Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topflite Spitfire MK IX 1/7 påbegynt år 2001...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    30 min epoxy og vaselin på hengsleleddet så er du "good to go".

    Jeg ville personlig lakkert dem før de monteres, da kan du unngå lakk som binder opp hengslene.
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

    Comment


    • #32
      Liker best Casco polyuretan. God tid til å få det på plass og kan lime alt samtidig. Overskytende lim bare piskes bort etterpå. Sitter som banken
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #33
        Monterte balanseror denne uken. Lurer på om jeg heller bør lodde på stålinker på de som er festet i servohorna, eller om de nylon låselinkene er tilstrekkelige? Har brukt de før uten uhell, men vil gjerne sikre meg på bauer og kanter på dette flyet.
        Click image for larger version

Name:	IMG_4043.jpg
Views:	1
Size:	62.9 KB
ID:	613769
        Vingen begynner å bli ferdig og klar til lakkering nå.
        Det som mangler er: Kannoner, lys, gjøre om panellinjer og nagler på oversiden (områdene der det er luftbobler pga den første filleren jeg brukte)
        Har kjøpt Futaba 14 SG, så har brukt litt tid på å sette meg inn i den, har brukt Spektrum de siste årene. Fikk testet ut balanseror, flaps og retracts, alt fungerer som det skal, men har ikke satt opp innstillinger enda.


        Har også snekra en antenne, samt tegnet opp panellinjer, tapet og lagt på ett lag med filler, ja og satt inn ny tank.

        2mm plywodd og balsa i sandwich
        Click image for larger version

Name:	IMG_4045.jpg
Views:	1
Size:	57.3 KB
ID:	613770

        brukt magnet og skive som festeanordning, magneten er felt inn i flykroppen.
        Click image for larger version

Name:	IMG_4052.jpg
Views:	1
Size:	70.9 KB
ID:	613772Click image for larger version

Name:	IMG_4054.jpg
Views:	1
Size:	40.4 KB
ID:	613773

        Bruker denne dopen før jeg primer, er litt usikker på om det er rette middelet på balsaen før priming og lakk?
        Click image for larger version

Name:	IMG_4060.jpg
Views:	1
Size:	55.2 KB
ID:	613774

        brukt 2mm Styrene som plate der antenna festes.
        Click image for larger version

Name:	IMG_4047.jpg
Views:	1
Size:	85.2 KB
ID:	613771Click image for larger version

Name:	IMG_4068.jpg
Views:	1
Size:	85.8 KB
ID:	613776

        Antenne på plass, ble litt for lang i første omgang, så måtte skjære av litt balsa og feste skiva lengre opp, noe som resulterte i en lengre kile ned i kroppen , som igjen gorde at den satt bedre.
        Click image for larger version

Name:	IMG_4064.jpg
Views:	1
Size:	65.3 KB
ID:	613775


        Click image for larger version

Name:	IMG_4070.jpg
Views:	1
Size:	128.5 KB
ID:	613777

        Comment


        • #34
          Mange fine detaljer blir det på Spitten. Du spør om nylon clevis. Godt mulig det holder, men jeg hadde skiftet til noe av metall selv om det kan gå på et vis å fly med ett balanseror ute av drift. Hadde også skrudd i små skruer fra lokket og innover i de klossene som holder servoene. Kommer av at jeg har dummet meg ut på det før med veldig sørgelig resultat. Slike ting gjør jo at senere tilsvarende oppgaver fort blir overdrevet. Lim skal jo holde men.....

          Comment


          • #35
            Enig med Tore her.. Greit å legge litt arbeid i det, sånn at du ikke "ryker" på de små tingene. Kjipt om en klevis skulle ryke på grunn av at plasten blir sprø eller etter at den vrir seg ut av stilling eller noe slik at den hopper av.

            Viktig å finne sitt nivå.
            __________________________________________________ ___
            Jørn Kaasbøll
            Scale Warbirds of Norway

            Comment


            • #36
              Takker for innspill, da blir det å lodde metall-linker, skal dra inn skruer i de klossene også.

              Comment


              • #37
                Loddet nye linker til balanseror, føles mye bedre med den løsningen.


                Click image for larger version

Name:	IMG_4078.jpg
Views:	1
Size:	73.7 KB
ID:	613798


                Flykroppen har nå panellinjer ferdig, og har begynt å streke opp der jeg skal ha nagler. Og jammen kom "Frank" flybåren helt fra USA igår, Ser nesten ut som han gruer seg til jeg sender han til himmels, men en flott pilot er det.

                Click image for larger version

Name:	IMG_4079.jpg
Views:	1
Size:	56.2 KB
ID:	613799Click image for larger version

Name:	IMG_4082.jpg
Views:	1
Size:	54.0 KB
ID:	613800Click image for larger version

Name:	IMG_4084.jpg
Views:	1
Size:	52.2 KB
ID:	613801



                Bestilte også en kort 90grader-bend til potta, fra justengines i UK. Skal gå klar av den smale cowlingen da, og vil ikke stikke langt ut på undersiden.

                Click image for larger version

Name:	IMG_4090.jpg
Views:	1
Size:	45.2 KB
ID:	613797

                Comment


                • #38
                  De nye linkene holder i hvert fall ! Trivelig at Frank har ankommet he he. Han burde sette litt pris på at det blir bygget så fin fly til ham.

                  Comment


                  • #39
                    Bra fremdrift!
                    Når du har fått så bunnsolide linker så bytter du vel ut servoarmen om de er sånne standard plæstik-hønn å da?

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by SmurfAir View Post
                      Bra fremdrift!
                      Når du har fått så bunnsolide linker så bytter du vel ut servoarmen om de er sånne standard plæstik-hønn å da?
                      Ja det er helt klart. Når jeg borra ut 3mm så var det ikke mye plast igjen på de horna..

                      Comment


                      • #41
                        Monterte servoer for side, høyde og throttle. Og her må jeg mase om overføringer igjen.. denne push-roden, vil den være ok? Plast-røret er limt fast i i kroppen bakover så det er lite bevegelse. Eller gjøre som beskrevet i manualen: støtstang med avkappede pushrod biter limt på med CA- hylser og stållinker.
                        Click image for larger version

Name:	IMG_4093.jpg
Views:	1
Size:	85.7 KB
ID:	613805

                        Over servoene og tanken blir det å lage anordning for batteri og mottager
                        Click image for larger version

Name:	IMG_4096.jpg
Views:	1
Size:	73.9 KB
ID:	613807


                        Tips på sparkel og metode for å tette gapet her?
                        Click image for larger version

Name:	IMG_4094.jpg
Views:	1
Size:	66.1 KB
ID:	613806

                        Comment


                        • #42
                          Dersom du føler at de pushrodene virker ok og stabile, så er det sikkert greit
                          Vanskelig å si noe mer om det uten å se å ta selv.

                          Personlig liker jeg Sullivan sine golden rods med riller for å minske friksjonen.
                          Det har eksistert i flere tiår, og det er ikke tilfeldig
                          På throttle spesielt, så er det en fordel med ikke-metallisk link i størst mulig grad pga. potensiell radiostøy.

                          Comment


                          • #43
                            De som skrus inn i plasthylsa pluss liming har fungert for meg. Har hatt feil på de som bare limes.

                            Comment


                            • #44
                              Skrudd inn bryter og lagd anordning for batteri og mottager. Tror jeg kommer til å kjøre S.Bus systemet på servoer i vingen. Det prinsippet er helt nytt for meg, men ser genialt ut- også for å unngå ledninger som slenger og kommer i klem da det er ganske trangt her mellom vingen og mottager/Batteri.


                              Click image for larger version

Name:	IMG_4117.jpg
Views:	1
Size:	135.8 KB
ID:	613846

                              Strikk som hengsle og magnet, ser sikkert greit ut på 5m..
                              Click image for larger version

Name:	IMG_4103.jpg
Views:	1
Size:	54.2 KB
ID:	613842
                              Click image for larger version

Name:	IMG_4111.jpg
Views:	1
Size:	68.7 KB
ID:	613843


                              Pga liten plass lagde jeg en "beholder" for batteripakka, den støtter samtidig tanken.
                              Click image for larger version

Name:	IMG_4114.jpg
Views:	1
Size:	143.7 KB
ID:	613844

                              Click image for larger version

Name:	IMG_4116.jpg
Views:	1
Size:	129.4 KB
ID:	613845

                              Comment


                              • #45
                                Holder på med akkurat det samme om dagen. Du har orden på ledningene ser jeg Har ikke prøvd S.Bus før jeg heller men nå skal det til pers. Tror det går greit. Flott med litt ekstra programmering og trykkinger. Dette kan jo også programmeres via PC og sånt liker jeg. Kom på at Futaba har skrevet noe om paralelle antenneføringer. Har mine i 90 grader og husker snart ikke hvorfor he he

                                Comment

                                Working...
                                X