Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutt på modellflyging i Norge også

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutt på modellflyging i Norge også

    I Usa er nå alt definert som en "drone", og alle fly kan fly max 100m og anti-collition system.

    Det var kanskje gøy så lenge det varte. Tror dette er slutten på modellfly-aktivitet her også dessverre.

  • #2
    Det går bra skal du se
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • #3
      Originally posted by Sundtair View Post
      Det går bra skal du se
      Jeg har hele tiden synes at AMA og NLF har vært altfor passive. FAA regler pleier å følges av alle land på sikt, så hvis man skal få flydd i fremtiden må man reagere nå.

      Comment


      • #4
        Tror det blir mange som starter med en funcub eller elektro seilfly som inngangs trinn til RC ,
        jeg må få kjøpt meg en funcub nå litt rusten OT

        Small Parts CNC - Custom R/C Hobby Products
        link til motor feste funcub mye fint
        Last edited by Pistepirkko; 08-11-15, 11:04.

        Comment


        • #5
          Høres usannsynlig ut.
          Balsa

          Comment


          • #6
            Høres ut som å male fanden på veggen. Synes både Luftfartstilsynet og NLF sin tilnærming har vært rimelig fornuftig
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by affa View Post
              Høres ut som å male fanden på veggen. Synes både Luftfartstilsynet og NLF sin tilnærming har vært rimelig fornuftig
              Iflg siste modellflynytt ligger det allerede an til tilsvarende regler for Europa også. Normenn er ganske naive må jeg si, "alt går sikkert bra".

              Comment


              • #8
                I norge er det vel primært rpas som blir regulert. Det er sagt at rekreasjon- og sportsflyving ikke skal rammes av nye regler og fortsette slik det er i dag.
                Propellen skal være på toppen!
                Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                Comment


                • #9
                  Det blir vel som å nekte ungene å sparke fotball i gata. Kan være fali det å.

                  Dere må ikke glemme at vi er tilknyttet norges idretsforbund og nlf, og modellfly er vel ,om jeg ikke tar feil,den gruppa i nlf med flest medlemmer også, så å få lagt ned modellfly og evt droneflyving blir vel å ta i litt.
                  Men det blir vel ettervert litt mere organisert, slik som at vi må ha lisens og "førerkort". Greit for meg, må ha førekort på bil og motorsykkel også.
                  men det er jo en risk for at det kan gå utover rekruteringen. Ikke mange som melder seg inn å betaler mansse penger for å prøve å se om hobbyen passer.
                  og myndigheter får vel nok å stri med med flyktninger etc, til å måtte ut å stoppe en unge med ett modellfly også....
                  Terje Egeberg
                  "Opp ska det og det får bare virke"


                  38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                  40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                  35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                  3DHS slick 89" EME 60.
                  3DHS Slick 71"

                  Comment


                  • #10
                    EASA og NLF har allerde hatt workshops og hatt samkjøring med FAA. ALLE skiller på erverv og sport/rekreasjon det synes jeg egentlig er greit så jeg slipper å få en drone i cockpit eller annet sted treffe flyet i 500 km/t og 191 menneskeliv ombord.

                    Men det betyr ikke at man ikke skal følge med om regelmakerne får helt skrivekløe men man kan jo ikke gå rundt som den mest paranoide surmuler for det? Totalt over og ut inntil det foreligger konkrete forslag eller planer.....
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Foreslått grense er vel 1 kg og maks 50 meter for en "drone". Men som i Usa er det umulig å tolke om et fly på 2 kg er en drone eller ikke. Og uansett aldri over 150m. Blir ikke mye skala-seilfly igjen da.

                      "
                      • and shall have the means to automatically limit the airspace it can enter and the means to allow automatic identification




                      "

                      Lurer fælt på hvordan de skal få til dette.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by kkalle View Post
                        Foreslått grense er vel 1 kg og maks 50 meter for en "drone". Men som i Usa er det umulig å tolke om et fly på 2 kg er en drone eller ikke. Og uansett aldri over 150m. Blir ikke mye skala-seilfly igjen da.
                        Og 3D heli på rundt 6 kilo .. Lite keen på å bli påtvunget no fly zones osv. (ikke at jeg flyr slike steder men det gjør utvalget av fbl rimelig dårlig...)

                        Men forstår problemet, senest i dag observerte jeg en stor dji imersion 1 i sentrum her over ett kommunalt bygg i mørket .. Hakket før jeg stoppet og lurte på om han var klar over at det var noe uheldig det han dreiv på med ...
                        Rasmus Fauske
                        TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                        http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                        Comment

                        Working...
                        X