Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 16 av 24

Ble medlem
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Thanks
    0
    Kraft
    0

Standard Elektro eller fuel... ?

Heisann,

Jeg er ny her i forumet - trenger derfor noen tips:

Etter noen års pause har jeg nå investert i fly igjen. Men ikke motor.
    Da blir spørsmålet fuel eller elektro. Da jeg la radioen på hylla sist, begynte så smått elektro å komme på markedet. Men i dag er det veldig vanlig forstår jeg. Skjønner at dette er litt sånn "smaken er som baken" men...noe fordeler/bakdeler ang. dette ? Prismessig ?

Ble medlem
    May 2012
    Post Thanks / Like
    Thanks
    115
    Kraft
    0

Standard

elektro er bedre på .. ca alt unntatt flytid på store bensinfly.

nitro har mye nostalgi.

Ble medlem
    Nov 2010
    Post Thanks / Like
    Thanks
    4
    Kraft
    0

Standard

Elektro blir nå mest for feminine pyser med for mange tomler og lite teknisk innsikt. Skikkelig mannfolk flyr med forbrenningsmotorer som gir anstendig flytid.

4. The Following 3 Users Say Thank You to bardp For This Useful Post:

highspeed (15-12-15),Karl H. (15-12-15),Wulf (15-12-15)

Kyrre sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Post Thanks / Like
    Thanks
    59
    Kraft
    0

Standard

Slik snakker kun en skap feminist. På stripa jeg flyr hører jeg støtt og stadig folk si at de absolutt ikke savner nitro etter å ha gått over til elektro, fordi det bare er å plugge i batteriet og fly, for så å putte et rent og pent fly inn i bilen og dra hjem igjen. Kan man lade på stripa, evt ha med nok batterier så dør fort argumentet om lengre flytid. Selv har jeg aldri brukt noe annet, og det frister heller ikke å bytte når jeg ser andre dukker opp med noe gammalt glowræl og flikker og skrur og banner og sverter og får motorstopp i lufta og ødelegger flyet pga det. I tillegg lukter det skit OG høres helt forferdelig ut (sorry, klarte ikke å dy meg).

Spørsmålet er vel nesten heller hva du har mest lyst til selv. Har du kunnskap om glow/bensin og føler deg trygg på det, hvorfor ikke gå for det? Vil du derimot prøve noe nytt så er jo elektro veien å gå, det er ikke foruten grunn at det brukes mer og mer.

toelarse sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2011
    Post Thanks / Like
    Thanks
    109
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av bardp Vis post
    Elektro blir nå mest for feminine pyser med for mange tomler og lite teknisk innsikt. Skikkelig mannfolk flyr med forbrenningsmotorer som gir anstendig flytid.
    Så sant så sant. Ikke nok med det.. bensinmotorene er billige. Her har du noen som du får gratis av meg. ( Har en fersk en i tillegg som ikke kom med på bildet ) Har noe glow et sted også. Alle går....eller gikk er vel mere riktig. Dette er "avansert" mekanikk. Hele to skruer, en for tomgang og en for høyt turtall må justeres med omhu. "Manndomsprøven" består i å justere på disse to skruene når motoren er i gang, på 5000 omdreininger minst. Kreves et skikkelig mannfolk for den jobben. Ikke noe for femi typer det nei.

Er du mest interessert i å FLY modellfly så er elektro helt overlegent på absolutt alle områder.

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		bensin.jpg
Visninger:	114
Størrelse:	91,5 KB
ID:		84020
    Sist endret av toelarse; 16-12-15 kl 11:54 Begrunnelse: Ironien kunne misforstås

Viggkri2 sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Post Thanks / Like
    Thanks
    117
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Kyrre Vis post
    Slik snakker kun en skap feminist. På stripa jeg flyr hører jeg støtt og stadig folk si at de absolutt ikke savner nitro etter å ha gått over til elektro, fordi det bare er å plugge i batteriet og fly, for så å putte et rent og pent fly inn i bilen og dra hjem igjen. Kan man lade på stripa, evt ha med nok batterier så dør fort argumentet om lengre flytid. Selv har jeg aldri brukt noe annet, og det frister heller ikke å bytte når jeg ser andre dukker opp med noe gammalt glowræl og flikker og skrur og banner og sverter og får motorstopp i lufta og ødelegger flyet pga det. I tillegg lukter det skit OG høres helt forferdelig ut (sorry, klarte ikke å dy meg).

Spørsmålet er vel nesten heller hva du har mest lyst til selv. Har du kunnskap om glow/bensin og føler deg trygg på det, hvorfor ikke gå for det? Vil du derimot prøve noe nytt så er jo elektro veien å gå, det er ikke foruten grunn at det brukes mer og mer.
    Jeg solgte alt av nitro og konverterte til bensin, parafin og elektro, har nå kjøpt nitro igjen, fordi jeg faktisk savnet det, sutalaust med elektro, men å si at nitro høres verre ut enn elektro, det er jo hinsides enhver fornuft

Ble medlem
    May 2013
    Post Thanks / Like
    Thanks
    396
    Kraft
    0

Standard

Hvordan er driftsikkerhet på bensinmotorer for fly? kunne tenkt meg å prøve men....

Wulf sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Post Thanks / Like
    Thanks
    208
    Kraft
    0

Standard

Tore,trodde det var snakk om motorer jeg, ikke avdanka sagdriftsverk. Har prøvd batterimotorer to ganger, men hver gang mister jeg lysten på å fly, kan det være at det høres ut som når vindusspyler pumpa er tom for væske eller batteriplunderet og mangelen på lukt og vibrasjoner ?
    Dette er ihvertfall vakkert å høre på en firetaktsmotor

10. The Following 2 Users Say Thank You to Wulf For This Useful Post:

johnardo (02-02-16),Karl H. (16-12-15)

Ble medlem
    Apr 2008
    Post Thanks / Like
    Thanks
    21
    Kraft
    0

Standard

Hva har du lyst til? Fly eller feilsøke og skru + litt flyging? Fly = elektro!
    Etter å ha valgt elektro så gidder jeg ikke se meg tilbake. For de som inbiller
    seg at fuel er mandig så snakk med noen av damene. De ser på mannfolk
    som putler med modellfly som barnslige nerder. Altså spiller det ingen rolle
    hva du velger ...

12. The Following User Says Thank You to Ofly61 For This Useful Post:

toelarse (16-12-15)

toelarse sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2011
    Post Thanks / Like
    Thanks
    109
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hoppfly Vis post
    Hvordan er driftsikkerhet på bensinmotorer for fly? kunne tenkt meg å prøve men....
    Dette kan jeg si litt om. Har hatt moro av å loggføre for å få litt statistikk over tid. Flyene har vært warbirds og akro i størrelse 60cc. Elektro akro var noe større: 2,4 meter med Hacker a 80-10- Elektroflyene har det til felles at de nærmest ikke har krevd skruing av noe slag over mange turer. 2,4 meteren gikk minst 60 turer uten noe som helst mekking. Bensinflyene har gått greit for så vidt, men for ca hver tiende tur har de krevd at propellen skrus av sammen med cowlingen på grunn av et eller annet. Som regel noe småtterier, men litt jobb har vært nødvendig. Dropper man dette ettersynet fordi alt tilsynelatende funker, virker det som om en eller annen feil dukker opp uansett. Risikoen for motorstopp er ca 2%. Har brukt mange år for å få fram det tallet og flere fly. Warbirdsene er en annen tilnærming til hobbyen, men Spitten med elektromotor ( A-80-10 ) viser ingen tegn på slitasje etter flere sesonger og for en warbird mange turer. En annen bensin warbird ( 60CC ) med omtrent samme antall turer og sesonger, har krevd ettersyn omtrent som akro flyene. ( skruing og ettersyn for hver tiende tur eller noe oftere ) Har fremdeles bensinfly operative, men flyr mest elektro og det skyldes at jeg rett og slett er litt lei av vedlikehold og mekkingen på bensinflyene. En gang i blant synes jeg allikevel det er artig å sveive i gang bensinkjerrene og kommer nok til å fortsette med det.

Ble medlem
    Nov 2010
    Post Thanks / Like
    Thanks
    4
    Kraft
    0

Standard

Mitt første svar her var nå mest ment for å få opp temperaturen litt. Men helt ærlig hadde en periode flere elektrofly i forskjellige størrelser. Men for meg ble det aldri helt det samme selv om de virket greit, så nå er de enten solgt eller konvertert til bensin eller glow. For meg er forbrennings motoren en vesentlig del av denne hobbyen. Kanskje fordi jeg jobber hele dagen med elektromotorer og frekvensomformere. Moro med skikkelige motorer.

Ble medlem
    Jan 2005
    Post Thanks / Like
    Thanks
    11
    Kraft
    0

Standard

[QUOTE=bardp;393734]Elektro blir nå mest for feminine pyser med for mange tomler og lite teknisk innsikt. Skikkelig mannfolk flyr med forbrenningsmotorer som gir anstendig flytid.[/QUO

Mangler man argumenter er det nok best å slenge dritt ja. Mellom kjentfolk er en fleipende tone bare gøy, men her har vi en nybegynner som spør høflig om råd Flott måte å ønske vedkommende velkommen til forumet på.

Personlig foretrekker jeg elektro eller 4-takt bensin-motorer. Nitro har jeg sluttet med uten at jeg av den grunn plages av at andre synes det er best. Prismessig kommer nok nitro best ut, men har man investert i batterier/bra ladeutstyr har du laaang tid foran deg med lave driftskostnader og problemfri flyging.
    Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490

toelarse sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2011
    Post Thanks / Like
    Thanks
    109
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Wulf Vis post
    Tore,trodde det var snakk om motorer jeg, ikke avdanka sagdriftsverk. Har prøvd batterimotorer to ganger, men hver gang mister jeg lysten på å fly, kan det være at det høres ut som når vindusspyler pumpa er tom for væske eller batteriplunderet og mangelen på lukt og vibrasjoner ?
    Dette er ihvertfall vakkert å høre på en firetaktsmotor
    Jada Trond, liker firetaktere jeg også. Den siste jeg hadde var en OS 120 som lagde røykringer i lufta Har lurt på en Zaito motor til Thunderbolten, men finner ikke gutsen til å trykke "enter" på websiden deres. Skyldes nok den tamme krona om dagen.

Ble medlem
    Nov 2010
    Post Thanks / Like
    Thanks
    4
    Kraft
    0

Standard

Mangler man argumenter er det nok best å slenge dritt ja. Mellom kjentfolk er en fleipende tone bare gøy, men her har vi en nybegynner som spør høflig om råd Flott måte å ønske vedkommende velkommen til forumet på.
    Beklager om jeg trokket deg på tærne. Men det var da ingen nybegynner som startet tråden men en som tidligere hadde drevet med glow.

Ble medlem
    Jan 2005
    Post Thanks / Like
    Thanks
    11
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av bardp Vis post
    Beklager om jeg trokket deg på tærne. Men det var da ingen nybegynner som startet tråden men en som tidligere hadde drevet med glow.

Slapp av, meg tråkker du nok ikke på tærne. Jeg vet du har bred og god kompetanse på fuel og bensin, men en ny bruker på forumet fortjener et bedre svar. Case closed.
    Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490

SmurfAir sin avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Post Thanks / Like
    Thanks
    194
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hoppfly Vis post
    Går bra de, så lenge de er justert skikkelig.

Sitat Opprinnelig skrevet av Wulf Vis post
    Har prøvd batterimotorer to ganger, men hver gang mister jeg lysten på å fly, kan det være at det høres ut som når vindusspyler pumpa er tom for væske
    Hahaha,den var god

Lurer på hvor mange ganger denne diskusjonen har gått noen runder i dette forumet jeg.....

Selv flyr jeg både bensin og elektro, fuel-modellene mine samler støv - det blir litt mye kliss.
    Bensin gir bra flytid og veldig lite skit på modellen, elektro er greit når jeg ikke har tid til å være så lenge på stripa.
    Flyr elektro på "snøføre" også.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. fra fuel til elektro..
    By rubre2 in forum Elektro
    Svar: 3
    Siste melding: 05-05-13, 01:20
  2. Svar: 44
    Siste melding: 28-10-12, 23:32
  3. Elektro- eller fuel-helikopter
    By John E in forum Batterier og Ladere
    Svar: 30