Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topflite Spitfire MK IX 1/7 påbegynt år 2001...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har sett litt på flaps idag, leser av en tråd på rcgroups.com at man på dette flyet kan like lett droppe flaps. Manualen til Topflite gir deg også valget, med eller uten flaps. Flapsen er av tynn plywood og mine er virkelig ute å kjøre- er veldig skjeve. Har dere noen anbefalinger her? Vil flaps på dette flyet gi en vesentlig lavere landingsahastighet? Hadde vært fint med innspill. Det frister veldig å bruke 5min epoxy å bare lime de sammen.. Eller så må jeg bare lage nye.

    "No flaps - easy decision. I have built P40s, Zeros and Texans with split flaps. During the build, it is possible to have the flaps in the up position lie perfectly flat against the upper surface of the wing. The problem with splits occurs long after the build. Over time on exposure to morning dew and Summer humidity the thin flaps will warp and never lie flat again. This can be a real problem if one flap warps and the other doesn`t. And at a wing loading of 26 oz/sqft flaps are not needed to land anyway. Topflite has two parallel streams of instructions in the manual - with flaps or without flaps. This Spitfire is being built for everyday flying, not scale competition, so onwards we go."
    Click image for larger version

Name:	IMG_3896.jpg
Views:	1
Size:	123.8 KB
ID:	613628Click image for larger version

Name:	IMG_3895.jpg
Views:	1
Size:	84.0 KB
ID:	613627


    Og et annet element: bør jeg forsterke servofestene til balanserorene på noen måte?
    Click image for larger version

Name:	IMG_3891.jpg
Views:	1
Size:	102.9 KB
ID:	613625Click image for larger version

Name:	IMG_3892.jpg
Views:	1
Size:	105.1 KB
ID:	613626

    Comment


    • #17
      Jeg hadde beholdt flapsen, ganske liten jobb å lage nye tross alt.
      Servofester: tynn ca i skruehullene for å fersterke disse, samt drill og skru klossene i tilegg ( fra utsiden )

      Comment


      • #18
        Takker for gode tips vedr servofester! Blir nok å snekre nye flaps- ikke store jobben som du sier

        Comment


        • #19
          Lag nye i carbon plate. Da unngår du også at de slår seg, og vekta blir ikke spesielt mye høyere. Alltid ålreit å ha flaps okke som.
          Propellen skal være på toppen!
          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

          Comment


          • #20
            Originally posted by bjornal View Post
            Lag nye i carbon plate. Da unngår du også at de slår seg, og vekta blir ikke spesielt mye høyere. Alltid ålreit å ha flaps okke som.
            Hei , Ser elefun har karbonplater, hvilket lim bør jeg bruke (balsa til karbon) er det epoxy som duger her? Ellers takk for tips

            Comment


            • #21
              Hadde prøvd å rette det som er jeg ved å bløte opp treverket med vann, legge flaten i press og la det ligge å tørke et nogenlunde varmt sted.

              Comment


              • #22
                PU / Polyurethan-lim vil fungere greit.. epoxy også.. Du må uansett matte ned/rubbe carbonen med sandpapir eller tilsvarende for at det skal feste.
                Casco har ett som fungerer supert.
                Om du ikke skal bruke myyyyye, kjøp den minste flasken, for når du har åpnet den starter resten av limet på flasken å herde. ( siden det reagerer ved kontakt med luft)

                Click image for larger version

Name:	cascocascolpolyurethane.jpg
Views:	1
Size:	20.1 KB
ID:	613642
                http://media.schoenox.net/casco/prod...lyurethane.jpg
                __________________________________________________ ___
                Jørn Kaasbøll
                Scale Warbirds of Norway

                Comment


                • #23
                  Sorry, glemte helt å svare. Stemmer også for den casco'n evt 60+ min epoxy etter å ha røffa det opp litt. Garantert ror som aldri slår seg igjen!
                  Propellen skal være på toppen!
                  Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                  Comment


                  • #24
                    2mm karbonplate lå i postkassa idag så da blir det den løsningen, med casco eller 60min epoxy. Prøvde å bløte de gamle flapsene og la de i press over natta, men de ble ikke helt rette. Takk for hjelp og gode råd så langt!

                    Comment


                    • #25
                      Hei! Har jobbet med undersiden av vingen denne uken.

                      Installert nye servoer til balanserorene, sikret med elektriper-teip og krympestrømpe. Brukte en varmepistol for første gang- og smelta en Y kabel- hadde heldigvis en til, svei godt i nesa den plasten gitt. (ser nå forresten at jeg må vri til den gummiforingen på servoen)
                      Click image for larger version

Name:	IMG_3920.jpg
Views:	1
Size:	74.0 KB
ID:	613678Click image for larger version

Name:	IMG_3923.jpg
Views:	1
Size:	49.1 KB
ID:	613689


                      Fikla og bygd opp/ pusset hjulbrønner, brukt balsa og balsafiller, fuelproofa og primet.
                      Click image for larger version

Name:	IMG_3934.jpg
Views:	1
Size:	72.5 KB
ID:	613690Click image for larger version

Name:	IMG_3939.jpg
Views:	1
Size:	108.1 KB
ID:	613680Click image for larger version

Name:	IMG_3941.jpg
Views:	1
Size:	75.0 KB
ID:	613681

                      Simulere inspeksjonsluker med PLA-plast fra Tamiya 0,2 mm, samt rivets og panellinjer, brukte en ny filler/primer fra bilextra på undersiden, MYE bedre enn den Danske importerte, som jeg brukte på over-vingen som selv etter iherdig risting etterlot seg masse luftbobler... må gjøre endel på nytt.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_3927.jpg
Views:	1
Size:	73.7 KB
ID:	613679

                      Retracts montert i vingen brukte tynn CA i skruehullene. Hjuldekslene er så som så, må tilpasse litt mer.

                      Noen tips til hvordan jeg skal få denne løsningen mer "skala" ? klarer å leve med den hjulstopperen, men ser ikke helt bra ut
                      Click image for larger version

Name:	IMG_3956.jpg
Views:	1
Size:	56.7 KB
ID:	613685
                      Click image for larger version

Name:	IMG_3952.jpg
Views:	1
Size:	62.3 KB
ID:	613683Click image for larger version

Name:	IMG_3945.jpg
Views:	1
Size:	76.4 KB
ID:	613691

                      Kappet karbonplater med diamant-skive og Dremel. Pusset og teipet fast for å se hvordan de passer, blir å montere de forhåpentligvis neste uke.
                      Click image for larger version

Name:	IMG_3953.jpg
Views:	1
Size:	71.1 KB
ID:	613684Click image for larger version

Name:	IMG_3949.jpg
Views:	1
Size:	56.5 KB
ID:	613682

                      Klarte ikke å dy meg, men måtte se hvordan en liten del av vingen ble etter lakkering, syns resultatet så ok ut, men litt forskjellig glans i finishen, mulig jeg ikke blandet malingen og tynneren godt nok?. Venter på en HVLP-lakksprøyte med 0,8 mm dyse og 125cl beholder kjøpt på Ebay, skal male resten av flyet med den. Maling har jeg bestilt fra warbirdcolors.com
                      Click image for larger version

Name:	IMG_3957.jpg
Views:	1
Size:	79.9 KB
ID:	613686Click image for larger version

Name:	IMG_3960.jpg
Views:	1
Size:	50.1 KB
ID:	613687Click image for larger version

Name:	IMG_3963.jpg
Views:	1
Size:	43.6 KB
ID:	613688
                      Attached Files

                      Comment


                      • #26
                        Blir veldig bra det der! Men bare pass på at du får rubba opp karbonplata godt før du lakker, det er gjerne et lag med tynn lakk på toppen av den som gjør at det flasser fort av igjen.
                        Propellen skal være på toppen!
                        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                        Comment


                        • #27
                          Blir god synlighet på paneler og nagler ser det ut som, lover godt det der!

                          Comment


                          • #28
                            Den blir kjempefin ! Veldig bra framdrift er det også. Har erfaring med warbird colors. Lakkert ganske mye med den og malingen er veldig godt egnet til modellering slik jeg opplever den. Lett å få liv i overflatene. Tynnet den med vann og la på mange tynne lag nesten uten pause. Bygget liksom opp overflaten. Fullt mulig andre metoder fungerer, men slik fikk jeg det til. En annen god ting er at overflaten er lett å reparere senere hvis det ikke er klarlakk eller noe over den. Måtte flekke inn noe grønt etter oppskrapinger av vingen og det gikk veldig greit etter litt sliping først. Skjøten synes da neimen ikke.

                            Comment


                            • #29
                              Takk alle sammen for hyggelige tilbakemeldinger og nyttige innspill!
                              I kveld testa jeg forresten ut 30 min epoxy på en rubba karbonplatebit, Balsaen satt som spikret- blir nok en ok løsning.

                              Comment


                              • #30
                                Tilpasning av nye flaps tok sin tid, mye pussing og tilpasning. Lurer på et par ting vedr liming av hengslene:
                                - Bør jeg lime henslene først til flapsen og så etterpå til vingen, eller lime til flaps/ving samtidig?
                                - Vil after-run oil fungere å bruke der metall-splinten sitter for å unngå at den også limes?
                                - Hvilket lim 30min epoxy? hadde vært ok med en tokomponent flaske hvor jeg kan sprøyte lim inn i hullene.
                                - Og til slutt lime de fast nå før lakkering eller har ikke det noe betydning?

                                Click image for larger version

Name:	IMG_3982.jpg
Views:	1
Size:	109.9 KB
ID:	613720
                                Click image for larger version

Name:	IMG_3990.jpg
Views:	1
Size:	126.6 KB
ID:	613721
                                Click image for larger version

Name:	IMG_4001.jpg
Views:	1
Size:	81.8 KB
ID:	613723
                                Click image for larger version

Name:	IMG_3986.jpg
Views:	1
Size:	61.9 KB
ID:	613731

                                Click image for larger version

Name:	IMG_4007.jpg
Views:	1
Size:	82.0 KB
ID:	613727
                                Click image for larger version

Name:	IMG_4008.jpg
Views:	1
Size:	96.5 KB
ID:	613728
                                Click image for larger version

Name:	IMG_3995.jpg
Views:	1
Size:	87.1 KB
ID:	613722
                                Click image for larger version

Name:	IMG_4005.jpg
Views:	1
Size:	64.7 KB
ID:	613725

                                Click image for larger version

Name:	IMG_4010.jpg
Views:	1
Size:	123.6 KB
ID:	613729
                                Click image for larger version

Name:	IMG_4012.jpg
Views:	1
Size:	74.3 KB
ID:	613730
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X