Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gamle LiPo'er OK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by troasb View Post
    Jeg skjønner litt mer her, men er det noen generelle kjøreregler i forhold til indre motstand i forhold til størrelse på batteri og i forhold til hvor god stand de er i.
    Det finnes flere variabler, som f.eks. temperatur, ladestatus og C-rating. En 40C LiPo har lavere indre motstand og kan derfor levere mer strøm uten å utvikle for mye varme sammenlignet med en 20C Lipo. Når de eldes øker den indre motstanden og de tåler mindre strømtrekk og spenningen dropper mer.
    Fred Larssen

    Comment


    • #17
      Tok en test nå og ble både positivt og negativt overrasket

      Batteriene var nesten fulladet. cellespenningene lå på 4.10v når jeg startet.

      Batteriene yter nok ikke så godt som jeg trodde for, cellespenninga sank raskt når jeg begynte å belaste. ved 20A var cellene nede på 3.8v og ved 50A var de nede på 3.2v.

      Det positive var att alle cellene holdt ganske lik verdi under belastningen. ved 50A belastning så lå de mellom 3.15v og 3.22v
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #18
        Originally posted by tyor View Post
        Tok en test nå og ble både positivt og negativt overrasket

        Batteriene var nesten fulladet. cellespenningene lå på 4.10v når jeg startet.

        Batteriene yter nok ikke så godt som jeg trodde for, cellespenninga sank raskt når jeg begynte å belaste. ved 20A var cellene nede på 3.8v og ved 50A var de nede på 3.2v.

        Det positive var att alle cellene holdt ganske lik verdi under belastningen. ved 50A belastning så lå de mellom 3.15v og 3.22v
        50A/3,3 Ah = 15 C. Bør nok ikke belastes med mer enn 20 C disse nå så ikke spenningen faller for mye.
        R= U/I (3,8-3,2 V)/(50-20 A)=0,02 Ohm. =20 mOhm på hele pakka. Hvordan blir det med resistansen pr. celle ? Det samme ?
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #19
          blir vel 20m0hm pr/celler når du regner slik?

          Hvis vi tar utgangspunkt i belastningen på 50A så sank spenninga fra 4.1v til 3.2v. på hver celle. det er ett spennigsdropp på 0.9v som gir en motstand i hver celle på 0.018=0hm

          det er her snakk om 2 5cellers pakker i serie. Tar man utgangspunkt i hver pakke er spenningsfallet 0.9v x 5 = 4.5v den samlede motstanden i 1 pakke blir da 4.5v/50A = 0.09 0hm

          Dette er jo helt logisk da cellene sitter i serie og ved seriekobling av motsander så bare legger man dem sammen. Hadde cellene sittet paralell så hadde den samlede motstanden blitt lavere enn for en celle.
          gitt ved formelen for paralellkobling av motstander som er 1/r = 1/r1 + 1/r2 + 1/r3...osv (to like motstander i parallell blir halvparten av den ene)
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #20
            Originally posted by tyor View Post
            Tok en test nå og ble både positivt og negativt overrasket

            Batteriene var nesten fulladet. cellespenningene lå på 4.10v når jeg startet.

            Batteriene yter nok ikke så godt som jeg trodde for, cellespenninga sank raskt når jeg begynte å belaste. ved 20A var cellene nede på 3.8v og ved 50A var de nede på 3.2v.

            Det positive var att alle cellene holdt ganske lik verdi under belastningen. ved 50A belastning så lå de mellom 3.15v og 3.22v
            Synes det hørtes skummelt ut jeg. Mange regulatorer kutter jo ved en spenning på 3,2V pr. celle.
            Futaba T8FG-S
            Noen planker og noen visper

            Comment


            • #21
              Husker ikke hva jeg har programert denne regulatoren til å kutte på. men den har aldri kuttet for meg i lufta. Motoren sitter nå i en fieseler storch på 2.85meter vingespen. så det blir ikke brukt så mye full trottle heller på den da. tusler jo rundt på 1/4- 1/2 trottle.

              De regulatorene jeg har vært borti som har kuttet så har det jo bare vært å dra trottlestikka ned også kan man gi på litt igjen uten att den kutter så man får landet. Greit nok på fly, værre hvis det er heli det er snakk om
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #22
                Originally posted by tyor View Post
                blir vel 20m0hm pr/celler når du regner slik?

                Hvis vi tar utgangspunkt i belastningen på 50A så sank spenninga fra 4.1v til 3.2v. på hver celle. det er ett spennigsdropp på 0.9v som gir en motstand i hver celle på 0.018=0hm
                Stemmer. Du har ikke noe måleapparat for indre motstand i cellene ?
                Bfight 210
                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                Phoenix RC Club

                Comment


                • #23
                  nei det har jeg ikke. så eneste er å måle spenning og strøm ved belastning og regne det ut.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #24
                    Mange ladere har slik funksjon, men de gjør jo I praksis det samme, sammenholder endring i spenning med endring i strøm,
                    Synd ikke den ene var lagret "riktig", slik at man kunne se forskjellen.
                    Fred Larssen

                    Comment

                    Working...
                    X