Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topflite Spitfire MK IX 1/7 påbegynt år 2001...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by toelarse View Post
    Regner med at du er fornøyd med dette her. Skal gå på vingene på min nå snart med paneler og saker. Håper jeg får det like bra som dette. Da blir i hvert fall jeg fornøyd.
    Jo takk, dette var en vesentlig lettere jobb- å legge på slike nagler, enn de som etses inn med loddebolten. Gikk mye fortere også. Blir spennende å se resultatet etter lakkering. Var ikke så nøye med å telle antall nagler her og der, tok ikke med absolutt alle heller. Det er selvfølgelig mye semi-skala ved dette flyet her, men nagler og paneler syns jeg gir mer liv til flyet.

    Din 9'er er jo virkelig en tro kopi, den blir nok fantastisk flott både på bakken og i lufta.

    Comment


    • #62
      Montert ny topp, ventil- avst trengte ikke etterjusteres. Bruker her en 13x9 APC, men kommer til å prøve MAS 14x6, ser at det er en ofte valgt propell til denne motoren på warbirds. Kommentarer til max turtall? høres ikke helt riktig ut, og har ikke turteller.

      Comment


      • #63
        God lyd det det..
        Har selv en en ASP '91.. kjører en 15x8 på den.. så det bør du nok godt kunne dra på en OS.

        Bytt gjerne propell til ASP, eller noe tilsvarende.. De har bedre effekt enn MAS. Det er ihvertfall min erfaring.
        Fordel med MAS er dog at de tåler noen nose-over og det kan jo skje på en warbird.
        __________________________________________________ ___
        Jørn Kaasbøll
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #64
          Jobbet litt med cockpiten i helgen.


          Antenneføringer 90 grader på hverandre, ser det ok ut?

          Click image for larger version

Name:	IMG_4195.jpg
Views:	1
Size:	78.4 KB
ID:	613988Click image for larger version

Name:	IMG_4196.jpg
Views:	1
Size:	74.4 KB
ID:	613989Click image for larger version

Name:	IMG_4203.jpg
Views:	1
Size:	77.5 KB
ID:	613995

          cockpit gulv montert
          Click image for larger version

Name:	IMG_4198.jpg
Views:	1
Size:	76.6 KB
ID:	613991Click image for larger version

Name:	IMG_4199.jpg
Views:	1
Size:	68.6 KB
ID:	613992Click image for larger version

Name:	IMG_4201.jpg
Views:	1
Size:	77.8 KB
ID:	613993


          Frank heter fra nå av Werner og skal fly AH-Z, med beina godt under seg- jeg får ta meg av sideroret
          Click image for larger version

Name:	IMG_4202.jpg
Views:	1
Size:	83.4 KB
ID:	613994



          Lagd kanonsikte ikke helt ferdig enda, pusse og flikke og male litt mer. Brukt balsa, styrene og brilleglass i plast


          Click image for larger version

Name:	IMG_4208.jpg
Views:	1
Size:	68.4 KB
ID:	613996

          Click image for larger version

Name:	IMG_4213.jpg
Views:	1
Size:	64.4 KB
ID:	613997Click image for larger version

Name:	IMG_4214.jpg
Views:	1
Size:	95.1 KB
ID:	613998

          Click image for larger version

Name:	IMG_4217.jpg
Views:	1
Size:	68.9 KB
ID:	614000

          Click image for larger version

Name:	IMG_4215.jpg
Views:	1
Size:	81.2 KB
ID:	613999
          Attached Files

          Comment


          • #65
            Antenneføringa ser bra ut den, og resten begynner å se ut som noe så detaljert at jeg aldri hadde turt å fly det
            Propellen skal være på toppen!
            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

            Comment


            • #66
              Moment of truth da jeg sjekket CG denne uken.

              Click image for larger version

Name:	IMG_4281.jpg
Views:	1
Size:	106.8 KB
ID:	614081

              Etter å ha lest diverse byggetråder vedr dette flyet, så har jeg sett det er mye fokus på å bygge halepartiet lett pga overdimensjonering av designet på halen fra Topflite. Som oftest ender man opp med en vekt på mellom 4,5 til 5 kg etter å ha lagt MYE bly i nesa. Topflite opererer med en maxvekt på 3,8 kg selv om deres egen prototype veide 4,3..

              Vel- min veide 5,25 kg etter å ha lagt til ca 1 kg og da først skjønte jeg hvorfor noen har tatt seg bryet med å veie hvert balsaflak når de har bygget halen.
              Det ble litt tid til selvransakelse i bua, erkjenne at fokuset til nå har vært helt feil. Nagler og detaljering er en ting, men aerodynamikk er nå ganske så vesentlig for å få et fly til å fly. Kan se for meg at 5 kg med en vingebelastning på 39 oz/sqft og 15cc 4 takt kunne gitt meg en skummel maiden. Jeg har ingen erfaring med slike kalkuleringer, bortsett fra CG selvfølgelig, men det har gått opp et lys nå ja på hva som er viktig i den videre fremgangen.

              Det første jeg gjorde var å flytte mottagerbatteri foran firewall og flytte mottageren lenger fram.
              Pkt nr 2 var å nappe piloten ut av setet og plassere han på badevekta: 100 gram! Etter å ha dissekert den stakkars fyren endte han opp på 40 gram.
              Målte CG igjen som i manualen 105 mm bak LE: resultat 4.98 kg. 270 gram lettere.

              Tok deretter å flyttet servoene fram, throttleservo vil nå ligge rett bak tanken, og høyde/side- servoer flyttes 7 cm fram. Kunne da fjerne enda mer bly fra nesa og nåla endte på 4,72 kg. 530 gram lettere.

              Veide hjula, Ø88 og de veier 140 gram, vil se om det finnes lettere alternativer her.
              Målet er å få totalvekt ned mot 4,5kg.


              Flyttet servoer fram og begynt å legge til litt bly, går det forresten greit å skru inn bly i motorbukken?
              Click image for larger version

Name:	IMG_4307.jpg
Views:	1
Size:	76.1 KB
ID:	614079Click image for larger version

Name:	IMG_4300.jpg
Views:	1
Size:	106.0 KB
ID:	614080


              Åpnet opp for å inspisere gamle flapsoverføringer for å sjekke om alt er på stell, kommer til å bytte plastklevis til stållinker her, samt bytte skruer og bruke locktite
              Click image for larger version

Name:	IMG_4269.jpg
Views:	1
Size:	51.8 KB
ID:	614082


              Kanoner midlertidig montert, må fininnstilles
              Click image for larger version

Name:	IMG_4260.jpg
Views:	1
Size:	147.0 KB
ID:	614083


              Fått 3D-printet nye eksosrør, bruker hvitt lim for å simulere sveis
              Click image for larger version

Name:	IMG_4242.jpg
Views:	1
Size:	51.9 KB
ID:	614084

              Comment


              • #67
                Testkjøring av motor montert i flyet, med ny propell apc 14x7. Fikk turteller i posten idag, så det blir spennende å sjekke ut.


                Comment


                • #68
                  Den går jo superfint den motoren. Imponerende 3d printing av eksosrør. Riktige sveisesømmer tror jeg. Ble dønn misunnelig på dem. Har tenkt litt på å få montert slike fishtail rør sjøl for da stemmer det med norske mk9 Spitter de fikk i 43. En kar i Ungarn var det vel.. kan visst lage noen i 1/4 skala som passer MR Spit for en rimelig penge.

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by toelarse View Post
                    Den går jo superfint den motoren. Imponerende 3d printing av eksosrør. Riktige sveisesømmer tror jeg. Ble dønn misunnelig på dem. Har tenkt litt på å få montert slike fishtail rør sjøl for da stemmer det med norske mk9 Spitter de fikk i 43. En kar i Ungarn var det vel.. kan visst lage noen i 1/4 skala som passer MR Spit for en rimelig penge.

                    Røra fant jeg på her: SPITFIRE EXHAUST STACKS by rcmodelstl
                    Fikk en på siden Protolabs Network | On-demand manufacturing for custom parts til å lage de. Totalen kom på 220,- inkl frakt. Måtte pusse og slipe de ned endel, da de ikke var helt glatte, men alt i alt veldig fornøyd med hvordan de ser ut.

                    Comment


                    • #70
                      bra info det der. Fant ikke igjen til min på ebay nå, men fighteraces i England har dem visst til 28 pund og det er jo ikke all verden. Prioriteres ikke hos meg nå, men det er greit å ha eventulle planer klar til senere. Har ikke noe lyst til å gå på alt arbeide med å lage disse sjøl fra scratch. For mye jobb i forhold til hva man får igjen for det synes jeg. Din løsning ble jo veldig rimelig og bra med litt morsom fiksing sjøl med finishen.

                      Comment


                      • #71
                        Testa et kjapt print med å bare forstørre opp stl filen som er langt fra ideelt men ble helt greit. Trengs litt tuning til men fullt ut mulig!

                        Click image for larger version

Name:	ForumRunner_20160313_171904.jpg
Views:	1
Size:	25.0 KB
ID:	614470



                        Click image for larger version

Name:	ForumRunner_20160313_171914.jpg
Views:	1
Size:	24.2 KB
ID:	614471
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #72
                          Tøft det med 3d printing og her er du da virkelig på sporet. Disse kan da brukes etter litt sliping og fiksing ser det ut til for meg. Framtiden dette her for modellering og det er spennende å se hva som etter hvert kan lages. Nå går det jo an å printe i et slags metall også etter hva jeg har lest et sted.

                          Comment


                          • #73
                            Titan printere finnes, dog forholdsvis friske priser. 10 min sliping og sprøytesparkel så blir disse ganske bra. Printes også endel finere men må småjustere settings da
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by affa View Post
                              Titan printere finnes, dog forholdsvis friske priser. 10 min sliping og sprøytesparkel så blir disse ganske bra. Printes også endel finere men må småjustere settings da
                              Det er duket for printebusiness ganske mange som gjør noen ekstra kroner på slike ting har jeg sett.

                              Comment


                              • #75
                                Hva bruker dere på balsa før man lakkerer? her har jeg først brukt cellulosedop og så grunnet og det funker tydligvis ikke når man ser den krakeleringen..

                                Click image for larger version

Name:	IMG_4033.jpg
Views:	1
Size:	71.9 KB
ID:	614507Click image for larger version

Name:	IMG_4328.jpg
Views:	2
Size:	121.5 KB
ID:	614508

                                Testet maling på den gamle canopy´en, malingen var lett å skrape av, bør vel grunne her også for å få feste ?
                                Click image for larger version

Name:	IMG_4332.jpg
Views:	1
Size:	44.6 KB
ID:	614509

                                Reodor Felgen løsning på feste av røra.
                                Click image for larger version

Name:	IMG_4333.jpg
Views:	1
Size:	59.1 KB
ID:	614510


                                Ny duk på sideror
                                Click image for larger version

Name:	IMG_4335.jpg
Views:	1
Size:	68.2 KB
ID:	614511

                                Comment

                                Working...
                                X