Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snekkerboden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Snekkerboden

    Endelig er man i gang med snekkerboden. 15,7kvm gulv. blir noen lagringshyller fra en tidligere kjeller. 160cm IKEA kjøkkenskuffer. Må jo bli et byggebord og annet. Innflytting mot jul håper jeg
    Click image for larger version

Name:	IMG_1124-2.jpg
Views:	1
Size:	117.9 KB
ID:	637481Click image for larger version

Name:	IMG_1125.jpg
Views:	1
Size:	118.0 KB
ID:	637482
    Attached Files
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

  • #2
    Dette blir nok veldig bra, du skriver 160cm skuffer, er det to seksjoner eller en? Er selv på jakt etter skuffer som jeg kan ha materialer i altså litt over metern innvendig (balsa og lister osv.) eventuelt andre gode løsninger på dette.

    Hvordan skal du løse byggebordet, skal du kombinere det med lagring under?
    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      Husk å lage stor utgang. Ellers får du ikke ut de store flya du skal bygge
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Min erfaring er at hvis du kan, ikke lag byggebenk inntil veggen, men et byggebord midt på gulvet. For store modeller er dette spesielt snedig da du kan gå rundt hele flyet uten å flytte på det. Jeg lagde byggebord med låsbare møbelhjul under. Så lagde jeg fester i veggen og bordet av typen karmlås slik at en kan gjøre det fast i veggen hvis det også er hensiktsmessig. Bordet lagde jeg av sponplate og limte billig laminatgulv oppå for å få en overflate som var lett å holde rein og skrape limrester av

        Comment


        • #5
          Originally posted by Hugo Strux View Post
          Min erfaring er at hvis du kan, ikke lag byggebenk inntil veggen, men et byggebord midt på gulvet. For store modeller er dette spesielt snedig da du kan gå rundt hele flyet uten å flytte på det. Jeg lagde byggebord med låsbare møbelhjul under. Så lagde jeg fester i veggen og bordet av typen karmlås slik at en kan gjøre det fast i veggen hvis det også er hensiktsmessig. Bordet lagde jeg av sponplate og limte billig laminatgulv oppå for å få en overflate som var lett å holde rein og skrape limrester av
          Bilde........?
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Det er 2stk 80cm ikea skap. Når det gjelder byggebord hadde jeg tenkt på et stort trillbart. Men fikk høre at da burde gulvet være garantert flatt fordi bordet vrir seg om det ikke er veldig stivt eller vil tippe fram og tilbake. Mitt gulv er ikke garantert flatt, så jeg er usikker på hvordan jeg løser det for øyeblikket. Lagring av byggematrialer lurer jeg også på for det hadde vært bra med en stor skuff. Mulig et benkehjørneskap er en mulighet, ikea sin er b:127,5x d667,5x h80cm men da må alt lures inn. Vurderer den som stamme under et bord på hjul. Kan da lage hull i endeveggen og få plass til lange materialer. Setter veldig pris på bilder av andres ideer, for å få ideer. Har også fantassert om et bord med elektriskjusterbar høyde på. Jeg har en lang gang som fører rett ut i det fri og minste dørkarm mål er 190x70cm så jeg tror flyene kan bli store nok for meg. Takker for alle innspill Og post bilder fra ideene dine her om du vil
            Mvh Andreas
            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
            PCM.at mye glede i litt carbon
            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

            Comment


            • #7
              Hei
              jeg holder også på å bygge hobbyrom nå. som byggebord har jeg tenkt å bruke noen utdaterte kontorbord fra jobben, disse har fire individuelt justerbare bein slik at evt avvik i gulv kan justeres her. Jeg har også tenkt litt på å ha ett bord som kan rulles på hjul ut fra vegg ved behov. Beina på disse kontorbordene er av metall og jeg tenkte å sveise på ei plate i bunnen av hvert bein. Så kan en bore opp plata og gjenge den eller sveise på en mutter slik at en kan skru inn et gjengestag. Gjengestaget kan sveises til svingbare hjul med hjulstopper som en kan få på Biltema ol. Og da kan en ha et trillbart byggebord med justeringsmuligheter på beina for å ta opp ujevnheter i gulvet
              mvh are

              Comment


              • #8
                Originally posted by Are Vegusdal View Post
                Hei
                jeg holder også på å bygge hobbyrom nå. som byggebord har jeg tenkt å bruke noen utdaterte kontorbord fra jobben, disse har fire individuelt justerbare bein slik at evt avvik i gulv kan justeres her. Jeg har også tenkt litt på å ha ett bord som kan rulles på hjul ut fra vegg ved behov. Beina på disse kontorbordene er av metall og jeg tenkte å sveise på ei plate i bunnen av hvert bein. Så kan en bore opp plata og gjenge den eller sveise på en mutter slik at en kan skru inn et gjengestag. Gjengestaget kan sveises til svingbare hjul med hjulstopper som en kan få på Biltema ol. Og da kan en ha et trillbart byggebord med justeringsmuligheter på beina for å ta opp ujevnheter i gulvet
                mvh are
                Ikke dumt, jeg lager en egen tråd på byggebord slik at tråden her ikke blir helt vannet ut Jeg trenger masse innspill på dette selv.
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  Jeg har både faste bord, mobilt bord og mobilt stativ med krybbe.

                  Faste bord har jeg bygd mot vegg i form av å feste 2"x2" i veggen med spikerplugger, og bygd en ramme og bein i 2"x4" og så skrudd tykkeste typen gulvsponplater fast som bordplater. Så kan man om man vil bygge hyller/skap under de på en enkel måte. På den måten får man om ønskelig "gratis" topplokk og bakvegg til hyller/skap.

                  På modeller/flykropper som man har kommet såpass langt at kroppen er "hel ved" utvendig så man kan ha den i krybbe ved montering av motor og diverse involler, så er dette stativet fra Biltema veldig praktisk etter litt modding.
                  Jeg har dette selv og er kjempefornøyd med det.

                  Click image for larger version

Name:	biltema_stativ.jpg
Views:	1
Size:	53.8 KB
ID:	613083
                  Det er fjærbelastede låsemekanismer så man endrer både lengde og høyde på en enkel måte.
                  Lager krybbe i form av rør med rørisolasjon på og med innfesting i form av vingeskruer.
                  Så dette blir lett å justere i forhold til størrelsen på flykroppen, og vil man ha hjul på så er ikke det umulig å få til.
                  Stativet er laget av firkantrør, er solid og koster kun 199,-

                  Rommet ditt blir nok veldig fint!
                  Last edited by SmurfAir; 18-11-15, 16:24.

                  Comment


                  • #10
                    Veldig lurt med egen tråd på byggebord/ skap innspill Lars. Blir bilder her og der da. Lurer litt på pusserom. men er usikker på støvproblematikken. Har sett et rom med bare et enkelt avtrekk ved pusse "veggen" og rommet var rimelig fritt for støv
                    Bygde et fly på et hotelrom en gang. Tørket med støvmopp etter meg til og med under senga, men det kom klage om trestøv på rom 714 uka etter. så da ble det pussing på hotelterrassen istedet.
                    Mvh Andreas
                    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                    PCM.at mye glede i litt carbon
                    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Sundtair View Post
                      Veldig lurt med egen tråd på byggebord/ skap innspill Lars. Blir bilder her og der da. Lurer litt på pusserom. men er usikker på støvproblematikken. Har sett et rom med bare et enkelt avtrekk ved pusse "veggen" og rommet var rimelig fritt for støv
                      Bygde et fly på et hotelrom en gang. Tørket med støvmopp etter meg til og med under senga, men det kom klage om trestøv på rom 714 uka etter. så da ble det pussing på hotelterrassen istedet.
                      Kjenner noen som har slike luftrensere med filter som man kun henger opp i taket, det fungerer vist helt utmerket. Også slipper man å lage hull ut av veggen osv. Skal se om jeg finner en link på den saken!
                      Jeg lurer litt på å lage et byggebord med låsbare hjul slik at det kan flyttes på ved behov, regner med at gulvet blir rett nok så det går greit. Har en gammel bordplate fra et solid furubord som jeg tenkte på bruke som topp, målene er rundt 90x180cm mener jeg. Liker tanken med å ha sluffer eller lignenede under slik at jeg for eksempel kan ha materialer osv her.
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Lars N View Post
                        Kjenner noen som har slike luftrensere med filter som man kun henger opp i taket, det fungerer vist helt utmerket. Også slipper man å lage hull ut av veggen osv. Skal se om jeg finner en link på den saken!
                        Jeg lurer litt på å lage et byggebord med låsbare hjul slik at det kan flyttes på ved behov, regner med at gulvet blir rett nok så det går greit. Har en gammel bordplate fra et solid furubord som jeg tenkte på bruke som topp, målene er rundt 90x180cm mener jeg. Liker tanken med å ha sluffer eller lignenede under slik at jeg for eksempel kan ha materialer osv her.
                        Da fant jeg den:
                        404

                        Fattern har denne: 404 Bråker litt på full spiker, men det løses ved å sette på en frekvensomformer så man kan styre hastigheten. Fungerer veldig bra og tar unna mye
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #13
                          Bordet kan kobles fra benken langs veggen. Fungerer fint, men kunne gjerne vært noe større. 50cc flykropper får akkurat plass oppå

                          Click image for larger version

Name:	Capture1.jpg
Views:	2
Size:	27.0 KB
ID:	613091Click image for larger version

Name:	Capture2.jpg
Views:	2
Size:	22.8 KB
ID:	613092Click image for larger version

Name:	Capture3.jpg
Views:	2
Size:	25.2 KB
ID:	613093

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Lars N View Post
                            Da fant jeg den:
                            404

                            Fattern har denne: 404 Bråker litt på full spiker, men det løses ved å sette på en frekvensomformer så man kan styre hastigheten. Fungerer veldig bra og tar unna mye
                            Veldig bra tips Lars! Vet du sånn ca. hvor lenge det går mellom hvert filterskifte om man ikke støver veeeldig mye?
                            Den filterpakken, er det 1 stk. filter eller ett skift? eller er det en pakke med flere filtere/skifte i?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by SmurfAir View Post
                              Veldig bra tips Lars! Vet du sånn ca. hvor lenge det går mellom hvert filterskifte om man ikke støver veeeldig mye?
                              Den filterpakken, er det 1 stk. filter eller ett skift? eller er det en pakke med flere filtere/skifte i?
                              Fiterne holder en god stund, jeg kan forhøre med litt hvor ofte han bytter det, Er sånn filtduk som brukes i luftrensere på byggeplasser så jeg har fått tak i en rull som skulle kastet på en prosjekt jeg jobbet med. Fattern må klippe de til selv, men tror han har filter for resten av livet Er nok vesentlig billigere enn å kjøpe ferdig.
                              Lars Norberg

                              Comment

                              Working...
                              X