Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topflite Spitfire MK IX 1/7 påbegynt år 2001...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Topflite Spitfire MK IX 1/7 påbegynt år 2001...

    Det har snart gått 15 år, men til sommeren SKAL Spitten opp!
    Tenkte at ved å legge ut en tråd her, så setter jeg press på meg selv, men ikke minst så håper jeg på råd og tips fra dere erfarne piloter/ingeniører her inne. Har blitt mektig imponert av å lese diverse tråder her inne, så det er med skrekkblandet fryd jeg nå kaster meg inn og blottlegger meg selv og mitt aldrende prosjekt

    Har i høst handlet inn nye retracts fra e-flite, ny canopy, den gamle hadde jaggu gulnet etter 15 år med maskeringstape.., ellers: chartpak- tape for panellinjer litt primer og putty, ja egentlig det meste som skal til.
    Motor har jeg, en OS.91, håper det holder mtp vekt!? trenger en ny topp, da jeg drepte det forrige flyet den satt i ifjor- mistet kontakt, tror mottagerbatteriet løsnet, men fortsatt et mysterium.

    Byggesettet kjøpte jeg i 2001- bygde det ferdig og klart til finishing. Hadde også dengang en OS .91 4 takter som venta på en warbird, men den endte opp i en Cap, som endte opp i en åker ved Hellerudsletta.
    Flydd endel de siste 5 årene, forskjellige depronfly men nå er det bokstavelig talt tid for å børste støvet av Spitten på låven.
    Sånn da er katta ute av sekken, legger ved noen bilder, så kommer det mere neste år..

    Ble rot med innlegget her, ikke alle bilder ble vist i den rekkefølgen jeg ville osv uten tekst , men men tar gjerne imot tips vedr dette også.

    tynn tape og mitt første forsøk på panellinjer
    Click image for larger version

Name:	IMG_3785.jpg
Views:	1
Size:	70.9 KB
ID:	637605
    Click image for larger version

Name:	IMG_3784.jpg
Views:	1
Size:	73.1 KB
ID:	637604
    forsøk på et halelys
    Click image for larger version

Name:	IMG_3790.jpg
Views:	1
Size:	121.6 KB
ID:	637603
    Click image for larger version

Name:	IMG_3789.jpg
Views:	1
Size:	75.9 KB
ID:	637602
    Click image for larger version

Name:	IMG_3783.jpg
Views:	1
Size:	88.0 KB
ID:	637601
    finnes det en rimeligere løsning på filler primer?, denna måtte bestilles fra Danmark, blei kostbar ja
    Click image for larger version

Name:	IMG_3788.jpg
Views:	1
Size:	105.6 KB
ID:	637606
    Attached Files

  • #2
    Sluttresultatet blir nok bra.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #3
      Begynt å tilpasse cockpit idag. Tror ikke jeg kommer til å tilføye mer detaljer enn det som allerede er der, bortsett fra piloten da. Finner ikke igjen setebeltene, så får finne på noe der.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Dette var tøft synes nå jeg. Visst blir det Spitfire til sommeren ! Ser du lurer på filler/sprøytesparkel. Felere av oss bruker Biltema sin. Lukter fælt, men er jo billig og lett tilgjengelig for de fleste. Jeg legger den på utendørs og lar det stinke fra seg i mange timer etterpå.

        Comment


        • #5
          Takk for tipset! da blir det en tur til på Biltema.

          Comment


          • #6
            I dag har jeg malt cockpit- interiør. Artig å prøve seg på forskjellige teknikker; weathering, wash osv.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Pusser over primer og sparkel, ser tydelig at det er mange ujevnheter. Uvisst om tidens tann med kulde/varme og fukt har ført til at matrialene har "slått seg" eller om jeg gjorde en slett jobb den gang jeg bygget det..
              Bruker 180 og til slutt 320 papir- blir utrolig glatt og fint.
              Ser at jeg har en jobb å gjøre med å sparkle overgangen fra wing-fairingen til kroppen.
              Click image for larger version

Name:	IMG_3833.jpg
Views:	1
Size:	83.2 KB
ID:	613585


              Blir jo møkka lei av å pusse, så har jobbet litt med hjul-luker. Prøvd meg på rivets også , brukt trelim gjennom tynn kanyle, mulig det ikke er riktig lim å bruke, men ser ut som det holdert greit. trengte ikke tynne ut trelimet. Ikke kjempe-skala, men håper det piffer opp det totale utrykket til slutt
              Click image for larger version

Name:	IMG_3824.jpg
Views:	1
Size:	95.4 KB
ID:	613581Click image for larger version

Name:	IMG_3829.jpg
Views:	1
Size:	75.5 KB
ID:	613582Click image for larger version

Name:	IMG_3830.jpg
Views:	1
Size:	67.8 KB
ID:	613583Click image for larger version

Name:	IMG_3831.jpg
Views:	1
Size:	66.5 KB
ID:	613584

              Comment


              • #8
                Synes ikke det er noe å stresse etter disse slette overflatene på warbirds for de ser ikke slik ut. Kanter lønner det seg jo å få vekk da for de blir stygge. Veldig lett å få det "bilpanser" finish blikket over seg. Mine Spitfire vinger har blitt alt for slette og skal se om jeg får laget til litt alufinish med filler etter hvert.

                Comment


                • #9
                  Tok for meg oversiden av vingen idag, samt startet på å tilpasse retracts.
                  Sikkert endel her inne som har brukt samme metoden til å lage nagler. Tidkrevende jobb, men man kommer nå inn i rytmen etterhvert. Blir spennende å se om det er verdt det etter lakkering.

                  tegner linjene der naglene skal være (sånn noenlunde
                  Click image for larger version

Name:	IMG_3854.jpg
Views:	1
Size:	62.7 KB
ID:	613603Click image for larger version

Name:	IMG_3868.jpg
Views:	1
Size:	62.5 KB
ID:	613609

                  festet kobberrør i loddebolten, første forsøk ble dårlig pga for tykk kant på røret.(bildet på det dårlige resultat havnet nederst som vedlegg plutselig..)
                  Click image for larger version

Name:	IMG_3858.jpg
Views:	1
Size:	83.4 KB
ID:	613606Click image for larger version

Name:	IMG_3861.jpg
Views:	1
Size:	41.9 KB
ID:	613608Click image for larger version

Name:	IMG_3855.jpg
Views:	1
Size:	42.6 KB
ID:	613604
                  Borret ut for å få en tynnere kant, ble bedre da
                  Click image for larger version

Name:	IMG_3859.jpg
Views:	1
Size:	85.5 KB
ID:	613607Click image for larger version

Name:	IMG_3869.jpg
Views:	1
Size:	50.9 KB
ID:	613610Click image for larger version

Name:	IMG_3870.jpg
Views:	1
Size:	67.8 KB
ID:	613611Click image for larger version

Name:	IMG_3873.jpg
Views:	1
Size:	63.4 KB
ID:	613612

                  Click image for larger version

Name:	IMG_3884.jpg
Views:	1
Size:	80.4 KB
ID:	613613Click image for larger version

Name:	IMG_3885.jpg
Views:	1
Size:	62.5 KB
ID:	613614Click image for larger version

Name:	IMG_3886.jpg
Views:	1
Size:	108.2 KB
ID:	613615
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    - - - Updated - - -

                    Originally posted by toelarse View Post
                    Synes ikke det er noe å stresse etter disse slette overflatene på warbirds for de ser ikke slik ut. Kanter lønner det seg jo å få vekk da for de blir stygge. Veldig lett å få det "bilpanser" finish blikket over seg. Mine Spitfire vinger har blitt alt for slette og skal se om jeg får laget til litt alufinish med filler etter hvert.
                    Har prøvd å få litt liv på overvingen idag som du ser av innlegget, ikke blei det rett heller- sjanglet avgårde. Tok sin tid men håper det er verdt de 2 timene jeg brukte.

                    Comment


                    • #11
                      Brukte du bare to timer på det der da synes jeg det var vel anvendt tid ! Synes ikke du har sjanglet mere enn de gjorde på den ordentlige Spitfire fabrikken. Naglebilde fra MH 434. Dine ligner jo veldig bra synes jeg og det er jo slingringsmonn ser vi.
                      Click image for larger version

Name:	duxford 056.jpg
Views:	1
Size:	35.8 KB
ID:	613617

                      Comment


                      • #12
                        Hei, Ja se der. De måtte vel raske på for å komme ajour med Focke Wulfen..

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Gjermund View Post
                          Hei, Ja se der. De måtte vel raske på for å komme ajour med Focke Wulfen..
                          Rasker på litt jeg også...av samme grunn som før i tiden he he

                          Comment


                          • #14
                            Imponerende.. Og så raskt da mann ?!
                            __________________________________________________ ___
                            Jørn Kaasbøll
                            Scale Warbirds of Norway

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by chewbaca View Post
                              Imponerende.. Og så raskt da mann ?!
                              Takker, joda jeg syns det ble ganske bra, mulig jeg skrøyt på meg en halvtime... skal ta tiden når jeg tar undervingen

                              Comment

                              Working...
                              X