Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topflite Spitfire MK IX 1/7 påbegynt år 2001...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Smak og behag mye dette her, men tar man ned utslagene tar man ned mulighetene til å styre flyet om det trengs. På bakken liker jeg også å ha store utslag for å kontrollere halen i sakte fart blant annet. Overkorrigering må piloten få kontroll på selv om det er lett å si. Expoen hjelper bra på det. Man kan også programmere tregere servoer på høyderoret med flere sendere nå for tiden. To flightmodes holder godt for meg. Er man vant til å fly 3D med ekstreme utslag så tror jeg bestemt overkorrigering er kurert.

    Comment


    • Originally posted by affa View Post
      Stikk motsatt av hva jeg bruker og tenker. På acro/3D kan man gjerne ha låve dør utslag og mye expo da de flyr lett og er utrolig tilgivende uansett.

      På Warbird flyr jeg med passe utslag og lite expo. Første tur flyr jeg med 3 forskjellige flightmodes, anbefalt og en med større og en med mindre utslag men alle med helt max 25% expo. Tenke seg en Spitfire eller en 109 som er kjent for å være følsom på høyderor, skal man der ha myyyye utslag og mye expo? Farlig spør du meg, litt ustabil innflyging hvor man kan ende med at man rører for mye i grøten (les stikkene) og man setter flyet i en kontinuerlig stall situasjon med altfor mye utslag. Ikke fordi man ikke vet at det blir trøbbel men fordi rorene gir så mye utslag på fulle stikker.

      Selvfølgelig må man ha nok travel på rorene men derfor jeg har 3 flightmodes og justerer derfra
      Hvem svarte du egentlig her Alf? Hvis det er meg så har du misforstått, ellers har jeg ordlagt meg dårlig.
      For jeg har som du kaller det låvedør-utslag på 3D med mye (gjerne 70-75%) expo, men har også på disse en lavere rate for enklere landing når det er litt kastvind etc.
      På min spit er det små utslag på elevator (som det skal være), har ikke expo på standard-rate (anbefalt rate) men jeg har en rate med noe større utslag (men ikke store) og der har jeg 50% expo.
      Last edited by SmurfAir; 23-04-16, 12:40.

      Comment


      • Da er Spitten klar for take-off og maiden. Har gått over alle overføringer, satt opp radion, brukt locktite og tynn CA der det trengs.
        Har slipt litt av bolten der hjulstopperskruen festes, er det tilstrekkelig feste for hjulet?
        Jeg mangler litt på weathering og noen små detaljer som skvadronskjold samt den siste klarlakken.

        Radioen er for meg ny, så skal teste den ut på et annet fly først. Må si jeg er spent på Spitten, spesielt på take off og landing. Når maiden blir er vanskelig å si, men målet var denne sommeren, og det blir det

        Når det gjelder valg av modell AH-Z så gav det seg selv da jeg var så heldig å treffe Werner Christie sin sønn i jobbsammenheng ved et par anledninger for noen år siden.
        Jeg tok opp tråden nå, og fikk komme hjem til han og se blant annet loggbøkene til Werner fra krigen. Fikk en signatur av sønnen selv, så nå er vel flyet døpt og klart til sin første tur!

        Skadronskjoldet jeg skal male på
        Click image for larger version

Name:	IMG_4646.jpg
Views:	1
Size:	35.5 KB
ID:	614776Click image for larger version

Name:	FullSizeRender(1).jpg
Views:	1
Size:	105.0 KB
ID:	614770


        Signatur på halen og utdrag fra loggbok
        Click image for larger version

Name:	FullSizeRender(2).jpg
Views:	1
Size:	48.1 KB
ID:	614771Click image for larger version

Name:	FullSizeRender(4).jpg
Views:	1
Size:	128.1 KB
ID:	614773

        3D-printet speil, samt litt weathering av panellinjer og har dessuten fått potta litt mer under cowling ved å kappe av den 90 graders-benden.
        Click image for larger version

Name:	FullSizeRender(3).jpg
Views:	1
Size:	53.8 KB
ID:	614772Click image for larger version

Name:	FullSizeRender(5).jpg
Views:	1
Size:	68.1 KB
ID:	614774Click image for larger version

Name:	FullSizeRender.jpg
Views:	1
Size:	71.0 KB
ID:	614775

        Comment


        • Originally posted by Gjermund View Post
          Har slipt litt av bolten der hjulstopperskruen festes, er det tilstrekkelig feste for hjulet?
          Pleier stort sett å holde det, så lenge den har en flate på akslingen og du har brukt Loctite på set-skruen.
          Jeg tar ofte litt ca. i tillegg på "utsiden" av stopperen mellom aksel og stopperens innerhull, om man må av med stopperen senere så pleier likevel ikke det å være noe problem å knekke opp uansett når du har løsnet/skrudd ut set-skruen.

          Lykke til når maiden måtte komme!

          Comment


          • Takk for det!! og takk for tips. Og takk til alle som har bidratt med tips og inspirerende tilbakemeldinger. Det å legge ut en tråd her har gjort jobben mye enklere, så får vi se om fuglen vil fly.

            Comment


            • Maiden!!

              Endelig maiden!
              Dro til Aurskog igår, og fikk god hjelp av Rune Nessen til å se over fly og radio. Jeg hadde bestemt meg for å ta maiden selv, men med nose over tendenser og at jeg aldri har flydd en slik warbird før, så overlot jeg stikkene til Rune.
              Utrolig stort å se flyet i lufta for første gang, og når jeg tok stikkene selv og tok en lowpass.. helt rått!
              Nå blir det å vinkle hjulene litt mer fremover før neste tur, som må bli denne uken

              Comment


              • Gratulerer, så veldig fin ut i lufta.

                Comment


                • Har nå fått vinklet hjulene litt fremover ca 5mm, fløy 3 turer idag og utrolig hvor artig det er å fly denne, fikk noseover på de to første landingene, men siste satt som den skulle, god følelse.
                  Har satt på dekaler malt på skvadronskjoldet og fått på klarlakk på undersiden, samt limt på speilet, mangler hjuldeksler men blir vel å fikse det snart.




                  Click image for larger version

Name:	ahhz.jpg
Views:	1
Size:	270.1 KB
ID:	615041

                  Comment


                  • Gratulerer med gjennomført jomfrutur (med flere)!!
                    Så jo ut til å fly bra, og modellen har blitt veldig fin og detaljrik.

                    Comment


                    • Flyet ser skikkelig bra ut ! Gratulerer med gjennomført maiden og ikke minst fine flighter etterpå!
                      __________________________________________________ ___
                      Jørn Kaasbøll
                      Scale Warbirds of Norway

                      Comment


                      • Jeg må virkelig si meg inspirirert av posten og du har virkelig laget en nydelig Spitfire. Jeg holder på med samme prosjektet og skal til å gjøre finnishen selv. Tenker å trekke min med 21g glassfiber og lurer på om det er det samme du har gjort med din?

                        Comment


                        • Hei, takk det var hyggelig! Husker ikke tykkelse på duken jeg brukte dessverre, men jeg jeg brukte glassfiberduk og Z-poxy fra Zap finishing resin. Lykke til med byggingen

                          Comment

                          Working...
                          X