Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klappropel / f3a !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Klappropel / f3a !!

    Hej F3A folk.

    Jeg flyver med en Curare 60 (EL) og en Scorpion 4020-630KV motor med en Brændstof 12x8 træpropel som drejer 12500 Omdr. på jorden. Den er lidt tung at trække (82A) så der er "kun " små 5min i flyvetid.

    Jeg havde så tænk mig at prøve en RFM 12x8 klappropel, som måske ligger noget lavere i Amp. forbrug og så spærre den så den ikke lukker ind på næsen af flyet , hvad mener i om det ? (Den har jo også meget små vibrationer og ingen gyrovirkning i længderetningen)

    Er RFM og træpropel det eneste som kan tåle at dreje 14000 Omdr. som man måske kan komme op på i luften ?

    Der kan ikke anvendes større propel end 12"

    Håber på svar fra jer
    Mvh. F3A manden

  • #2
    Hei
    Foldepropell fungerer helt glimrende. Så lenge du ikke har aktivert brems ala seilfly (propellen stopper) trenger du ikke skru bladene helt fast, sentrifugalkreftene gjør at de holder seg på plass. Vanlig APC tåler de turtall du opererer med, men ikke el-variantene. Fra APC sine nettsider :

    The following are suggested RPM limits for APC propellers:

    1. Glow Engine (includes Sport and Pattern Propellers) and Speed 400 Electric Propellers
      Maximum RPM=190,000/prop diameter (inches)
      (For example, a 10x6 glow engine prop should be limited to 19,000 RPM)
    2. Thin Electric (E) and Folding Electric (F) Propellers
      Maximum RPM=145,000/prop diameter (inches)
    www.ofremmi.info

    Comment


    • #3
      Hva i all verden er fordel med foldepropell på en F3A-modell??
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Originally posted by xilian View Post
        Hva i all verden er fordel med foldepropell på en F3A-modell??
        Hej.
        Der skulle så være følgende fordele : MINDRE AMP. FORBRUG SOM ER MÅLET, mindre støj, bedre ballangse, mindre vægt, og mange muligheder i stigninger og lidt diameter, alt efter nav, som kan fås i forskellige "diameter"
        Og så, hvilken anden 12" "kulpropel" kan køre 14000 omdr. i luften forsvarligt !!

        Mvh. F3A manden

        Comment


        • #5
          Gitt at veldig få F3A flygere bruker foldepropell er fordeler enten ikke er tilstede eller veldig små (menigheten er rask til å adoptere noe som funker bedre en det mann er vant til).

          Teoretisk set kan gyroeffekten ble mindre, siden propellskiven (banen bladene beskriver) ikke er låst lodrett på propellakselen. Men siden 1) de fleste bruker carbonpropeller som veier mindre en 1% av flyvekten og 2) endringer i flykropprettning skjer ikke veldig brått (m.u.a. snap) er giroeffekten ikke problematisk.

          Den skall i hvert fall ikke folde sammen, fordi man trenger å bremse i nedoverlinjer.

          Det sagt, jeg har alldri brukt foldepropell annet en på elektroseilfly. Og der har den en opplagt fordel .

          Comment


          • #6
            Til F3A manden: du kan enkelt få forbruket ned gjennom å justering endepunktet på throttlekanalen i senderen. Om du setter den til 80% og ser om du fremdeles kommer vertical opp kan du justere ytelsen ned til det du virkelig trenger, få turtallet og lyden litt ned op flytiden opp.

            Turtallet du nevner er ekstremt høyt for elektrodrift. 630kv motor bruker jeg vanligvis med 4 celler Lipo, da blir turtallet ca. 9-10.000 med 11x7 propeller. Bruker du 6 celler på din curare?

            Lucas

            Comment


            • #7
              Ja Lucas.
              Curaren kører 6 celler 4500Amp , så en motor på 630kv ender op på ca.14000 og flyvehastighed som med en god 60" brændstofmotor.
              Men med en træpropel som jeg flyver med pt. (som er til brændstof) larmer og forbruger den for meget.

              Derfor har jeg bestilt en RFM Freudenthaler klappropel 12x8 som der max. er plads til i højden, når man som jeg flyver på græs. Så må vi se om det funker !
              Jeg melder gerne tilbage, når den er testet hvis i er enteresseret ?
              Mvh. F3A manden

              Comment


              • #8
                Om det ikke er noen massive fordeler med foldepropell, er det svært få om noen ulemper. Det har i visse kretser i Tyskland vært benyttet de litt rare foldepropellene fra RASA, jeg har testet og ikke blitt imponert. Jeg har også en RFM 21x13.5 eller hva det var, den fungerte fint men ga litt lite hastighet etter min smak. Så konklusjonen må være at hovedårsaken til at det ikke benyttes i F3A er at det ikke finnes propeller i 'riktig' størrelse tilgjengelig.
                www.ofremmi.info

                Comment


                • #9
                  Men hva kan fordelen være Ola?

                  Jeg kan tenke med at man har mindre moment pga gyroeffekt, i at propellskiver ikke er låst til akselen. Men når den ikke står vinkelrett på får mann en ikke ubetydelig varierende sidetrekk (eller opp/ned trekk) til skiven står lodrett på akselen igjen.

                  Comment


                  • #10
                    Vet ikke om det er veldig relevant, men var vitne til noen erfaringer med foldepropeller her om dagen.. Dette var snakk om Aeronaut 11x6 foldepropell mot fast APCe11x7. Her fikk man ca. 30% lenger flytid med ikke foldbar APC. Som sagt, vet jeg ikke hvor relevant dette er, men det kan være noe med det at foldepropellene er et kompromiss i forhold til å virke bra som propell og ikke ha så mye drag når den er foldet, noe som ikke er aktuelt på en F3A maskin.
                    Sebart Wind S Pro, Sebart Miss Wind, Stratair Viper, T-rex 550, Topline Standard, V-ultra ++

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Larsem View Post
                      Vet ikke om det er veldig relevant, men var vitne til noen erfaringer med foldepropeller her om dagen.. Dette var snakk om Aeronaut 11x6 foldepropell mot fast APCe11x7. Her fikk man ca. 30% lenger flytid med ikke foldbar APC. Som sagt, vet jeg ikke hvor relevant dette er, men det kan være noe med det at foldepropellene er et kompromiss i forhold til å virke bra som propell og ikke ha så mye drag når den er foldet, noe som ikke er aktuelt på en F3A maskin.
                      Hejsa.
                      Det er relevant for mig, jeg har lige prøvet en RFM 12x8 foldepropel (59A) mod en god træpropel 12x8 (78A) som også trækker 20% mere ,så foldepropellen yder ikke nok, når man anvender samme stigning, skal op i 12x9 eller 12x10 så går Ampere også op, men hvor meget må tiden vise.
                      Jeg har også prøvet APC 12x8 E den fungerer godt, men jeg er bange for den ikke kan holde.

                      Tak for input.

                      Comment

                      Working...
                      X