Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo støkk!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPo støkk!

    Jeg fant ut her forleden at også LiPo batterier svekkes i ytelse hvis de ligger fulladet over tid (Jeg vet,det skal de jo ikke gjøre). I dette tilfellet var det snakk om ca 2 uker. Og effekten i batteriene var betydelig svekket. Javel, tenkte jeg, da lader jeg bare opp til storage spenning når jeg kommer hjem. Så lader jeg dem helt opp igjen om morgenen når jeg skal ut og fly. Som sagt, som gjort. Jeg ladet dem opp til storage spenning, skrudde av laderene og lot batteriene ligge tilkoblet klar til lading om morgenen etter. Jeg burde kanskje ha visst bedre, men det slo meg ikke. Jeg hadde 5 batterier (6S 5000mAh) koblet til paralellbrettet til pl8 laderen, og ett likt batteri til en iCharger 208B. Heldigvis gikk jeg ikke til sengs den kvelden/natta. Først hørte jeg noen fiselyder, men kunne ikke forstå hvor de kunne komme fra, jeg hadde jo ingenting på lading. Så begynte det å lukte surt. Og jeg inn på laderommet og da så jeg ett batteri som begynte å bli svart på siden som det røyk av. Jeg koblet det i fra og kastet det ut i gården og løp inn og koblet fra de andre batteriene. Når jeg så ut i gården igjen, så var det full fyr i batteriet jeg kastet ut!

    De andre 4 batteriene som også var koblet til pl8 laderen var uskadde utenpå, men helt på trynet. Utladet, dog ikke under 3,4V pr. celle, og veldig ubalanserte. De ville nesten heller ikke ta lading når jeg koblet dem til lading. Men etter mange og lange ladesykluser og utladinger, ser det ut som jeg har reddet dem. Det ene batteriet som var koblet til iCharger 208B, skjedde det ingenting med.

    Hva skal man lære av dette? Aldri la batterier ligge tilkoblet noenting vil jeg si.
    Men hva var det egentlig som skjedde? Tilbakemelding imøteses.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Jeg har ingen teori om hva som har skjedd men det der hørtes IKKE bra ut!
    Mvh
    Morten Aase

    Comment


    • #3
      Takk for advarselen, jeg har også en tendens til å la batterier stå i ladebrettet, dog etter lading. Det skal jeg uansett slutte med.

      Comment

      Working...
      X