Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger litt hjelp til valg av propell på Sbach 342 153mm.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger litt hjelp til valg av propell på Sbach 342 153mm.

    Heisann.

    Kunne trengt litt hjelp med forslag til en "start" prop.til denne.(noe og jobbe ut i fra).
    Oppsettet er på 8S,med en 700Kv(1600W) motor og 80 Amp ESC.
    Ferdig vekt vil ligge rundt 2,3Kg (+ noe),inkl.exterm pakke til BEC.

    Lest på en del reviews og omtaler på denne motoren,men der går oppsettene for det meste i 6S,og props fra 14xx-16xx.
    Så er litt usikker på hvor jeg skal starte på prop.valget her.
    Mitt første 8S oppsett også,så har ikke noe erfaring her fra før heller.

    Skal ikke brukes til heftig flyging(til og begynne med for å si det sånn),men kan godt "henge" greit i propellen for det liksom.

    Noen her på forumet som har et godt forslag,så tar jeg i mot med takk
    Mvh
    Einar.Phoenix RC.


    Ingen propell er for stor.
    Det er bare motoren som er for liten

  • #2
    Det første som slår meg er at 700kv er ALT for høyt for et 8S oppsett. For sammenligning har jeg et 6S oppsett med en 770 kv motor, og jeg fikk 1600 watt med en 11X7 propell. Samtidig virker dette oppsettet ganske ekstremt for en akromodell på 2,3 kg, det er vel omtrent det samme som min 40 size Yak 54 ligger på, og den flyr jeg på 4S og ca 1000 watt, evt min GP Revolver som vel ligger rundt 3kg som er mer enn kjapp nok på 6S og ca 1200 watt. Hvilken modell er det du har, og hvilken motor?

    Comment


    • #3
      Hei Kyrre.

      Ja,vet det er litt heftig detta her,så derfor innom for å høste litt delte meninger og tips.
      Har hatt motoren(Turnigy L50-55C)liggende en stund,og hadde tenkt å prøve den på denne Sbach`n da med 8S.
      Men har ikke alt for stor erfaring på Acro/3D modeller,så skjønner fort her at du vil fraråde dette oppsettet på ca.2.3Kg.
      Har ikke noe prob.med å kjøpe den,for hadde i utgangspungtet 6S i planen,men så fikk jeg en "dirty" tanke da vettu,
      og fikk lyst til å klinke til og prøve.Hehe...
      Men når det er sakt,så skulle vel et 6S oppsett være litt mer i vater da vil jeg tro.
      Mvh
      Einar.Phoenix RC.


      Ingen propell er for stor.
      Det er bare motoren som er for liten

      Comment


      • #4
        Hei! Jeg har tre forskjellige Sbach 342, med denne vekten på din modell så bør et 4S-basert oppsett være nok egentlig.
        Den største av mine Sbach 342, er på 170 vsp. ca. 5 kg og der har jeg en 380KV motor, APC 17x10E, 100A Esc og 6S batteri.
        Da sto det mellom å kjøre 6S eller 8S, har testet den kun med 6S foreløpig og det funker greit.
        Er enig med Kyrre her at 8S høres ut som spurv med kanoner uansett konfig ellers når vekten er såpass lav på denne typen fly.

        Uansett Sbach 342 er et nydelig fly, som flyr bra acro men noen fullblods 3D-fly er det ikke... hover og KE funker greit.

        Comment


        • #5
          Ser at en oppgir 1400 watt med 12X6 propell på 6S, det skulle holde i massevis. Optimalt sett vil man ha en så stor propell som mulig, men man kan alltids gjøre noen kompromiss.

          Comment


          • #6
            Hei Smurf.

            Ser at du er enig med Kyrre her,så tar det inn og skjønner at det blir overkill med 8S på denne "birden".
            Er som sakt ikke så kjent med oppsett på acro,så supert med tips og innspill.Men er en grei modell for den
            så ikke er verdensmester i 3D ennå da eller ??

            Men utgangspungt på en 12x6(xx)prop.da kanskje Kyrre på et 6S,og heller prøve seg litt fram på Wattmeter og i lufta,
            og ta det derfra.Høres det ut som et greit utgangspungt??
            Hvis jeg vil ha en så stor prop.som mulig,hvor sånn ca.vil den grensa gå mon tro.Tenker da på å "henge" i hoover best mulig.
            en 13 eller 14xx og gå ned på Pitch vil det funke eller blir det for svært uansett og blåse over W/Amp tru ??
            Kanskje mister jeg for mye Rpm også??Ikke sikker på dette,så flott hvis dere har tips ang.dette til disse typer fly.
            Last edited by NitroZeb; 13-12-15, 18:18.
            Mvh
            Einar.Phoenix RC.


            Ingen propell er for stor.
            Det er bare motoren som er for liten

            Comment


            • #7
              Originally posted by NitroZeb View Post
              Hei Smurf.

              Men er en grei modell for den så ikke er verdensmester i 3D ennå da eller ??
              Absolutt! De er snille og forutsigbare, flyter bra i lav hastighet under landing. Flyr omtrent like bra invertert også.
              Det skal mye til før de flikker, i alle fall de tre utgavene jeg har.

              Originally posted by NitroZeb View Post
              Hvis jeg vil ha en så stor prop.som mulig,hvor sånn ca.vil den grensa gå mon tro.Tenker da på å "henge" i hoover best mulig.
              en 13 eller 14xx og gå ned på Pitch vil det funke eller blir det for svært uansett og blåse over W/Amp tru ??
              Kanskje mister jeg for mye Rpm også??Ikke sikker på dette,så flott hvis dere har tips ang.dette til disse typer fly.
              Flyet er ingen fartsmaskin, med 6S tror jeg 13x4 vil gi lenger flytid, greit drag men litt mindre akselerasjon/toppfart enn 12x6.

              Vil anbefale å sette opp dual rate med masse expo på den med størst utslag.

              Comment


              • #8
                Da tror jeg at jeg har valgt en grei "begynner" modell i acro verden da.Har ikke 13x4 liggende,men 13x6 skulle vel kanskje funke
                hvis det ikke blir litt høy Pitch på den da.(skal få tak i en 13x4 uansett).

                Men jeg forstår dette riktig med props til 3D fly eller,at det er "greiest" med så stor prop.som mulig??( innenfor specs til oppsettet
                da så klart)for da f.eks.hoover manøver etc.
                Men fooor stor prop.er vel heller ikke å anbefale heller kanskje??(selv om du beveger deg innenfor oppsettet)Tenker da på drag i motoren i forhold til Rpm man da mister.Som sakt litt "tesje" format nå kanskje..hehe,men har ikke beveget meg så mye i dette temaet før,så er litt tilbake i tid sånn egentlig nå Men er fryktelig interessert i dette temaet,og liker å vite hva man gjør/bør gjøre
                med et oppsett til et acro fly sånn generelt.

                Legger alltid inn dual på nye modeller på Maiden,men ikke stor erfaring med expo egentlig.
                Men med masse expo Smurf,hvor legger du da linja sånn ca.??(40-50 % eller)Og på hvilke ror bør/skal man ha mest expo.
                Kanskje litt smak og behag iht.pilot ??Der jeg bør begynne kanskje da i % og hvilke ror evt.mer/mindre??
                Mvh
                Einar.Phoenix RC.


                Ingen propell er for stor.
                Det er bare motoren som er for liten

                Comment


                • #9
                  Smak og behag/vane er vel stikkordet der egentlig, og hvor store utslag man har på ratene man har satt opp osv.
                  Samtidig så er det stor forskjell på mine tre hva gjelder størrelse/autoritet på utslagene.
                  I mine tilfeller så er det størst utslag på den minste modellen (100 cm vsp) også blir de mindre og mindre på de to andre etter desto større de blir.
                  Selv syns jeg høyderor og balanseror er de som jeg har størst nytte av expo.

                  Sjekket radioen på den mellomste og den største av dem, som du ser store forskjeller, men den største (nederste) blir det antagelig endringer på, har flydd den for lite enda, men på disse står det sånn:

                  Balanseror Low rate -35% High Rate -60%
                  Høyderor Low Rate -25% High Rate -50%
                  Sideror Low rate -40% High rate -50%

                  Balanseror Low Rate -10% High Rate -50%
                  Høyderor Low Rate -12% High Rate -15%
                  Sideror -15% på begge rates

                  Med 13x6, så bør du måle strømtrekket, kan hende du er i grenseland for ESC med det.
                  Og pass på at ikke motoren blir for varm, løsner fort noen magneter da.

                  Comment


                  • #10
                    Ja,trodde vel egentlig at blir litt smak og behag med utslag på expo,men veldig greit å kunne ha en "mal" da og gå etter.
                    Det at du har større utslag på den minste har det f.eks noe med at mindre fly har mindre rorflater og trenger kjappere respons og da større fly omvendt eller?

                    Ja,skal sjekke i benken på trekket med den proppen,men med en 13xx prop.på dette oppsettet,mener du vi da er max opp i inch størrelse på propell som er å anbefale da iht.størrelse/vekt på dette flyet,eller går det an å "leke" seg litt utover dette også liksom?Bør det,eller er det en grense her(innenfor hva oppsettet er godt for mener jeg da).
                    Ikke det at jeg trenger det sikkert,men bare sånn for å vite hvor grenser bør gå da i forhold som jeg nevnte størrelse/vekt på modellen. Motoren bør vel yte sånn ca.80% i forhold til Kv Rpm(statisk)test,også her på 3D modeller eller?
                    Last edited by NitroZeb; 13-12-15, 21:14.
                    Mvh
                    Einar.Phoenix RC.


                    Ingen propell er for stor.
                    Det er bare motoren som er for liten

                    Comment


                    • #11
                      En gyllen regel for 3D er vel at pitch skal være halvparten av diameter, noe som av min erfaring kan stemme, både min Acromaster og PA Katana fløy best med 12X6 istedenfor henholdsvis 11X8,5 og 13X4, alle APC.

                      Comment


                      • #12
                        Ja,det har jeg lest i noen tråder her på forumet,så det er også en ting jeg har "merket" meg.
                        Men tenker på når du f.eks henger i en hoover,er det noen måte du egentlig kan kjenne om du har riktig/feil prop på??
                        At du bør ikke ha mindre enn 1/2 throttle f.eks.når du henger stille.Bare slenger ut noe her!!!Eller er det bare så enkelt at du finner en prop med da ca.halv Pitch i forhold til størrelse du henger på og justerer resten, opp eller ned i størrelse iht.Amp/Watt og ytelsen på hva oppsettet er godt for og hva du får ut på wattmeteret med respektiv prop??

                        Men kunne vært greit å ha noen "sjekke punkter" i lufta også hvis du skjønner hva jeg sikter til.Og gjerne noen tips sånn generelt jeg kan finne ut av i lufta på hvordan flyet oppfører/skal oppføre seg.


                        Har jo lest at noen har valgt og gå ned på antall cell.på batt.også når de ikke har blitt fornøyd.(ikke at jeg vet hvorfor).

                        Er som sakt i starten på dette med acrofly og oppsett/tilpassing på disse,så vet ikke helt hvor mye jeg trenger å vite/kunne sånn til å begynne med(ting kommer jo med erfaring),men kanskje en tja..kan man kalle det en liten "mal" å gå etter i starten


                        Er det ikke det piloter skal ha da,en liten "sjekkliste" før takeoff......Hehe
                        Mvh
                        Einar.Phoenix RC.


                        Ingen propell er for stor.
                        Det er bare motoren som er for liten

                        Comment


                        • #13
                          Apropo hovring; på min Acromaster fant jeg det lettere å hovre med 12X6 enn 11X8,5, det var lettere å holde den stødig. Med 11X8,5 var det vanskeligere å finne "sweetspot" med throttle. På Katanaen ble det rett og slett for slapt med 13X4.

                          Comment


                          • #14
                            Ja,skjønner.Det er liksom der jeg leter litt etter svar på hva som blir for slapp prop.og passe prop.,men jeg får vel egentlig bare prøve meg fram litt og finne tips på trådene her og ta med egenerfaring på veien.

                            Forresten noen som har noen gode tips til 3D propeller??
                            Har noen PJN (tre) props liggende,men vet ikke om de egner seg til 3D modeller jeg ??
                            Mvh
                            Einar.Phoenix RC.


                            Ingen propell er for stor.
                            Det er bare motoren som er for liten

                            Comment

                            Working...
                            X