Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topflite Spitfire MK IX 1/7 påbegynt år 2001...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by toelarse View Post
    Kom på at Futaba har skrevet noe om paralelle antenneføringer. Har mine i 90 grader og husker snart ikke hvorfor he he
    Apropo det, jeg pleier å bruke et sugerør av den typen som har en "belg" man kan knekke i vinkel uten å deformere bøyen.
    Klipper det i to og limer fast på passende sted. Veier mye mindre enn krympestrømpe, er glatte å fine å tre antennene i og kan knekkes i 90 grader osv. uten å deformeres.

    Comment


    • #47
      Takk for påminnelse ang antenneføring og tips om sugerør. Da har jeg vel bare en mulighet- legge de i 90 grader opp og inn i cockpiten. Får høre med "Frank" først, om han har noe imot det

      - - - Updated - -

      Comment


      • #48
        ang sparkling av glipper mellom cowling og kropp..



        Her kan du legge på maskeringstape eller klingfilm(den er jo tynnest)rundt kanten og litt til på cowlingen før du setter den på plass slik som den skal sitte.
        Deretter fyller du sprekken med sparkel.
        Plasticpadding sin epoxy-sparkel funker fint til dette. ( alternativt epoxy og microballons, men da blir ikke over flaten like bra.)
        Plasticpadding sin sparkel tørker på 10 min, og er slipbar etter et par minutter til.
        __________________________________________________ ___
        Jørn Kaasbøll
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #49
          Originally posted by Gjermund View Post
          Takk for påminnelse ang antenneføring og tips om sugerør. Da har jeg vel bare en mulighet- legge de i 90 grader opp og inn i cockpiten. Får høre med "Frank" først, om han har noe imot det
          - - - Updated - -
          Men det er jo bare de tuppene på ca 4cm som er antenner egentlig, tror ikke kabelen ut fra mottageren og ut til antennene har noen særlig virkning som antenner. Derfor så bør plasseringen være relativt grei i de fleste tilfeller. Slik jeg tolker bildet med mottageren din, så er den montert på platen under (gulvet) på cockpit?
          Og da bør det være greit nok om du har den ene rett bakover, (slik det ser ut som du allerede har) og fører den andre ledningen litt høyere opp i bakkroppen men retter den 90 grader nedover igjen. Da blir jo selve antennen (de ytterste centimetrene) pekende loddrett og 90 grader i forhold til den som går rett bakover i parallell med kroppe.

          Ble litt knotete forklart kanskje, men det er vel tydbart om du leser det et par ganger

          Comment


          • #50
            Originally posted by SmurfAir View Post
            Men det er jo bare de tuppene på ca 4cm som er antenner egentlig, tror ikke kabelen ut fra mottageren og ut til antennene har noen særlig virkning som antenner. Derfor så bør plasseringen være relativt grei i de fleste tilfeller. Slik jeg tolker bildet med mottageren din, så er den montert på platen under (gulvet) på cockpit?
            Og da bør det være greit nok om du har den ene rett bakover, (slik det ser ut som du allerede har) og fører den andre ledningen litt høyere opp i bakkroppen men retter den 90 grader nedover igjen. Da blir jo selve antennen (de ytterste centimetrene) pekende loddrett og 90 grader i forhold til den som går rett bakover i parallell med kroppe.

            Ble litt knotete forklart kanskje, men det er vel tydbart om du leser det et par ganger
            Skjønner! takk for oppklaring

            Comment


            • #51
              Kjøpe servoarmer fra Kina, er det noe smart?


              25T M3 Metal RC Servo Arm Horn for Futaba Savox Xcore HL HSP HD Power 3-20kg

              16.02 SEK
              Click image for larger version

Name:	s-l225.jpg
Views:	1
Size:	7.0 KB
ID:	613849

              Comment


              • #52
                Ser ut til å være helt identiske med disse, og de har jeg et par av, de har ikke knukket eller glidd på spline enda i hvert fall.

                Comment


                • #53
                  Originally posted by toelarse View Post
                  Den blir kjempefin ! Veldig bra framdrift er det også. Har erfaring med warbird colors. Lakkert ganske mye med den og malingen er veldig godt egnet til modellering slik jeg opplever den. Lett å få liv i overflatene. Tynnet den med vann og la på mange tynne lag nesten uten pause. Bygget liksom opp overflaten. Fullt mulig andre metoder fungerer, men slik fikk jeg det til. En annen god ting er at overflaten er lett å reparere senere hvis det ikke er klarlakk eller noe over den. Måtte flekke inn noe grønt etter oppskrapinger av vingen og det gikk veldig greit etter litt sliping først. Skjøten synes da neimen ikke.
                  Heisann,
                  Nå har malingen kommet på døra, og siden du har brukt denne, har du noen forslag på hva jeg skal bruke for å fuelproofe? er det en klarlakk du vil anbefale? ser på siden deres at klasskote 2 komp epoxy anbefales, men det finnes kanskje andre produkter?

                  Comment


                  • #54
                    Har nesten ikke flydd glow siden Quick spray tiden. Noen andre vet sikkert om noe klarlakk som tåler fuel. Sjøl har jeg nå kun elektro og bensinfly så da legger ikke jeg på noe over lakkeringene hvis glansen er ok. Fordelen ved det er at det da blir enkelt å lappe over utbedringer etc.

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by toelarse View Post
                      Har nesten ikke flydd glow siden Quick spray tiden. Noen andre vet sikkert om noe klarlakk som tåler fuel. Sjøl har jeg nå kun elektro og bensinfly så da legger ikke jeg på noe over lakkeringene hvis glansen er ok. Fordelen ved det er at det da blir enkelt å lappe over utbedringer etc.
                      Eureka-Rc har Klasskote, så da ordner det seg

                      Comment


                      • #56
                        Noen som har erfaring med Klasskote ?
                        Hvordan oppfører den seg ? Tenker på hvordan der er å jobbe med.. tørketid / herdetid og holdbarhet/ slitasjestyrke ?
                        __________________________________________________ ___
                        Jørn Kaasbøll
                        Scale Warbirds of Norway

                        Comment


                        • #57
                          To-komponent epoxy lakk/herder. Lukter som ordentlig lakk gjorde i gamle dager
                          Blandes med like deler lakk og herder, etter volum.
                          Så må man vente en stund, 30-40 minutter (!) slik at herdeprossessen kommer i gang, før lakken sprøytes, rulles eller pensles på.

                          TACK FREE TIME: 20-30 MINUTES
                          PRINT FREE TIME: 4 HOURS
                          PACKAGING TIME: 24 HOURS
                          RECOAT/TOP COAT WINDOW: 1 – 24 HOURS (DEPENDING ON SHOP CONDITIONS)
                          SWARD HARDNESS: 4 DAYS - 1 WEEK
                          POT LIFE: MEASURED IN 4-8 HOURS AT 70°F

                          Problemet med at det lukter som gamle gode dager er at fraktselskapene skjønner at dete er "hazardous materials" og benytter sjansen tl å øke fraktprisen til det ekstreme.

                          Dette gikk greiere før, men i det siste har det blitt helt håpløst.



                          Kjell
                          Last edited by Eureka; 17-02-16, 13:37.

                          Comment


                          • #58
                            ja, det er vel kanskje prisen en del av oss må velge å betale siden vi fremdeles vil holde på med glow ?
                            __________________________________________________ ___
                            Jørn Kaasbøll
                            Scale Warbirds of Norway

                            Comment


                            • #59
                              Blitt lite tid til Spitten den siste tiden men har nå fått gort unna litt.


                              nye panellinjer og primer på oversiden av vingen, pga luftbobler i første forsøk, ser virkelig fram til å lage noen 100 nye nagler
                              Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	129.3 KB
ID:	613940


                              Spitten har jo forskjellige typer nagler, så her har jeg påført de naglene som er "raised". limblandingen er Titebond grønn og Casco ca 50-50.
                              Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1
Size:	46.6 KB
ID:	613937Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	60.5 KB
ID:	613939

                              Fikk tak i noen 5mm ledpærer til lys på vinger. dyppet i neglelakk for grønn og rød farge.
                              Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	94.0 KB
ID:	613941Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	118.4 KB
ID:	613942

                              lagd kanoner og malt cockpit
                              Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1
Size:	193.0 KB
ID:	613938Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	1
Size:	78.8 KB
ID:	613943

                              Comment


                              • #60
                                Regner med at du er fornøyd med dette her. Skal gå på vingene på min nå snart med paneler og saker. Håper jeg får det like bra som dette. Da blir i hvert fall jeg fornøyd.

                                Comment

                                Working...
                                X