva du betaler for. Pluss det er medlemmer i klubben som har Goblin mener jeg, så da er det folk med kjennskap til merket som er en fordel for meg. Så er Goblin ett godt valg?

                    Ser ut for at jeg har vinterprosjektet planlagt for meg nå..

                    Vbar Neo programmering:


                    Vbar Neo testing:

                    Comment


                    • #11
                      Flybarless modeller av samme størrelse kan du stort sett lage så snille eller aggressive som du selv vil. Bare kjøp noe som kan fly uten å ha idiotisk høyt turtall (tenker da på en del align modeller som krever en masse turtall for at halen skal holde)

                      Ang gyro så sjekk litt hva andre rundt deg bruker om du trenger hjelp, mye lettere om andre bruker samme type om du trenger noe guiding.

                      Ang Goblin så er fordelen der bedre synlighet, kvaliteten er ikke noe bedre eller dårligere enn andre kvalitetsheli. Men på Goblin så sjekk at modellen du vurderer ikke er en av dei som krever X antall oppgraderinger (tenker da på G500 main gear som feilet og litt slikt)

                      Men akkurat som første heli så sjekk mer at du får noe som er lett å skru på og ikke koster skjorta om du må bytte litt deler. Dette blir selvsagt mindre og mindre nøye etterkvart som en flyr. Men akkurat første heli så er det i hvertfall noe å tenke på.

                      Greit å tenke på at enkelte FBL enheter så kan du sette opp heliet som ett coax heli og justere hvor mye kontroll du skal ha selv eterkvart, dette kan gjøre start fasen litt greiere.
                      Rasmus Fauske
                      TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                      http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                      Comment


                      • #12
                        eg også anbefaler en 500+ size heli FBL , dem eg mer stabil og lett å se
                        en nybebynner bra tips heli er trex500 , billigt i deler , electronik til den helt ok pris , batterier ( 2500-3300mah 6s ) er ikke så gal pris på
                        FBL gyro de flesta er bra , har ikke testa många men av de eg har testa ( SK360 ,beastx , ikon ,vortex , vbar ) har de vart bra . av de så er vbar og vortex som eg sinns som fly perfect out of the box , ikon også er veldigt bra med lite tunning til å før hale bra , så fly den perfect
                        trener mye på sim , veldigt bra ner man er ny
                        Goblin er klart en veldigt fint heli , har / haft G700 , G500 og G380 , har bygd/setup G630 og G 570
                        NB : har en kompis i Sverige som køpte två heli som nybegynner : trex550 og eg Goblin 700
                        Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                        Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                        HD 500 Cell : brain2

                        DX9

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by rfauske View Post
                          Flybarless modeller av samme størrelse kan du stort sett lage så snille eller aggressive som du selv vil. Bare kjøp noe som kan fly uten å ha idiotisk høyt turtall (tenker da på en del align modeller som krever en masse turtall for at halen skal holde)

                          Ang gyro så sjekk litt hva andre rundt deg bruker om du trenger hjelp, mye lettere om andre bruker samme type om du trenger noe guiding.

                          Ang Goblin så er fordelen der bedre synlighet, kvaliteten er ikke noe bedre eller dårligere enn andre kvalitetsheli. Men på Goblin så sjekk at modellen du vurderer ikke er en av dei som krever X antall oppgraderinger (tenker da på G500 main gear som feilet og litt slikt)

                          Men akkurat som første heli så sjekk mer at du får noe som er lett å skru på og ikke koster skjorta om du må bytte litt deler. Dette blir selvsagt mindre og mindre nøye etterkvart som en flyr. Men akkurat første heli så er det i hvertfall noe å tenke på.

                          Greit å tenke på at enkelte FBL enheter så kan du sette opp heliet som ett coax heli og justere hvor mye kontroll du skal ha selv eterkvart, dette kan gjøre start fasen litt greiere.
                          Turtall:
                          Tror de sier at maks head speed er 2600RPM på Goblin?
                          De sier hvertfall at deres heli kan ta mer head speed men at 2600RPM er det de går god for.
                          Med det sagt, så har jeg som nybegynner ikke peil på om det er mye eller lite på en Goblin 500/ 570/ 700 etc

                          Oppgraderinger:
                          De modellene jeg har sett på heter Goblin SG501 og SG506, om den du mener er en Goblin G500 så er det en eldre modell muligens?
                          Jeg ser at du kan få 3-blads rotor hode også, er det en 3D ting for eksperter muligens? Et sånt hode vil vel gi muligheter for mindre head speed totalt også? Og om jeg går for Mikados Vbar Neo, vil den evt. i fremtiden kunne ta et 3-blads rotorhode? En del sånne ting jeg må lese meg opp på.. (Ser utfor det blir en del tid på rcgroups og andre forum for å lære alt dette)

                          Skruing:
                          Når det kommer til skruing, så tror jeg ikke kommer til å sitte fast på noe den veien. Her forsåvidt det inne siden 12 års alder. MAO, jeg er godt teknisk anlagt. Men heli er noe helt nytt selvfølgelig. Og det er sikkert en del heli som er 'tungskrudd' også.


                          Originally posted by ragge1 View Post
                          eg også anbefaler en 500+ size heli FBL , dem eg mer stabil og lett å se
                          en nybebynner bra tips heli er trex500 , billigt i deler , electronik til den helt ok pris , batterier ( 2500-3300mah 6s ) er ikke så gal pris på
                          FBL gyro de flesta er bra , har ikke testa många men av de eg har testa ( SK360 ,beastx , ikon ,vortex , vbar ) har de vart bra . av de så er vbar og vortex som eg sinns som fly perfect out of the box , ikon også er veldigt bra med lite tunning til å før hale bra , så fly den perfect
                          trener mye på sim , veldigt bra ner man er ny
                          Goblin er klart en veldigt fint heli , har / haft G700 , G500 og G380 , har bygd/setup G630 og G 570
                          NB : har en kompis i Sverige som køpte två heli som nybegynner : trex550 og eg Goblin 700
                          Heisann ragge! Bra video av Vbar Neo, ga meg en grei innsikt hvordan dette fungerer
                          Vil tro, om jeg ikke går for en del dyrere Goblin at en Trex 500/ 550 er ett godt første heli , og er virkelig i tenkebokse på dette nå.
                          Men så var det med det rsfauske nevnte med turtall for å holde halen.
                          Men det gjelder kanskje ikke på 500+ trex modellene?
                          Jeg vet jo at Trex har vært ute lenge og at deler er rimelige og at det finnes flust av de rundt omkring, så alt om informasjon og kunnskap er tilgjengelig i bøtter og spann.

                          Tror jeg skal sette opp ett budsjett nå og se hva de forskjellige kittene vil ende på.
                          Kanskje greit å satse på et rimeligere kvalitets-heli nå i starten og etterhvert som erfaringen kommer gå for en toppmodell og da legge pengene i den senere. Likevel ser jeg for meg at dette vil ende på rundt kr 10.000 pluss/ minus par tusen kanskje?
                          Det er forsåvidt greit, men samtidig så tenker jeg på om jeg skulle gå for en modell jeg vil ha i fremtiden også, sånn at jeg slipper å gå om ett heli som jeg vil selge etterhvert likevel, fordi jeg vil ha noe bedre siden. Så det blir budsjett nå, og ta ett valg utfra det.


                          Foreløpig konklusjon er som følger:
                          500+ størrelse med velfungerende FBL system/ enhet.
                          Gyro, Vbar Neo eller lignende system med recovery og evt. muligheten for å sett opp som coax heli, da kan man i grunn fly dette rimelig trygd til kunnskapen kommer. Fordelen er at med større heli så er det mye mer stabilt etc.
                          Men, det blir mye sim framover nå, og gjennomvinteren.


                          Avslutter her, så får jeg høre hva dere mener om mine tanker på det hele så langt!

                          Takker for støtten karer, helt uvurderlig når det kommer til å finne hva man skal satse på

                          Comment


                          • #14
                            3 blader rotorhode = flere blader å erstatte når du krasjer, styr unna !

                            goblin og trex er begge superkurrant!

                            elsker min goblin 500

                            Comment


                            • #15
                              Skal du kjøpe Goblin så ville jeg vurdert Goblin 570 pga mulighet for 6S pakker og standard servoer. Da kan du slippe unna med litt rimeligere servoer samt esc og batteriene kan brukes også i 700.

                              Men du havner veldig fort på 12+ om du handler nytt. Dollarkursen har igrunn gjort at ting er veldig dyrt sammenlignet med hva det var.

                              Om du vil ha noe annet enn goblin så går stort sett prisen ned 1-2k.
                              Rasmus Fauske
                              TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                              http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                              Comment

                              Working...
                              X