Announcement

Collapse
No announcement yet.

STM SeaWind fra ELEFUN

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • STM SeaWind fra ELEFUN

    Etter forespørsel fra Elefun kommer jeg til her å legge ut litt info rundt nevnte modell og det kommer også en unboxing video av modellen. Flyet er av typen amfibie, dvs. den kan flys både på vann, land og snø. I tillegg så har modellen noen super flotte detaljer som STM er kjent for fra andre modeller de har.

    Click image for larger version

Name:	resize (5).jpg
Views:	1
Size:	20.2 KB
ID:	637490

    Et par eksempler på høydepunnkter som jeg personlig syntes er kule på denne modellen:
    • Skala fjærende understell m/retracts
    • Fowler flaps
    • LED lys
    • Skala interiør med canopy som åpnes
    • At den kan flys på de fleste underlag


    Litt tekst fra siden til Elefun og link med bilder.

    Flott sjøfly med inntrekkbart landingsunderstell for å kunne ta av og lande også på land. Denne modellen fra STM har ett vingespenn på 146cm og har børsteløs motor montert over flykroppen, for å unngå vann i elektronikken. Den har også flaps for rolige snille landinger. Modellen kan også flys på snø og har godt med krefter til raske flybyes og enkle akrobatiske øvelser.

    STM Seawind leveres med børsteløs motor, lipo batteri og lader, denne versjonen er med 2.4GHz radio og mottaker. 2.4GHz utstyr gjør sannsynligheten for radioforstyrrelser mindre, og man slipper frekvensproblemer når man er flere som skal fly sammen. Modellen har inntrekkbart understell så man kan lande både på vann og på land, servoer til dette er montert og man trenger kun å feste på de bakre hjulene og leggene. Elektronikken står montert i og det tar ca. en halvtime å sette modellen sammen. Man trenger ikke å lime noe for å gjøre flyet klart og det er ferdig montert lys i modellen.
    Modellen er relativt stor med sine 146cm i vingespenn og fungerer veldig bra både fra land og vann. Siden motor er plassert over selve vingen bør man være litt påpasselig med fullgass fra start, spesielt ved kast-start, da dette vil presse modellen nedover.

    Modellen har sideror, høyderor, balanseror og retract, samt trinnløs gass. Batteriet er 3 cell LiPo 2200mah med Deans plugg. Dette flyet er laget i holdbar EPO som tåler mye, og som er enkelt å reparere med lynlim. Laderen som følger med er på 12V 1.1A ( gir en ladetid på ca 2 timer ). Ønsker man lading fra veggkontakt, se under for 220V-lader. Husk å kjøpe med ladekabel om du går for SkyRC E4-laderen, da har du også mulighet for fulladet batteri på 1 time.


    Vingespenn 1460mm
    Lengde 1112mm
    Vingeareal 27,74dm2
    Flytid 7-13 minutter, avhengig av gassbruk.
    Radioutstyr 2.4GHz radio og mottaker
    Vekt 1600gram
    ESC 40A Hobbywing
    Motor
    D4011 Brushless

    Så noen bilder til slutt, ser ut som en kul modell som vil være veldig allsidig samt ha nok detaljer og funksjoner til å dekke de flestes behov for detaljer også.

    Click image for larger version

Name:	resize (1).jpg
Views:	1
Size:	23.7 KB
ID:	637486Click image for larger version

Name:	resize (2).jpg
Views:	1
Size:	22.6 KB
ID:	637487Click image for larger version

Name:	resize (3).jpg
Views:	1
Size:	23.0 KB
ID:	637488Click image for larger version

Name:	resize (4).jpg
Views:	1
Size:	24.3 KB
ID:	637489Click image for larger version

Name:	resize (6).jpg
Views:	1
Size:	48.3 KB
ID:	637491Click image for larger version

Name:	resize.jpg
Views:	1
Size:	21.6 KB
ID:	637492
    Last edited by flypilot; 03-12-15, 13:30.
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    En sånn en er akkurat hva jeg trenger, en sjelden gang jeg "trenger" å fly på vann.
    Fersk sak, men fant et par video´s - tillater meg å linke opp en flyvideo av den her.
    Fjerner den ASAP om du ikke vil ha den i denne tråden, men det er ikke noe video av den på produktsiden til Elefun heller - så da er det kanskje greit



    Edit: En liten tråd om den på rcgroups også, hvor det foreslås noen små mod´s angående stag og plastidip for vanntetting.
    Last edited by SmurfAir; 03-12-15, 16:00.

    Comment


    • #3
      Bare å kjøre på
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Prisen var jo absolutt ikke avskrekkende, om man tar dagens marked i betraktning. Som PNP ligger den jo på samme pris som Beaveren i samme størrelse. Kult at den har retracts, da kan man ha det morro på stripa også. Spørs nok om jeg klarer å holde fingrene unna denne. Forresten selges den også under Hype merket, fant mer info om den når jeg Googlet det navnet.

        Comment


        • #5
          Ja, er flere som selger denne under sitt eget "merke"... og som vanlig er det veldig mye fly for pengene i en STM maskin, har hatt nesten alle flyene dems og aldri vært misfornøyd med noen av dem, de har mange kule funksjoner som er bra utført og de flyr knallbra...

          Synd de ikke lager flere warbirds egentlig
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #6
            Tøfft fly, har du et bilde med cockpiten av? Tenker da på plass til FPV camera/er

            Comment


            • #7
              Nei har ikke plukket opp flyet ennå, men kan se en liten video her:

              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                Bestilte en nå måtte ha en sånn amfibie, skal teste den på snø i vinter (om det kommer noe her da)...
                Ser ut som om den Hype versjonen ikke har hjul i det hele tatt, så fremt det ikke er flere utgaver da?
                Prisen i Norge tatt dårlig valutakurs i betraktning er ikke ille, selv sammenliknet med andre europeiske land.

                Har for øvrig en FW190A fra STM fra før av, den flyr bra og ser bra ut - men må behandles varsomt da det er litt i overkant spinkel overføring til ror/flaps inne i vingen fra felles servo montert midt i vingen.

                Comment


                • #9
                  For de som liker slikt, her er manualen.

                  Comment


                  • #10
                    Holder på å lage en kort boksåpning nå, blir vel lagt ut over helga tenker jeg.
                    - Håvard Glad Andreassen
                    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                    Comment


                    • #11
                      Da er boksåpningen på plass...følg med videre for flyvideo og bilder...abonner på kanalen min for å holde deg oppdatert :
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #12
                        Flott video med fine bilder i

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Hoppfly View Post
                          Tøfft fly, har du et bilde med cockpiten av? Tenker da på plass til FPV camera/er
                          Hentet min i dag, det er plenty med plass, cockpit er 11cm bred innvendig i fronten, og 12cm noen få centimeter lenger bak.
                          Magnetene til seteradene er alt for svake, så jeg limte inn en molybden-magnet på hver side (den runde).
                          Uten det så kommer de setene til å fly veggimellom på første roll, selv uten noen pilot eller annet i setet.

                          Canopy-hengslingen i bakkant er ganske vaklete, men i lukket tilstand virker det som om den sitter godt.
                          I forkant av canopy sitter det to små molybdenmagneter på hver side, kjennes ut som om det er nok.

                          Click image for larger version

Name:	20151209_005701.jpg
Views:	1
Size:	75.1 KB
ID:	613371Click image for larger version

Name:	20151208_221609.jpg
Views:	1
Size:	90.4 KB
ID:	613370

                          Comment


                          • #14
                            Jeg strammet de canopy skruene endel for å få vekk vinglingen og det hjalp endel.
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              Jepp, det var det jeg tenkte også, de stakk litt vel langt ut. Kjapp og montere denne! ikke mange skruene og egentlig ikke noe lim.
                              Brukte en liten dert UHU-por på finnen over stab, da den lille skinnen man skal skyve den inn i var litt kort og lite tight.
                              Hovedleggene på understellet virker solid nok, og fjærer ganske bra, men jeg håper den servoen som sitter der inne er vanntett, for inne i det rommet der kommer det nok inn litt vann under take-off og landing.

                              Er litt usikker på noen av disse lukene, spesielt den oppå nesa - om de er så veldig bra vanntettet.
                              Hva bør man bruke på foamies til det? Akrylfuge? Silikon stinker eddik, så det vet jeg ikke om foamen tåler.
                              Last edited by SmurfAir; 09-12-15, 02:12.

                              Comment

                              Working...
                              X