Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny Durafly Spitfire Mk1a

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny Durafly Spitfire Mk1a

    Som en stor Spitfire fan, så gleder jeg meg over at noen endelig klarer å lage en Spitfire som er ordentlig skala i parkflyer størrelsen. Durafly Spitfire Mk1a (Battle of Britain) er en av de beste ARF skala modeller jeg har sett av Spitfire...og jeg har sett noen.... Kommer med splitflaps, speil, pitot tube og skala hjul med retracts. Alle roroverføringer er ball linker. Den vil bli lansert i desember, slik at julenissen skal rekke å få den under treet! Modellen kommer med to decalsett slik at man kan selv velge merking.

    SPECIFICATION
    Wingspan:1100mm
    Flying weight:1200/1300g 3/4 cell
    Length:1000mm
    Servos:6 x 9g type (2 aileron, 2 flap, elevator, rudder,)
    Retracts: yes
    Motor: Aerostar 3636 770Kv brushless outrunner.
    Prop: 3 blade 11.25x7
    ESC: Aerostar 50amp.
    Battery: 2200-2600mah 3S or 2200mah 4S
    Channels: 5-6 channel required.

    Jeg vil bygge min som en norsk Spitfire MkIIa fra 331 skvadron i 1941. FN-T med navnet «Trine», samme som min kone heter….. Lager egne decaler og vil male noe om + gjøre den litt slitt (weathering). Legger ved noen bilder.

    Siden jeg har vært heldig å få tak i en pre-production modell til utprøving vil jeg dele mine erfaringer med modellen. Jeg planlegger å gjøre en total review her etter hvert som jeg får tatt bilder og prosessen skrider frem.
    Attached Files
    Last edited by SAPSPIT; 18-11-15, 16:08.
    Terje Skagen

    Groundlooping is an art!

  • #2
    Den der var fin! ☺ Håper den flyr like bra som den ser ut! ��
    Stig-Arne Isaksen

    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

    Comment


    • #3
      Ser veldig fin ut Blir nok en slik på meg også i Des.
      Ole Kr Follstad

      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
      EF Extra 300 60"
      EF Extra 300 104" Eme120
      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
      ESM Bearcat, NGH 38cc
      Phoenix p51D Mustang, Dle55
      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
      Hangar 9 Piper cub 1\4
      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

      Comment


      • #4
        Stig -Arne, Det håper jeg også. Den bør fly fint, da de har bygd inn washout i vingene og den er forholdsvis lett. Deres Durafly Spitfire Mk24 har jeg logget flere hundre turer på og den flyr som på skinner. Den har også effektive flaps.
        Terje Skagen

        Groundlooping is an art!

        Comment


        • #5
          Skal bli moro å høre hvordan den flyr. Spit er et nydelig fly men de jeg har prøvd har vært skikkelig trollete i lufta. Mustangen er mye snillere.....

          Comment


          • #6
            Parkzone Mk IX Spiten flyr helt supert, så det er da håp

            Comment


            • #7
              I del to av review, tar jeg en titt på hva som er i esken og hvordan bygge modellen
              Jeg liker det jeg ser når jeg begynner å studere alle de fine detaljene. Selv panellinjer og nagler er helt skala og ikke for markante slik det ofte der på EPO modeller.
              Som alle nye ARF modeller er det aller meste gjort ferdig på forhånd. Her er alle servoer, retracts, ESC og motor ferdig montert. Det følger med en omfattende og god manual Det du som «bygger» må gjøre selv er:
              1. Sette på decaler: Jeg anbefaler å sette på alle decaler med unntak av kjenningsbokstaver før du monterer modellen. Dette gjør det mye enklere å håndtere modellen når du setter på decalene. I settet følger det med to typer av decaler. Roundellene er laget i vinyl, og de er som vanlige klebemerker med lim på baksiden, bare å ta av fra arket og påføre modellen i riktig posisjon. (Riktig posisjon er markert i manualen) Alle andre merker er en spesialtype (samme type som Callie Graphics benytter) som har et klart beskyttelsesark på toppen og som har to funksjoner. Det ene er å beskytte decalene, men det skal også holde alle de bittesmå bokstavene på plass når du påfører merkene på modellen. Man tar altså av disse decalene fra papiret sammen med det klare beskyttelsesarket og påfører disse i riktig posisjon på modellen. OBS! alle de siste decalene må tilslutt ha en runde med strykejern på svak varme slik at limet smelter fast i modellen.
              2. Monterer ball linker på alle rorflater. Til dette kan du benytte en liten spesialtang, eller en liten nebbtang. Vær forsiktig så du ikke klemmer de for langt inn!
              3. Montere/lime skala detaljer: Radiatorer, antennemast, speil på canopy og pitot tube på venstre vinge (undersiden)
              4. Modellen skrus sammen med 6 skruer: 4 på hovedvinge, og 2 på horisontal stab og høyderor. Enklere kan det nesten ikke bli.
              5. Monterer spinner og propell.
              6. Sette på decaler for kjenningsbokstaver….that’s all!


              Jeg brukte ca 60 minutter på å montere modellen, men ca 2 timer på å sette på decaler.
              Min modell er pre-production, og finish og andre ting er ikke helt 100%. På production modellene er finish bedre og servokabler fra vinge er koblet ferdig til en liten PCB kobling slik at kun fire kabler går fra vinge til mottaker. Elegant løsning. Jeg måtte bruke Y-kabler da min mangler PCB kobling.

              I neste del tar jeg for meg egne spesialdecaler, weathering og tilslutt maiden!

              Click image for larger version

Name:	Del 2 batterirom.jpg
Views:	1
Size:	125.8 KB
ID:	613010Click image for larger version

Name:	Del 2 dekalark.jpg
Views:	1
Size:	145.9 KB
ID:	613011Click image for larger version

Name:	Del 2 i esken.jpg
Views:	1
Size:	142.6 KB
ID:	613012Click image for larger version

Name:	Del 2 motor.jpg
Views:	1
Size:	72.6 KB
ID:	613013Click image for larger version

Name:	Del 2 Radiator, antenne mm.jpg
Views:	1
Size:	168.4 KB
ID:	613014Click image for larger version

Name:	Del 2 Skruer og linker.jpg
Views:	1
Size:	164.2 KB
ID:	613015Click image for larger version

Name:	Del 2 Under flyet.jpg
Views:	1
Size:	96.3 KB
ID:	613016Click image for larger version

Name:	Del 2 Web Cockpit II.jpg
Views:	1
Size:	111.5 KB
ID:	613017Click image for larger version

Name:	Del 2 Web Navlys.jpg
Views:	1
Size:	95.0 KB
ID:	613018Click image for larger version

Name:	Del 2 Web småmerker.jpg
Views:	1
Size:	187.8 KB
ID:	613019Click image for larger version

Name:	Del 2 Web strykejern.jpg
Views:	1
Size:	94.2 KB
ID:	613020
              Terje Skagen

              Groundlooping is an art!

              Comment


              • #8
                Fant ikke denne på Hobbyking jeg....Har du en link?
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  Som det står i den første posten, så blir den ikke lansert før i desember, så det er ikke så rart at du ikke finner den.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Kyrre View Post
                    Som det står i den første posten, så blir den ikke lansert før i desember, så det er ikke så rart at du ikke finner den.
                    Sorry var litt sløv der, fikk ikke med meg at det var en preproduksjon som ble testet
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #11
                      Vi kan alle være litt kvikke på labben. Kommer med en ny post og bilder snart....
                      Terje Skagen

                      Groundlooping is an art!

                      Comment


                      • #12
                        Ingen tvil om at denne ser bra ut. Undres om den kan settes ned på snø uten alt for mye oppskrapinger. Burde jo kunne gå an å forsterke litt under kanskje.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by toelarse View Post
                          Ingen tvil om at denne ser bra ut. Undres om den kan settes ned på snø uten alt for mye oppskrapinger. Burde jo kunne gå an å forsterke litt under kanskje.
                          3M har en beskyttelsesfilm laget bla. for steinsprutbeskyttelse/lakkbeskyttelse for dørterskler og utsatte steder på bil.
                          Den finnes i både matt(warbird) og blank utgave og den er veldig stretchy, så den er ganske grei å forme rundt knekker og buer.
                          Har brukt det på bil, men foreløpig ikke på fly - men kan godt tenke meg at det vil fungere meget bra for å beskytte buk ved buklandinger, eller under flottører for å få god glid og samtidig beskytte mot slitasje.

                          Egenskapene er bla. det er veldig formbart, sterkt og at limet ikke slipper. At man også får den i matt så det ikke synes så godt på en mattlakkert modell. Den er også overlakkerbar...
                          Vil tro at det er et bedre alternativ enn sånn klar pakketape, minuset er vel at den er noe tykkere så den veier mer enn tape.

                          Comment


                          • #14
                            Denne kan nok også landes som en "bellyflopper" og beskyttelse er ikke dumt. Det enkleste, og det jeg anbefaler, er et par strøk med matt vannbasert gulvlakk. Dette beskytter godt mot skraper, og synes ikke. Kan fint påføre to strøk på under en time. En film er nok for vanskelig å få pent med alt som stikker ut under vingen og det er mye som stikker ut under vingen. Oljekjøler, to sett radiatorer, 4 x rorstag med horn og pitot tube, men det siste kan utelates frem til hjulsesongen er tilbake. Legger ved bilde av undersiden før jeg monterte ball linkene.
                            Click image for larger version

Name:	_1140201.jpg
Views:	2
Size:	158.2 KB
ID:	613097
                            Terje Skagen

                            Groundlooping is an art!

                            Comment


                            • #15
                              Something went wrong.... Terje, bildet kom ikke med av en eller annen grunn, kun en link til et vedlegg den ikke finner.

                              Sant nok, spit´n er jo lavvinget, så det blir litt mer en buken å skli på selv før det stopper...

                              Comment

                              Working...
                              X