Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til stasjonær fres og søylebormaskin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til stasjonær fres og søylebormaskin

    I forbindelse med hobbyrom-prosjektet er jeg på jakt etter en fres som jeg kan ha på den ene benken i grovverkstedet. Hva burde jeg tenke på og er det mulig å få tak i en som også kan brukes som en søylebormaskin? Vet det å kombinere forskjellige maskiner er "fyfy", men pga plassen vil jeg heller kombinere disse to tingene og få plass til en liten dreiebenk vedsiden av.
    Lars Norberg

  • #2
    Proxxon har en dreiebenk med fres, hvis den er stor nok. PROXXON MICROMOT 2022 Norwegian
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Karl H. View Post
      Proxxon har en dreiebenk med fres, hvis den er stor nok. PROXXON MICROMOT 2022 Norwegian
      Har nok ønske om en litt større dreiebenk enn det proxxon har, selv om de har mye flott verktøy. Hadde håpet på å kombinere fres/søylebormaskinen slik at det da blir fint plass på neste benk for dreibenken
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Har for noen år siden kjøpt denne: Gasolin - Verktøy og maskiner til bil
        Er fornøyd med bruksmulighetene selv om den har svakheter.
        Vel og merke har den steget betraktelig i pris, tror jeg ga ca. 7000,-

        Comment


        • #5
          Originally posted by strilen View Post
          Har for noen år siden kjøpt denne: Gasolin - Verktøy og maskiner til bil
          Er fornøyd med bruksmulighetene selv om den har svakheter.
          Vel og merke har den steget betraktelig i pris, tror jeg ga ca. 7000,-
          Hvordan er denne å bruke som en søylebormaskin vedsiden av som fres?
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Det funker det, men det er jo begrenset avstand mellom bord og bor (270 mm).
            http://www.bsbutikken.no/index.php?m...ucts_id=580210
            Her har du større avstand men uten fresemuligheter.

            Comment


            • #7
              Originally posted by strilen View Post
              Det funker det, men det er jo begrenset avstand mellom bord og bor (270 mm).
              http://www.bsbutikken.no/index.php?m...ucts_id=580210
              Her har du større avstand men uten fresemuligheter.
              Det kan jeg leve meg Er det noen som har erfaring med å ta disse fra Kina selv? Regner med at de fleste billigmaskinen uansett er produsert her?
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Ikke så greit å bruke som fres, det blir to ganske forskjellige bruktsområder, men Bosch PBD 40 er genial synes jeg. SYKT mye for pengene: Test av Bosch PDB40 Søyleborrmaskin

                Comment


                • #9
                  Det lønner seg i så tilfelle å kjøpe en søylebordmaskin som klarer litt høyt turtall, dersom den skal egne seg som fres også.
                  Selv har jeg et eget wolfcraft fresebord med bein, det er laget for å fastmontere en håndoverfres under, også er det opplegg for avsug, nullstrømbryter osv. i dette. Og en søylebordmaskin som jeg kjøpte i Norge for mange år siden, ganske "standard" sak med utveksling og reimoverføring, begge deler fungerer greit.

                  Men jeg ser at man får kjøpt "fresebord" til å sette på søylebordmaskiner også, eller du kan mekke det selv (link under).

                  How to Build a Drill Press Table

                  Click image for larger version

Name:	fresebord.JPG
Views:	1
Size:	31.7 KB
ID:	613292

                  ~

                  Eller kjøpe ferdig:
                  404 Not Found

                  ~
                  Attached Files

                  Comment

                  Working...
                  X