Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjør ikke dette med din Revolextric Cellpro pl8 lader!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gjør ikke dette med din Revolextric Cellpro pl8 lader!!

    Jeg legger ut denne om igjen under en mer innlysende Overskrift da jeg synes jeg har en plikt til å opplyse om dette som skjedde meg og kunne blitt helt fatalt.

    Jeg fant ut her forleden at også LiPo batterier svekkes i ytelse hvis de ligger fulladet over tid (Jeg vet,det skal de jo ikke gjøre). I dette tilfellet var det snakk om ca 2 uker. Og effekten i batteriene var betydelig svekket. Javel, tenkte jeg, da lader jeg bare opp til storage spenning når jeg kommer hjem. Så lader jeg dem helt opp igjen om morgenen når jeg skal ut og fly. Som sagt, som gjort. Jeg ladet dem opp til storage spenning, skrudde av laderene og lot batteriene ligge tilkoblet klar til lading om morgenen etter. Jeg burde kanskje ha visst bedre, men det slo meg ikke. Jeg hadde 5 batterier (6S 5000mAh) koblet til paralellbrettet til pl8 laderen, og ett likt batteri til en iCharger 208B. Heldigvis gikk jeg ikke til sengs den kvelden/natta. Først hørte jeg noen fiselyder, men kunne ikke forstå hvor de kunne komme fra, jeg hadde jo ingenting på lading. Så begynte det å lukte surt. Og jeg inn på laderommet og da så jeg ett batteri som begynte å bli svart på siden som det røyk av. Jeg koblet det i fra og kastet det ut i gården og løp inn og koblet fra de andre batteriene. Når jeg så ut i gården igjen, så var det full fyr i batteriet jeg kastet ut!

    De andre 4 batteriene som også var koblet til pl8 laderen var uskadde utenpå, men helt på trynet. Utladet, dog ikke under 3,4V pr. celle, og veldig ubalanserte. De ville nesten heller ikke ta lading når jeg koblet dem til lading. Men etter mange og lange ladesykluser og utladinger, ser det ut som jeg har reddet dem. Det ene batteriet som var koblet til iCharger 208B, skjedde det ingenting med.

    Hva skal man lære av dette? Aldri la batterier ligge tilkoblet noenting vil jeg si.
    Men hva var det egentlig som skjedde?
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Antar det har lekket strøm ut, så har batteriet sakte men sikkert ladet seg helt ut og reagert på det. Jeg lar aldri batteri være tilkoblet noe som helst, og kobler alltid av batteriet før jeg skrur av laderen. Mener jeg har hørt om minst et tilfelle der selve laderen klikket når den ble skrudd på med batteri tilkoblet. Har fundert på om det er HELT nødvendig, men nå vet vi svaret på den

    Godt du ikke la deg tidelig den kvelden!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Hanzo View Post
      Antar det har lekket strøm ut, så har batteriet sakte men sikkert ladet seg helt ut og reagert på det. Jeg lar aldri batteri være tilkoblet noe som helst, og kobler alltid av batteriet før jeg skrur av laderen. Mener jeg har hørt om minst et tilfelle der selve laderen klikket når den ble skrudd på med batteri tilkoblet. Har fundert på om det er HELT nødvendig, men nå vet vi svaret på den

      Godt du ikke la deg tidelig den kvelden!
      Ja, jeg har jo nå lært meg hva du sier, aldri la ett LiPo batteri være koblet til noe som helst når man ikke har det under nøye oppsikt, og aller minst til en lader! Men dette gikk jo bra med mine gamle iChargere, og jeg mener jeg har sett over instruksjonene til laderen, men ikke sett noen advarsel mot dette, så det falt meg dessverre ikke inn. Heldigvis gikk det bra.
      Futaba T8FG-S
      Noen planker og noen visper

      Comment


      • #4
        Dette gjelder vel all elektronikk. Er batteriet tilkoblet så trekker det litt strøm uansett. Ser mange kobler tenningsbayteriet til bensinmotorer rett i killswitch uten bryter mellom, for de mener killswitchen ikke trekker strøm når den er avslått. Men den tapper batteriet sakte ut. Og hvis man bruker lipo da så kan man få seg en overraskelse hvis flyet har stått noen uker uten å bli brukt. Samme gjelder sånne elektroniske av/på brytere som hk selger. Der man bare har trykknapper for å slå av og på.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Det står faktisk i manualen side 30, 33 og 40 at batterien skal frakobles etter lading, men det står ikke hvorfor eller hva som kan skje.
          Men jeg mistenker heller at det var feil i en av lipoene dine eller på balanseringsbrettet slik at det gikk en feil strøm mellom batteriene via brettet. Og er det stor ubalanse mellom pakkene kan strømmen bil ganske stor, nok til å svi av en balanseringsledning, ikke spør hvordan jeg vet........
          Vi bruker PL8 ladere som går i daglig bruk for å lade store pakker, de største 6S 22000mAh, en del 12000 og 16000 pakker.
          Den eneste dårlige erfaringen vi har hatt er svake balanseringsbrett og menneskelig svikt, feks sette balanseringskontakten feil vei inn i brettet. PL8 laderne våre har funka fint hele tiden, snart ett år.



          Comment


          • #6
            Originally posted by telecaster View Post
            Det står faktisk i manualen side 30, 33 og 40 at batterien skal frakobles etter lading, men det står ikke hvorfor eller hva som kan skje.
            Men jeg mistenker heller at det var feil i en av lipoene dine eller på balanseringsbrettet slik at det gikk en feil strøm mellom batteriene via brettet. Og er det stor ubalanse mellom pakkene kan strømmen bil ganske stor, nok til å svi av en balanseringsledning, ikke spør hvordan jeg vet........
            Vi bruker PL8 ladere som går i daglig bruk for å lade store pakker, de største 6S 22000mAh, en del 12000 og 16000 pakker.
            Den eneste dårlige erfaringen vi har hatt er svake balanseringsbrett og menneskelig svikt, feks sette balanseringskontakten feil vei inn i brettet. PL8 laderne våre har funka fint hele tiden, snart ett år.
            I min manual (PowerLab 8 For Version 2 firmware and software) står det ingenting om dette på nevnte sider, eller andre sider jeg har sett. Jeg har dog ikke satt meg ned med lupe og gransket alle de 78 sidene med liten og uoversiktlig skrift. Det har jeg mine store tvil om mange har gjort. Det følger forøvrig ikke med noen manual, denne må lastes ned og eventuelt skrives ut, noe nok langt fra alle har gjort.

            Jeg sjekker alltid pakkene før og etter lading, og her var det ikke store forskjeller. Er det noen batterier som viser seg ubalanserte eller rare, så lader jeg dem alltid enkeltvis. Ingen ledninger eller kontakter hverken på lader, paralellbrett eller på batteriene var skadet eller svidd. Nå har dette paralellbrettet jeg bruker (orginalt) sikringer som heller ikke gikk.

            Det er greit nok at jeg har vært dum her, men mange er såpass dumme og her har ikke produsenten oppfylt sin opplysningsplikt etter min mening. Det er en stor del av grunnen til at jeg har lagt ut dette, som en advarsel til andre like lite opplyste som meg.
            Futaba T8FG-S
            Noen planker og noen visper

            Comment


            • #7
              Takk. for det.
              Kjetil
              oops: . . ! . .

              http://www.vingmfk.com

              Comment


              • #8
                Originally posted by troasb View Post

                Det er greit nok at jeg har vært dum her, men mange er såpass dumme og her har ikke produsenten oppfylt sin opplysningsplikt etter min mening. Det er en stor del av grunnen til at jeg har lagt ut dette, som en advarsel til andre like lite opplyste som meg.
                Absolutt, jeg mente på ingen måte å kritisere deg, tvert imot det er meget nyttig for oss andre at du legger ut dine erfaringer. Den manualen jeg sikter til er på denne linken : http://www.revolectrix.com/support_docs/item_1437.pdf
                Jeg ville bare vise til at vi har andre erfaringer, det er flere feller å gå i her.
                Så igjen, dette var ikke et spark til deg



                Comment


                • #9
                  Originally posted by troasb View Post
                  Det er greit nok at jeg har vært dum her, men mange er såpass dumme og her har ikke produsenten oppfylt sin opplysningsplikt etter min mening. Det er en stor del av grunnen til at jeg har lagt ut dette, som en advarsel til andre like lite opplyste som meg.
                  Men det holder vel med en gang: LiPo støkk! - (MFN) ModellflyNytt.no
                  Har vanskelig for å skjønne hvordan en lader kan ødelegge ett av fem batterier som er koblet i parallel (hoved,- og ballansekabler), men ingen tvil om at å la batterier være tilkoblet en avslått lader, eller slå på en lader med batterier tilkoblet er lite lurt.
                  Last edited by flarssen; 09-10-15, 22:32.
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Måtte gjøre en test på laderen min. Koblet til ett 5s batteri. Målte strømmen som laderen trekker fra batteriet når den ikke lader. Nesten 1.5mA når ballanse pluggen ikke er satt inn og 0.22mA med ballansepluggen i. Fikk ikke målt hvor mye som evt går gjennom ballansepluggen.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_20151009_225424.jpg
Views:	1
Size:	310.2 KB
ID:	612803
                    Click image for larger version

Name:	IMG_20151009_225406.jpg
Views:	1
Size:	303.4 KB
ID:	612804
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by flarssen View Post
                      Men det holder vel med en gang: LiPo støkk! - (MFN) ModellflyNytt.no
                      Har vanskelig for å skjønne hvordan en lader kan ødelegge ett av fem batterier som er koblet i parallel (hoved,- og ballansekabler), men ingen tvil om at å la batterier være tilkoblet en avslått lader, eller slå på en lader med batterier tilkoblet er lite lurt.
                      Her tar du helt feil! (bortsett fra at jeg har vært dum) Jeg har på anmodning fra flere blitt bedt om å legge ut denne saken mer konkret. En del av poenget er jo også at ingen har kunnet forklare, så langt hva som har skjedd her. Jeg venter på en tilbakemelding fra produsent på dette.
                      Futaba T8FG-S
                      Noen planker og noen visper

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by telecaster View Post
                        Absolutt, jeg mente på ingen måte å kritisere deg, tvert imot det er meget nyttig for oss andre at du legger ut dine erfaringer. Den manualen jeg sikter til er på denne linken : http://www.revolectrix.com/support_docs/item_1437.pdf
                        Jeg ville bare vise til at vi har andre erfaringer, det er flere feller å gå i her.
                        Så igjen, dette var ikke et spark til deg
                        Neida, tok det ikke som det, måtte bare presisere litt.
                        Futaba T8FG-S
                        Noen planker og noen visper

                        Comment


                        • #13
                          Bra du tar det opp spes det med sikkerhet og lipo brann.

                          Men snur du litt på dette er dette fult forståerlig. Selv om du tar ut støpselet i veggen så har du energikilde tilkoblet en elektriks komponent.
                          Du kan tappe (discarge) med ladern din regner jeg med. Da sitter det ikke enveisdiode som hindrer at strømmen går tilbake til laderen fra batteriet. og med 5 stykk 6s batterier er 22,2 v som holder seg rimelig stabilt over lengere tid da kapasiteten er høy. Og pl8 laderen virker ved fra 12-48v hvis jeg husker riktig. da er dette nok til og trigge elektronikken og laderen står og trekker.
                          som en lyspære over tid.
                          Ser vi hva som står i user gaiden som er linket til lengere opp står det noe som jeg tipper er en del av svaret.
                          Dette er det som står :Regenerative discharge 10mA to 40A, 1344W maximum when powering the PowerLab 8 from a Lead Acid battery. Regenerative discharge takes most of that energy and puts it back into the input battery. For example, when you discharge a LiPo pack for storage, you will be recharging your Lead Acid input battery.


                          Prøv med mobil laderen din på tlf også. akkuratt det samme skjer med den. laderen står og trekker strøm/energi fra batteriet for og holde spolen i laderen i gang. den går begge veier. Noen mener også at ledningen virker som resistor hvis du ikke tar den ut.

                          Når det gjelder at bare ene batteriet tok skade er vel dette batteriet som rett og slett var det dårligste av de som ikke greide og holde koken lenge nok. selv om du ikke merker forskjell ved bruk ville du nok merke at dette batteriet er det første du hadde byttet ut på sikt.

                          Ser Tyor måler på laderen sin med laderen er på men ikke drift. Det du måler er akkuratt det samme som laderen måler for og finne ut hva slags batteri du har tilkoblet.

                          Blir spennede og se om hva slags svar du får fra produsenten. Om dette er i nærheten av hva jeg har sakt eller om det rett og slett er noe galt med ladern din.
                          Fredrik S

                          Stingray 500
                          T-Rex 450 L Dominator 6s
                          Tensho Acro Speed
                          Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
                          SBach indor crack.
                          Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

                          Comment


                          • #14
                            Resultatet ditt har neppe noe å gjøre med PL8 men er en av utfordringene med å lade i parallell!

                            Batterier (som f.eks. LiPo) er kjemi som endres under batteriets levetid - selv nye batterier kan ha stor forskjell på kjemien. Du nevner at effekten på batteriene var "betydelig" svekket etter å ha ligget fulladet i et par uker, noe som jeg mener tyder på suspekte batterier (dårlig kjemi).
                            Selv om man aldri skal la batterier ligge over lang tid kan dette skje av og til.
                            Jeg har et stort batterilager og enkelte av disse ligger av og til men full lading over lenger tid en 2 uker uten at effekten i batteriene redusere noe merkbart. Hvis celle spenningen reduseres så har jeg hatt et dårlig batteri (dårlig kjemi i en celle) og dette havner i "søpla"!

                            Jeg har hatt et par tilfeller hvor andre piloter har kommet til meg med relativt nye batterier p.g.a. at de ikke greier å få en av cellene opp på samme nivå som de andre. De klager også på at batteriet blir varmt under lading. Ved å teste kun den/de defekte cellene oppdager man at de har en tendens til å trekke mye strøm uten å ta til seg lading selv ved lav spenning!
                            Dette er sannsynligvis årsaken til problemet ditt.

                            Utfordringen med parallell lading er at alle cellene i batteriet er koblet sammen i parallell uten at det er noen som helst individuell kontroll.
                            Dette betyr med andre ord at en celle som er svak vil kontinuerlig lades av de andre cellene som står i parallell med denne selv om laderen er koblet fra.
                            Hvis denne cellen (som nevnt over) genererer varme vil varmeutviklingen forsette p.g.a. at den "suspekte" cella får tilført energi fra de andre cellene som står i parallell.
                            Husk at det ikke er noe annen begrensing på overføring av energi mellom cellene enn den totale energien i cellene eller tykkelsen på balansering kabelen / parallell lade bordet (regulert av hva som brenner av først)

                            Denne typen "problemer" er dessverre en av ulempene med å lade i parallell. Vil du være helt sikker på unngå dette så må du lade ett og ett batteri av gangen eller basere seg på serie lading samt ha en lader som har temperatur sensor.


                            Min konklusjon på problemet er:
                            - "Tvilsomme" batterier.
                            - En uheldig reaksjon av at batteriene står koblet sammen etter avsluttet lading.
                            - Bruker feil.


                            PL8'en din er det høyest sannsynlig ingen feil med.
                            Last edited by Quadrocopter; 19-10-15, 22:17. Reason: typo

                            Comment


                            • #15
                              Takker Stirling og Quadrocopter for nyttige innspill. Det batteriet som tok fyr var av de nyeste og beste jeg hadde (Optipower), mens det dårligste (Nano-Tech) gikk det bra med.
                              Futaba T8FG-S
                              Noen planker og noen visper

                              Comment

                              Working...
                              X