Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turnigy micro hexacopter flip over

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turnigy micro hexacopter flip over

    Hallois!

    Oppsett:
    Turnigy micro hexacopter fra Hobbyking
    Turnigy plush 6A kontrollere
    Turnigy T1811 2900kv
    2S batterier
    5030 3-blads propeller
    Hobbyking KK 2.0 kort (Ikke oppgradert firmware)
    Satt opp i X-6 konfigurasjon.

    La oss si at jeg har gjort alt riktig (tror jeg) med motorlayout, propell retniger, kk 2 kortet står helt riktig

    Har lest i timer på google men ikke kommet frem til en mulig løsning bortsett fra å oppdatere firmware, men har jo en større quad som flyr som en drøm uten noen oppdatering, så man er vel ikke avhengig av oppdatering for at den bare skal holde mer enn 3 sek. i lufta før den tipper over?! Prøvd noen forskjellige innstillinger med P og I gain innstillinger som anbefales for et "snillt" oppsett men like ekkelt hver gang .Copteret er veldig følsomt, klarer så vidt å styre det i riktig retning, har copteret kun litt over bakken, prøver å få noe mer høyde så flipper den over, lander på hodet med full throttle før den går i null throttle og safe modus etter 4-5 sekunder.

    Noen tips her er bare gull, ellers blir hexaen snart pynt på hylla.

  • #2
    Hvordan virker den når du holder den å hånda? "kjennes" bevegelsene riktig ut?

    husker ikke heeeelt åssen KK var, men mener å huske at man må restarte når man justerer gain?
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Alternativt skifte ut controlleren med en OpenPilot CC3D til 133 kr. frakt inkludert!
      Det eneste du strengt tatt trenger å gjøre med den, er å kjøre gjennom en enkel wizard på PC for å kalibrere stikkeutslag og ESCŽs.
      Den defaulter til snilt oppsett (basic), men du kan sette opp flere profiler mot en trepunktsbryter på radioen om du vil.

      Kabler og alt følger med, og den funker knallbra!

      Comment


      • #4
        Hvilken firmware versjon er det?
        Self-Level mode eller?
        Har samme ramme og esc men bruker denne: KK2 firmware by RC911 - RC Groups
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Originally posted by xilian View Post
          Hvordan virker den når du holder den å hånda? "kjennes" bevegelsene riktig ut?

          husker ikke heeeelt åssen KK var, men mener å huske at man må restarte når man justerer gain?
          Har ikke prøvd det ennå, har bare prøvd noen innstillinger på kortet først. I går brakk ene motorfeste pga. flip over så jeg har limt den med glassfiberduk for bare få testet den og se med den nye firmwaren 1.6 som jeg nå har lagt inn. Men skal prøve det du sa også hvis limingen holder.

          Comment


          • #6
            Originally posted by SmurfAir View Post
            Alternativt skifte ut controlleren med en OpenPilot CC3D til 133 kr. frakt inkludert!
            Det eneste du strengt tatt trenger å gjøre med den, er å kjøre gjennom en enkel wizard på PC for å kalibrere stikkeutslag og ESCŽs.
            Den defaulter til snilt oppsett (basic), men du kan sette opp flere profiler mot en trepunktsbryter på radioen om du vil.

            Kabler og alt følger med, og den funker knallbra!
            Takker for tips, skal vurdere det hvis ingenting funker. Har jo en mistanke om at det ikke kortet, men at det er noe feil med motorer eller esc, eller et eller annet som gjør at den er umulig å temme. Greit at den ikke er tunet når jeg første gang fyrer den opp men ser at her er det noe annet som må være feil. Har prøvd forskjellige innstillinger på P I gain men det skjer det samme uansett, så derfor mistenker noe hardware feil.. .kanskje.

            Comment


            • #7
              Originally posted by flarssen View Post
              Hvilken firmware versjon er det?
              Self-Level mode eller?
              Har samme ramme og esc men bruker denne: KK2 firmware by RC911 - RC Groups
              Nei, ikke self Level mode, har ikke kommet dit ennå.

              Har nå oppgradert den til versjon 1.6 som skal være den siste så da får jeg se. Som jeg skrev over så brakk det ene motorfeste i går, så jeg har limt den med glassfiberduk bare for å forhåpentligvis få testet den med den nye firmwaren. Kunne du gitt meg innstillingene dine på fc kortet, hvis det funker bra på deg, så kan jeg jo prøve det og sammenligne, siden du har nogenlunde samme oppsett, så hadde det gitt meg noen svar det også. Takker for hjelp.
              Last edited by onkel grusom; 02-12-15, 10:20.

              Comment


              • #8
                Som sagt har jeg lagt inn trømsøværingens firmware, og der har jeg ikke trengt å endre noen settinger fra standard.
                Har en PCB quad med 1.6, hvis jeg ikke husker feil. Kan lese ut settingene på den.
                Ellers mistenker jeg at du kanskje har litt slappt batteri, slik at en ESC kutter, eller BEC spenningen dropper under 5V p.g.a. lav batterispenning.
                Jeg kjører nå på 3S og bruker en ekstern BEC (alle ESC +V frakoblet).
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by flarssen View Post
                  Som sagt har jeg lagt inn trømsøværingens firmware, og der har jeg ikke trengt å endre noen settinger fra standard.
                  Har en PCB quad med 1.6, hvis jeg ikke husker feil. Kan lese ut settingene på den.
                  Ellers mistenker jeg at du kanskje har litt slappt batteri, slik at en ESC kutter, eller BEC spenningen dropper under 5V p.g.a. lav batterispenning.
                  Jeg kjører nå på 3S og bruker en ekstern BEC (alle ESC +V frakoblet).
                  Ja det har streifet meg at også batteriet kan være grunnen. Er det noe lurt å kjøre 3S batteri på turnigy plush 6amp da? Har hørt begge deler om det der, men hvis du har god erfaring med det så kan jeg selvfølgelig prøve det. Ja vet at man kan kjøre ekstern bec, har for så vidt det liggende, men er det så nøye på disse små copterene? Har jo også hørt at det skal være greit å bruke linær bec med alt koblet inn, på alle esc. så lenge man ikke har s-bec i esc. MEN jeg har også lest at det ikke har noe å si å ha alt plugget inn selv om man har s-bec i esc, men dette blir kun teori for meg i og med at jeg aldri har prøvd det selv. Det beste er vel en ekstern BEC som du skriver, i hvert fall på esc som har s-bec innebygd.

                  Fikk testet copteret med 1.6 firmware og nå flipper den ikke lenger.. Yeah... men den er veldig ustabil, så får håpe jeg får tunet den bedre.

                  Jeg fikk en mld på kk 2.0 kortet etter jeg calibrerte sensorene:

                  Sensor calibration data out of limits. Check Your settings.

                  Denne meldingen kom 1 gang til etter jeg tok ut og inn batteriet, kalibrerte igjen og nå virker det som den er grei, men har en liten tanke om at det kan være noe der som også er feil. Får se om det dukke opp igjen. Jeg lurte også på om jeg skulle bestille et mini kk 2.0 kort på hobbyking og bytte ut uansett pga. plass, ser ut som jeg i hvert fall skal gjøre det nå for å se om den er mer stabil.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by onkel grusom View Post
                    Ja det har streifet meg at også batteriet kan være grunnen. Er det noe lurt å kjøre 3S batteri på turnigy plush 6amp da? Har hørt begge deler om det der, men hvis du har god erfaring med det så kan jeg selvfølgelig prøve det. Ja vet at man kan kjøre ekstern bec, har for så vidt det liggende, men er det så nøye på disse små copterene? Har jo også hørt at det skal være greit å bruke linær bec med alt koblet inn, på alle esc. så lenge man ikke har s-bec i esc. MEN jeg har også lest at det ikke har noe å si å ha alt plugget inn selv om man har s-bec i esc, men dette blir kun teori for meg i og med at jeg aldri har prøvd det selv. Det beste er vel en ekstern BEC som du skriver, i hvert fall på esc som har s-bec innebygd.
                    Strømtrekket er ikke stort pr motor, 2A max. Har dog ikke flydd så mye med den etter at jeg gikk over til 3S.
                    Linære BEC i parallel er normalt ikke noe problem. Men de små Plush'ene er litt spesielle. De har kun en regulator som brukes både til egen logikk, og det de er tilkoblet. Når alle er koblet sammen vil den som har høyest spenning derfor forsyne både kontroller, mottager og logikken i alle de andre Plush'ene. Hvis du kjenner etter, vil en av de være varmere enn de andre en stund etter at batteriet er tilkoblet. Varmgangen blir betydelig værre på 3S, så en ekstern BEC er et must.
                    Jeg kjører med telemetri. Legger ved grafer fra da min flippet med en dårlig 2S pakke.
                    Attached Files
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by flarssen View Post
                      Strømtrekket er ikke stort pr motor, 2A max. Har dog ikke flydd så mye med den etter at jeg gikk over til 3S.
                      Linære BEC i parallel er normalt ikke noe problem. Men de små Plush'ene er litt spesielle. De har kun en regulator som brukes både til egen logikk, og det de er tilkoblet. Når alle er koblet sammen vil den som har høyest spenning derfor forsyne både kontroller, mottager og logikken i alle de andre Plush'ene. Hvis du kjenner etter, vil en av de være varmere enn de andre en stund etter at batteriet er tilkoblet. Varmgangen blir betydelig værre på 3S, så en ekstern BEC er et must.
                      Jeg kjører med telemetri. Legger ved grafer fra da min flippet med en dårlig 2S pakke.
                      Takker for svarene. Kunne du skrevet litt med "te-skje" hvordan du kobler en ubec på multikopter? Og du har vel "minus" og "signal" fortsatt tilkoblet fra alle esc'ene? Er ikke SÅ inn i denne multicopter/EL verdenen men skal få det til med god forklaring. Lærer fortsatt.

                      Mistenker også at det kan være kk kortet. Har jo da oppgradert til versjon 1.6 og kopteret virker mye mer stabilt. Plutselig uten forvarsel gikk den rett på hodet, som den har gjort tidligere, men tidligere var den nesten umulig å styre frem til dette skjedde. Og jeg får kun noen ganger denne beskjeden som jeg skrev tidligere, når jeg kobler til batteriet: Sensor calibration data out of limits. Check Your settings. Så det er mulig sensorene plutselig løper løpsk også i lufta.

                      Men som sagt kjempefint hvis du, eller noen kan forklare akkurat hvordan jeg kobler ubec på riktig måte til et multikopter.
                      Last edited by onkel grusom; 04-12-15, 14:19.

                      Comment


                      • #12
                        BEC kobles mellom batteri og Rx, evt. Rx input på kontrolleren (der det måtte være ledige pinner) Bare å lodde BEC inngangen til printkortet på undersiden.
                        Høres ut som du ikke har kalibrert ACC. Gjøres fra menyen med kopteret horisontalt. Gyroene kalibreres hver gang batteriet kobles til så det bør være i ro mens det skjer.

                        Her er mine settinger for 1.6, dog på en quad, som jo er litt mindre:

                        Roll/Pitch:
                        P gain: 75
                        P limit: 100
                        I gain: 30
                        I limit: 20

                        Yaw:
                        P gain: 50
                        P limit: 20
                        I gain: 50
                        I limit: 10

                        Self level:
                        P gain: 75
                        P limit: 20
                        Fred Larssen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by flarssen View Post
                          BEC kobles mellom batteri og Rx, evt. Rx input på kontrolleren (der det måtte være ledige pinner) Bare å lodde BEC inngangen til printkortet på undersiden.
                          Høres ut som du ikke har kalibrert ACC. Gjøres fra menyen med kopteret horisontalt. Gyroene kalibreres hver gang batteriet kobles til så det bør være i ro mens det skjer.

                          Her er mine settinger for 1.6, dog på en quad, som jo er litt mindre:

                          Roll/Pitch:
                          P gain: 75
                          P limit: 100
                          I gain: 30
                          I limit: 20

                          Yaw:
                          P gain: 50
                          P limit: 20
                          I gain: 50
                          I limit: 10

                          Self level:
                          P gain: 75
                          P limit: 20
                          Jeg har kalibrert ACC. Har brukt water for å være så nøyaktig som mulig. Har vel vært noe sløv med å ha kopteret i ro mens jeg koblet til batteriet, så det kan jo være mulig at det er tilfelle, men har gjort dette på min store quad (67 cm dia.) flere ganger uten problemer så jeg vet ikke om det er helt problemet, i alle fall når kopteret flyr greit nok de første 5-10 sekundene før den bestemmer seg for å klikke. Men det er tilfeldig når den klikker, ikke noe mønster på det.

                          Ser ut som settingene dine ikke er langt unna mine heller. Nå har jeg prøvd en del settinger, men jeg har foreløpig landet på nær dine settinger. Jeg har uansett bestilt et kk 2.1 kort fra HK, fordi bruttern skal bygge en octo og lar meg først teste ut kortet på micro hexaen. Får nok noen svar da også håper jeg. Men det blir ikke før om en 2-3 uker vel. Har vært innpå tanken om det er en dårlig esc eller noe med en motor også som kan skape trøbbelet, men har en mistanke på kortet i og med at den feilmeldingen kommer i ny og ned, ingen mønster på det heller. Jeg skal prøve en UBEC og se om det bedrer noe. Kommer tilbake med en oppdatering etter det.

                          Takker for hjelp og svar. Setter pris på det.

                          Comment


                          • #14
                            Egentlig et dumt spørsmål, men jeg nevner det nå likevel
                            Du er sikker på at ikke en av propellene plutselig "glipper" litt på akslingen?

                            Comment


                            • #15
                              Her er en video fra når min flippa ut, ref grafen over.

                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X