Announcement

Collapse
No announcement yet.

MINIREVIEW DURAFLY Messerschmitt Me-163 Komet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MINIREVIEW DURAFLY Messerschmitt Me-163 Komet

    Messerschmitt Me-163 Komet er designet av Alexander Lippish og er verdens eneste operative rakett jagerfly. Konstruksjonen var revolusjonerende, og ytelsene overgikk alt annet som fløy på den tiden. Den tyske testpiloten Heini Dittmar oppnådde en hastighet på 1.130 km/t (700mph) i juli 1944. Ca 400 fly ble bygd, men Kometen viste seg å være uegnet som jagerfly. Ved slutten av krigen hadde Me-163 logget 16 nedskutte allierte fly med tap av 10 egne skutt ned i kamp. I tillegg gikk det med flere piloter og mannskap på bakken grunn av det lett antennelige drivstoffet som ble benyttet. Take off var rimelig spektakulær. Etter at hjulene var droppet, gikk det nærmest vertikalt til 32. 000 fot på 2 minutter og 45 sekunder! Bevepning var to 30 mm kanoner. Normalt rakk de to angrep på en bombefly formasjon før de måtte gli ned for landing.

    Jeg har alltid vært fasinert av denne styggpene ingeniørbragden og har lenge hatt lyst til å fly en liten modell av Kometen. Durafly serien hos HobbyKing har lansert en liten modell av denne og jeg har anskaffet meg en Durafly Me-163 for å kunne ha i hangaren.

    Spesifikasjoner:

    Vingespenn: 950mm
    Lengde: 585mm
    Vekt: 800-850g
    ESC: Durafly 40A brushless ESC
    Motor: Durafly 2836 2200kv Outrunner
    Propell: 6x4 (2 stk inkludert)
    Servoer: 2 x metal geared 9g (aileron/elevator) 1 x 9g rudder
    Controls: 6 ch 'Elevons' (aileron/elevator), throttle, rudder, gear (dolly), optional rocket switch.

    Du trenger:

    5-6 kanals radio med elevon/delta mixing
    1300-2200mAh 11.1v 3S lipo battery (30C min)

    Modellen kommer nesten ferdigmontert i en forholdsvis stor eske. Finishen er helt fantastisk. Man kan nesten ikke se at den er laget av isopor.
    Det eneste du må gjøre selv, er:

    • å lime høyderor,
    • sette på hakekorsmerke på vertikal stabilisator om du ønsker
    • skru på propell og spinner
    • Lime på antennemast og pitotrør på vinge.

    Det tar ikke lang tid å ha modellen flyklar.

    Understellet på den originale Me-163 ble droppet av etter take off. Durafly har løst dette på en elegant måte med en magnetlås. Du kan derfor droppe understellet i luften. I tillegg er den klargjort for mini rakettmotor slik at du kan ha en autentisk rakett på modellen som øker likheten med originalen. Disse kan kjøpes på bl.a elefun.no. Motor og fartsregulator ser ut til å være godt dimensjonerte til å gi denne modellen god ytelse på 3s.

    HVORDAN FLYR MODELLEN?

    CG er veldig er veldig viktig på denne modellen. Er du en av de som monterer rakettmotor på modellen, må du kompensere med å flytte batteriet litt lengre frem.
    Durafly anbefaler 2-3 mm reflex (fast oppover-ror) på balanserorene. Dette er for å hjelpe med take off og stabilitet ved lavere hastigheter. Denne reflexen justerer du best med servolinkene, men kan til nød settes med sub-trim på radio. Jeg har tidligere fløyet en større Me-163, hvor reflex var helt nødvendig for at den skulle kunne fly. I tillegg er det viktig å ha mer høyderorsutslag enn utslag på balanseror. Dette er alt sammen godt forklart i manualen som følger med i flyet.
    Maiden flyr jeg med 3s 2200mah 65C, 3 mm reflex og 30% expo på alle ror. Jeg vet av erfaring at det er svært vanskelig å ta av med en Me-163 på grunn av smalt understell og kort avstand mellom hovedhjul og hale. Første forsøk ved å bruke forsiktig throttle resulteret i full groundloop, - ikke uventet. Jeg hadde fire take off forsøk til som gikk ut i åkeren, både til høyre og venstre. Det er ganske kraftig torque til venstre og man må raskt kompensere med høyre ror. Det er ikke halehjul på kometen, og det gjør det ennå vanskeligere å holde den rett på stripa. Med fare for å miste siste rest av ære og berømmelse, valgte jeg på neste take off å gi full thottle raskt. Det ga resultat. Jeg klarte å holde modellen noenlunde rett på stripa og fikk den i luften ved å holde fullt høyderor. (For de som flyr fra kortklipt gress, er det mye enklere å holde modellen rett)

    Modellen skjøt raskt av gårde. Jeg trimmet ut noen klikk i alle akser og fløy rundt for å slippe av understellet. Det fungerte helt toppers og det var gøy å se understellet falle til bakken. Modellen pitchet litt opp etter understelldroppet. Et par nedoverklikk og alt var på stell. Modellen er svært rask på full throttle og ekstremt manøvrerbar. Roll, loop, knife edge, alt går. Den er forholdsvis liten, men er allikevel grei å følge i luften. Det var stor begeistring blant de som sto og så på første turer da det er en litt uvanlig og spesiell modell. Modellen trenger mye sideror for å holde den rett i vertikaler og loops. Landing er enkelt på buken, men den glir langt, så man må ta høyde for det når man skal lande.
    Tur nummer to og tre hadde jeg installert gyro på sideroret for å hjelpe på take-off. Det var som natt og dag, og det var veldig greit å få den i luften på første forsøk med gyro som hjalp til med å holde modellen rett. Jeg vet nå i ettertid at flere har hatt suksess med å mikse inn høyre sideror med throttle. Det hjelper under take off og i vertikaler, Har ikke testet det selv....

    ER MODELLEN FOR NYBEGYNNERE?

    Nei, her kreves det noe erfaring.

    KONKLUSJON:

    Morsom modell for den som har flydd litt. Veldig skalalik. Flott i lufta og du kan gjøre mange sære manøvrer om du vil, men det er selvsagt ikke en 3D modell. For de som liker warbirds , sære modeller og høy fart, er dette en glimrende modell

    PLUSSER OG MINUSER

    Plusser:
    • Flott finish
    • Flyr veldig bra på 3S 2200mAh batteri
    • Enkel å sette i sammen
    • Understell droppes som på originalen
    • Kan montere «ekte» rakettmotor
    • Lett å transportere i alle biler
    • Reservedeler tilgjengelig fra HobbyKing

    Minuser:
    • Vanskelig å ta av med fra smal stripe (kan håndkastes)
    • Modellen kan bli litt liten når den flyr på full hastighet
    • Burde komme med gyro på sideror som standard

    Bildene fra jomfruturen er litt utydelige. Det skyldes en kombinasjon av lysforhold, feil blenderåpning og stooooor hastighet.

    Denne modellen selges nå for $99 på Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking . Det er lite penger for mye moro

    VIDEO FRA HOBBYKING
    Attached Files
    Terje Skagen

    Groundlooping is an art!
Working...
X