Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gamle LiPo'er OK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gamle LiPo'er OK

    Jeg gravde i skuffen her forleden og fant frem noen 5 år gamle LiPo'er. Disse har ligget urørt i romtemperatur storage ladet. De hadde heller ikke mange cyclene på seg når jeg la dem bort. De var blå Turnigy 6S 3600mAh 30-40C som jeg hadde brukt til en Sebart Angel 50e som var død for lenge siden.

    Disse er det sikkert bare å levere inn til destruksjon med en gang tenkte jeg. Men jeg ville prøve å lade dem opp for å se hvordan det stod til med dem. Og de tok lading fint som bare det, og ladet seg helt opp til 4,2V pr. celle.

    Men indre motstand, viste pl8 laderen at lå på ca. 2,3mOhm, noe som er betraktelig høyere en mine nye Optipower 6S 5000mAh 50C batterier som ligger på ca. 1,6mOhm. Vel da er det vel ikke særlig sprut i dem tenkte jeg. Så jeg puttet dem i flyet (Sebart Wind 50e) for å sjekke. Og de var helt fine! Ikke like mye trøkk som mine nye Optipower batterier, men helt ok. Flytiden var også helt grei ut i fra kapasiteten på disse.

    Hvilken konklusjon kan vi trekke ut av dette?

    Jeg trodde ca.3 års levetid var det beste man kunne regne med fra et godt LiPo batteri, men det kommer jo selvfølgelig an på bruk og hvor mange cycler de har fått. Uansett så degraderer et LiPo batteri seg dag for dag fra det forlater fabrikken nytt, så jeg må si jeg er overrasket over at disse batteriene viste seg fullt brukbare etter 5 års lagring.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Tok en test på mine 3 stk 6 cellers. 2 Hacker batterier er fra April i år, hatt ca 10-15 turer til 50% kapasitet, og Zippy er fra Oktober 2009, brukt ca 20 turer til 50%, bare testet på motor de 5 første år, begynte å bruke det i fly i fjor.
    Lik indre motstand på alle, 2-6 m Ohm på enkeltceller.


    Click image for larger version

Name:	SANY5019.jpg
Views:	1
Size:	149.6 KB
ID:	612773Click image for larger version

Name:	SANY5020.jpg
Views:	1
Size:	153.5 KB
ID:	612774Click image for larger version

Name:	SANY5018.jpg
Views:	1
Size:	154.5 KB
ID:	612772Click image for larger version

Name:	SANY5017.jpg
Views:	1
Size:	150.7 KB
ID:	612771Click image for larger version

Name:	SANY5024.jpg
Views:	1
Size:	154.4 KB
ID:	612770Click image for larger version

Name:	SANY5021.jpg
Views:	1
Size:	160.1 KB
ID:	612775Click image for larger version

Name:	SANY5022.jpg
Views:	1
Size:	143.2 KB
ID:	612776Click image for larger version

Name:	SANY5023.jpg
Views:	1
Size:	152.0 KB
ID:	612777
    Last edited by bth; 29-09-15, 20:43.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #3
      2-6 mOhm er jo en enorm spredning! Nye gode Lipo'er ligger på ca. 1,5 mOhm. 6 mOhm er mye!
      Futaba T8FG-S
      Noen planker og noen visper

      Comment


      • #4
        Originally posted by troasb View Post
        2-6 mOhm er jo en enorm spredning! Nye gode Lipo'er ligger på ca. 1,5 mOhm. 6 mOhm er mye!
        Kjøpte meteret på teknikmagasinet for ca 2 uke siden, så har ikke fått satt meg riktig inn i bruken. Tok disse målingene med cellespenning 3,8 Volt. Mulig cellene må være fulle for å få riktig avlesning på denne måleren. Skal få tatt noen flere tester og se om det blir noen forskjell. Målte noen celler for noen på bana for en ukes tid siden rett etter bruk, og da lå alle cellene rund 2 milliohm.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Indre motstand avhenger av mange faktorer, som temperatur, ladestatus og ikke minst kapasiteten. 1,6 mOhm på en 5000 mAh tilsvarer 2.2 mOhm på en 3800 mAh, hvis alle andre faktorer er like. I såfall er de fem år gamle batteriene i første post like bra som de nye.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Det som sliter ut LiPo batteri over tid er (delvis egen erfaring, noe uvitenskapelig):

            1. Lagring fullt oppladet over lengre tid.

            2.a Gjentatt belastning lik eller over C rating mange ganger.
            2.b Overoppheting over +40C mange ganger

            3. Oppladinger ved lav +4C eller høy temperatur (f.eks rett etter overoppheting),
            NB! Har ikke erfaring med dette men antar det er riktig.

            4. Korrosjon i plugg (overledning og total utlading)

            5. Punktering/kortslutning med spiss gjenstand ... f.eks knappenål ...

            Siste tabbe:
            Ladet ut et Nano tech batteri fullstendig ut og antok at det var dødt for ever!
            La det på et tefat til skrekk og advarsel (for meg selv). Sjekket det etter en
            uke ... da var det kommet opp i over 3V igjen. Ladet det opp og det fungerte!
            Men det lades raskere ut og laderen sliter med å lade det 100% så det er skadet ja!

            Comment


            • #7
              Synes det er rart det ikke er flere tilbakemeldinger på denne tråden. Det bør jo være masse erfaring der ute!
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

              Comment


              • #8
                Originally posted by flarssen View Post
                Indre motstand avhenger av mange faktorer, som temperatur, ladestatus og ikke minst kapasiteten. 1,6 mOhm på en 5000 mAh tilsvarer 2.2 mOhm på en 3800 mAh, hvis alle andre faktorer er like. I såfall er de fem år gamle batteriene i første post like bra som de nye.
                Interessant å høre at indre motstand forandrer seg i forhold til kapasiteten på batteriet. Kan du utdype dette litt hadde det vært veldig interessant.
                Futaba T8FG-S
                Noen planker og noen visper

                Comment


                • #9
                  ok, jeg har alltid batteriene mine fullt oppladet, har ikke tid til å vente på lading hver gang jeg skal prøve å fly litt. Har ikke merket mye forskjell, og noen batterier er 3 år gamle.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by kkalle View Post
                    ok, jeg har alltid batteriene mine fullt oppladet, har ikke tid til å vente på lading hver gang jeg skal prøve å fly litt. Har ikke merket mye forskjell, og noen batterier er 3 år gamle.
                    Det er jo en garantert oppskrift på å få kort levetid på LiPo'ene dine. Og jeg merker veldig stor forskjell på en LiPo som er ladet for 14 dagers siden kontra dagsfersk lading. Før i tiden når jeg drev mye med rc-bil og brukte NiCad batterier var det en forutsetning at batteriene var ladet rett før bruk og punchen i batteriene hang sammen med hvor stor ladestrøm man brukte, jo større dess mer punch, men kortere brukstid.

                    Dette trodde jeg var historie med LiPo batterier, men det viser seg for meg at det ikke er det, dog i mye mindre skala. Så mye av de gamle prinsippene fra NiCad tiden gjelder fortsatt!
                    Futaba T8FG-S
                    Noen planker og noen visper

                    Comment


                    • #11
                      har 2 5s 3300mah 35c lipo batterier jeg kjøpte for 6-7 år siden. de har blir lagret over tid både nesten tomme og fulladet. blitt brukt til både startere og edf og litt av hvert. testet dem nå i ett 10s oppsett og de leverer som før. blir litt lunkne på ett oppsett som trekker ca 100A på maks. dette er billige t-power batterier kjøpt på Trottlestore.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tyor View Post
                        har 2 5s 3300mah 35c lipo batterier jeg kjøpte for 6-7 år siden. de har blir lagret over tid både nesten tomme og fulladet. blitt brukt til både startere og edf og litt av hvert. testet dem nå i ett 10s oppsett og de leverer som før. blir litt lunkne på ett oppsett som trekker ca 100A på maks. dette er billige t-power batterier kjøpt på Trottlestore.
                        Ser ut til at de ikke er så værst allikevel da. Du har ikke noe mulighet til å måle cellespenninger under forskjellige belastninger så vi får sett hvor godt de holder spenningen under last ?
                        Bfight 210
                        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                        Phoenix RC Club

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by troasb View Post
                          Interessant å høre at indre motstand forandrer seg i forhold til kapasiteten på batteriet. Kan du utdype dette litt hadde det vært veldig interessant.
                          Det blir litt som med en vanlig ledning. Legger du to i parallel, eller bytter ut med en med dobbelt tversnitt, halveres motstanden. Hvis et 3000 mAh batteri dropper 30 mV ved 10A, vil to i parallel droppe 30mV ved 20A (10A hver). Dobbel kapasitet vil være det samme som to batterier i parallel.
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bth View Post
                            Ser ut til at de ikke er så værst allikevel da. Du har ikke noe mulighet til å måle cellespenninger under forskjellige belastninger så vi får sett hvor godt de holder spenningen under last ?
                            Skal se om jeg får gjort det i morgen. Har motoren montert i fly som skal testes så det passer bra
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by flarssen View Post
                              Det blir litt som med en vanlig ledning. Legger du to i parallel, eller bytter ut med en med dobbelt tversnitt, halveres motstanden. Hvis et 3000 mAh batteri dropper 30 mV ved 10A, vil to i parallel droppe 30mV ved 20A (10A hver). Dobbel kapasitet vil være det samme som to batterier i parallel.
                              Jeg skjønner litt mer her, men er det noen generelle kjøreregler i forhold til indre motstand i forhold til størrelse på batteri og i forhold til hvor god stand de er i. I gamle dager når jeg kjørte rc-bil med NiCd's så var jo indre motstand noe vi ikke hadde mulighet til å måle. Vi visste bare at den burde være så lav som mulig.
                              Futaba T8FG-S
                              Noen planker og noen visper

                              Comment

                              Working...
                              X