Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggebord - Løsninger, ideer og innspill

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Blir noe slikt tror jeg. Må først lage men 120cm stamme så jeg får hoveddelen av byggebord et ferdig så får jeg lage skuffer til sommeren.
    Lars Norberg

    Comment


    • #32
      Dersom det fremdeles er aktuelt med tegningsskap så er det noen til salgs på Finn nå. Leverer også på Østlandet.

      Usjda

      Comment


      • #33
        Siden byggebordet ble laget med 60cm skap passer ikke lenger skuffene jeg hadde før som var til 50cm skap. Disse er ideelle for hobbyrommet og selges nå:

        Komplement utrekkbar hylle/skuff
        Lars Norberg

        Comment


        • #34
          Jeg har lenge vært å sett på byggebord, det meste av det som en får kjøpt noen lunde billig er ikke rette flater. Og de modellene vi bygger er kun så rette som underlaget den er bygget på. Dersom en virkelig skal ha et byggebord som er 100% og så stort som en vil, slik at alle modellstørrelser kan bygges blir det beste å lage dette selv. En torsjonsboks vil være det som er mest stabilt og ikke slår seg eller forandrer seg, konstruksjonen holder seg flat så og si forever. Om en har tid, og er dedikert nok vil noe som dette gi det beste resultatet tror jeg:

          Men heldigvis så finnes ferdige torsjonsbokser, alle dører er det. Billlige innerdører er torsjonsbokser der rutenettet inni er papp bikubemønster i sandwich mellom 2 tynne mdfplater med en treramme rundt. Min ide til et stort byggebord som er rimelig flatt, ikke er mye arbeid å lage, samt billig er: 2 stk Finnvard benbukker fra ikea mellom disse bukkene legger en 2-3stk 2"x4" plank slik at det avlaster døra så den ikke sagger på midten, tilslutt legges en dør oppå 2"x4" plankene. Plankene kan gjøres fast i benbukkene og døra kan muligens festes til plankene med et lim som hefter mot maling evt en tynn stripe silikon. Det fine med disse benbukkene er at de kan tippes opp så en har type tegnebord også dvs når en lager kroppsider av balsalister eller bygger vinger kan bordet tippes skrått mot deg så en sparer ryggen. Det ideelle villle være å dekke deler av døra med en tynn jernplate for å bygge med magneter. Slike billige jernplater som kunne egne seg har jeg sett de har på biltema, videre kan neodym disc magneter kjøpes på e-bay veldig billig.
          Click image for larger version

Name:	Finnvard bord.JPG
Views:	1
Size:	233.4 KB
ID:	615219Click image for larger version

Name:	finnvard2.JPG
Views:	1
Size:	286.6 KB
ID:	615220
          I videoen under ser dere et flott byggesystem med finerfixurer og neodym disk magneter.

          Billig metallplate her:
          Metallplate, 1000 x 500 x 1,2 mm
          Jeg har ikke erfaring med byggebordløsninga selv, men driver å planlegger byggerom og tror jeg vil gå for denne løsningen. Kan det funke?
          MVH
          Eystein
          Last edited by roffe_ek; 26-09-16, 21:37.

          Comment


          • #35
            Enda en ide: Tror vel lite kan slå det å bygge seg en stavlimt benketopp i eks furu eks av 2"x4" som en limer sammen slik at tykkelsen på benkeplata blir 4". eks noe liknende som Paul Sellers gjør i denne videoen.

            Deretter når en har limt sammen benken til ønsket størrelse kan den gjøres helt flat med en Router på denne måten

            Comment


            • #36
              Da begynner endelig mitt byggebord nærme seg ferdig. Hjulet står på 8 svingbare hjul som kan låses. Topp-platen er et gammelt furubord som er blitt breddet ut med 20cm og malt. Det eneste som gjenstår er å lage 7 skuffer med bredde på 120cm og høyde på 10cm som skal brukes til materialer som balsa, furu og karbon.

              Er veldig fornøyd med resultatet da det gir god plassoptimalisering og stor flate og ha pågående prosjekter stående på.

              Click image for larger version

Name:	2016-10-11 20.46.16.jpg
Views:	2
Size:	150.8 KB
ID:	615310
              Hovedsiden hvor det er 3 stykk 60cm kjøkkenmoduler fra Ikea hvorav to er skap og senter har 5 skuffer. Dette gir en god lagringsplass til utstyr osv.

              Click image for larger version

Name:	2016-10-11 20.46.38.jpg
Views:	2
Size:	154.7 KB
ID:	615311
              På denne siden er det ett 60cm overskap og et 120cm overskap (Bygget om siden Ikea ikke hadde 120cm). I 120cm seksjonen skal det komme skuffer for materialer når tiden strekker til.
              Lars Norberg

              Comment


              • #37
                Misunnelig på det hobby rommet ditt her altså Lars. Gode løsninger

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Bjoheim View Post
                  Misunnelig på det hobby rommet ditt her altså Lars. Gode løsninger
                  Takker Er ganske fornøyd selv om jeg kan få si det. Tar litt tid innimellom alt annet, er i full gang med å renovere huset så blir bare en time her og der i uthuset. Men blir deilig å få skikkelig systemer på plass. Jeg angrer ikke et sekund på å kunne flytte det rundt, første tanken var å ha faste ben, men genialt å kunne trille på det selv om det er ganske tungt.
                  Lars Norberg

                  Comment

                  Working...
                  X