Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjælp!!!Baktung Sbach som Fyyy.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjælp!!!Baktung Sbach som Fyyy.

    Heisann.

    Trenger virkelig hjelp her nå til å løse denne floka med Sbach`n min.
    Den er 153cm v.spenn og veier 2.1 Kg netto.
    (Jeg har en annen tråd på det samme flyet her,men der er vekter oppgitt av meg helt borti veggen,så den er
    bare å se bort i fra).

    Ok.sitter som følgende på den nå.Denne motoren:
    Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

    Av motorcalc.og reviews på HK så burde vel denne motoren være innenfor(kanskje noe lett),men et akseptabelt oppsett med 6S
    Leser også av reviews at flere da plasserer batt.helt inntil firewall og at flyet da balanserer på vingerøret(se bilde der jeg har lagt pennen).
    Leser at flere har CG der med samme batt.Har også dobbeltsjekket dette med 25% av vingen og havner på 10,5cm fra edge.Noe som igjen
    er en halv cm.foran midten på røret.Så CG punktet der stemmer nok.

    Men her starter problemene mine......!!!!
    ESC ligger foran CG, og Ext.BEC batt.(170gr)+ mott.ligger ned v/bakre del av canopy.
    Det jeg kan si er at jeg(se bilde)har valgt å bruke servotrauene bak på flykroppen til både høyde(dual) og sideror.
    Disse servoene veier til sammen 150gr.
    For å få flyet til å ligge nøytralt(ikke lett forover),men kun nøytralt må jeg legge motvekt på hele 650gr v/firewall ?????
    Jeg skjønner at de tre servoene såpass langt bak har noe å si på CG,for strekket fra vingerøret til midt på siderorservo(bakerste) er 80cm,
    mot ca.35 cm.fra røret til firewall,MEN 650 gr.?????
    Det høres helt vilt ut for meg.og tenker at jeg kan da ikke fore opp en sånn motvekt på flyet på dette oppsettet!!!
    Må jo bli som å fly en murstein....
    Hvor servoene er montert(i kroppen eller bak)på de reviews jeg har lest,vet jeg ikke,men alikevell liksom???.
    Den totale vekten på flyet med dette oppsettet er temmelig nøyaktig 4Kg.(ikke inkl.motvekten).
    Synes vel egentlig at den 12x6 i nesa på den ser litt stusselig ut også da ??

    Så tenker jeg videre!!!!(ref.den andre tråden der jeg hadde tenkt å bygge et 8S oppsett)Vi snakker jo en helt annen vekt på flyet her nå.
    Er det en mulighet når vi nå snakker en helt annen vekt på flyet og gå for et 8S oppsett på det ???
    Har da denne motoren liggende: Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking
    Har veid flyet med 8S batt.og beregnet vekt i mellom på motorene og havner på 4,6Kg.
    Er dette akseptabelt med et fly på 153cm.v/spenn og tørrvekt på 2,1Kg ??
    Det jeg også kan legge til er at flyet er dønn på CG med vektene av 8S oppsettet !!!

    Jeg må bare si at jeg er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre nå.Også fordi dette er den første litt større 3D modellen jeg setter sammen.
    Har et par mindre.En Mini funtana og en EPO modell,men den første litt større som sagt,og trenger sårt litt hjelp av en/noen av dere
    som har den "riktige" løsningen på denne floka mi her.
    På forhånd mange takk
    Attached Files
    Last edited by NitroZeb; 21-01-16, 18:16.
    Mvh
    Einar.Phoenix RC.


    Ingen propell er for stor.
    Det er bare motoren som er for liten

  • #2
    Vet ikke hvilket fabrikat denne modellen er, men det første som slår meg er vekta du oppgir. 4 Kg?? Veldig mye for en modell med vingespenn på 153 cm. Har selv en 90-size Extra på 160 cm som jeg flyr med 6s 3000 pakker. Denne har en takeoff-vekt på 3,3 kg. Her måtte jeg modifisere litt for å få batteriet langt nok frem. Uansett hva som er problemet, 650 gram til på denne kan du nok bare glemme!
    Terje Pedersen

    Indre Østfold Modellflyklubb

    91399490

    Comment


    • #3
      Hei!
      Jeg har sbach 342 i tre forskjellige størrelser (1M, 13xx og 17xx), og liker de godt.
      Men den mellomste og den største var også baktunge i utgangspunktet, den mellomste klarte jeg å balansere ved å flytte mest mulig av el. og batterivekt lengst mulig frem.
      På den største, så måtte jeg legge til ca. 550 gram dødvekt i mellom standoffs og motor, samt i cowling.
      har ikke veid flyet, men regner med at AUW er et sted mellom 4500-5000.
      Dette flyr helt greit med 380KV og 6S 5000mah ,men hadde nok ikke hatt noe i mot et 8S oppsett heller.

      Disse modellene "flyter" bra, og er både forutsigbare og tilgivelige.
      Jeg tror nok den minste motoren din er innafor hva gjelder power, og ville kanskje prøvd å fått cg innenfor ved å flytte det du kan fremover, f.eks bygge om siderorsoverføring til wire for å få bort en servo i halen (selv om jeg også liker halemonterte servoer).
      Noe fartsvidunder er ikke sbachŽn uansett, viktigere med bra drag enn toppfart.

      Hva er vingearealet på denne i dm2? rundt 50?

      Den større motoren du har på 2665W/8S virker i overkant mye, med de store flatene i halen tror jeg du skal være obs på farten, mulig fort gjort å få flutter da vil jeg tro.

      Hva er anbefalt/antatt flyvekt (AUW) fra produsenten?
      Hva ender flyvekten på med 6S-oppsettet inkl. dødvekten?
      Last edited by SmurfAir; 22-01-16, 01:31.

      Comment


      • #4
        Hei og takk for innspill så lenge.
        Kommer tilbake med mer etter jobb !!
        Mvh
        Einar.Phoenix RC.


        Ingen propell er for stor.
        Det er bare motoren som er for liten

        Comment


        • #5
          Det er også mye å hente om du kan få motoren 1-2 cm lengre frem. Litt dumt om ikke cowling også kan følge etter, men ville undersøkt om dette er mulig.
          Terje Pedersen

          Indre Østfold Modellflyklubb

          91399490

          Comment


          • #6
            Er det ikke helt vanlig at sbach blir baktung da? Synes alltid jeg hører at det er et problem på de, uansett størrelse.
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              Originally posted by xilian View Post
              Er det ikke helt vanlig at sbach blir baktung da? Synes alltid jeg hører at det er et problem på de, uansett størrelse.
              Jo, det kan virke sånn 2 av mine 3 er det by design, men om jeg hadde satt den største opp med bensin fremfor elektro så kan det hende jeg hadde sluppet og legge til 550 gram

              Comment


              • #8
                Hei igjen.

                Har dobbeltsjekket vekter(hengt alt i kroken),(netto)+(AUW),og disse tallene er riktige nå:
                NETTO:2,1Kg
                6S oppsett(u/motvekt):4,0Kg
                6S oppsett m/motvekt:4,650Kg

                8S oppsett(m/motor bytte) u/motvekt:4,6Kg(flyet ligger helt på CG)

                Mulig er akkurat denne modellen av Sbach bygget tung netto fra fabrikk, men vekta stoppet der den stoppet.
                Og anbefalt AUW på denne vet jeg ikke,for det fulgte ikke med så mye som en papirbit i esken den kom i og finner
                ikke noe på akkurat denne som kommer til nytte.

                At den 2665W NTM`n er i overkant Smurf,og det kan jeg ikke si meg uenig i(Watt/Kg),men denne motoren er
                også et alternativ: Tacon Big Foot 110 Brushless Out Runner Motor for Airplane (295KV) 96M607-Bigfoot110-5325-295Kv
                Litt mere på "jorda" igjen med denne kanskje, og tenker her 8S oppsett i forhold til Kv på motoren.
                Vil få her i underkant av 9000 Rpm(statisk).

                Vekta jeg må legge på 6S oppsettet blir her helt lik vekta u/motvekt på 8S oppsettet,og har lest på en del sider både her og der
                at folk med 160cm modeller kjører mye 8S oppsett,MEN som sakt så er jeg usikker,og vil jo så gjerne få modellen min
                så riktig som mulig.Og vet av erfaring at det er mange gode råd og tips av kyndige folk her på forumet.

                Men hvordan på de reviews jeg har lest på HK at denne flyter på CG med et 6S intil firewall er en gåte for meg???
                Har demontert rudder servo og lagt den i trauet inni modellen,men er som limt fast i bordet for det!!!!
                Så helt enig med deg der Piper.650 gr.motvekt på denne med dette oppsettet,det går bare ikke!!!!
                Får heller ikke flyttet motoren lenger frem pga.kun ei tynn finerlist på ca.10mm til feste for cowlingen.
                Greit å høre Smurf at disse Sbach er snille og tilgivende,men 650 gr.på en 153cm er et hav mye da.
                Klart,med evt.8S oppsett vil jeg få en tygre prop.også da(16xx kanskje rundt der) som bikker den mere framover.
                Hvor stor er den modellen du måtte legge til 550 gr.på da??

                Som sakt,jeg har ikke mest erfaring med disse 3D modellene, og hvor mye man kan "trylle" med vekter,mot å ha et
                akrobatisk fly(som flyr),så er veldig usikker på hva jeg bør/skal gjøre.


                Magefølelsen min begynner å helle mot det 8S oppsettet.
                Tenker da på vekter totalt på 6S oppsettet vs 8S oppsettet,for jeg har ikke en sjans i havet til å få denne modellen
                på CG uten å bøtte på med motvekt i front!!Og da igjen flyegenskaper........

                Vingearealet er på midten av 40 tallet(du spurte om det Smurf).

                Skakke væra lett nei
                Mvh
                Einar.Phoenix RC.


                Ingen propell er for stor.
                Det er bare motoren som er for liten

                Comment


                • #9
                  Min er 1,7m og rundt 58dm vingeareal..
                  Jo jeg er nok enig at om du ikke klarer å få flyttet vekten nok frem med nodifikasjoner, så gå for 8s-oppsettet ditt.
                  Blir det for heftig så går det jo alltids an å begrense den litt med å skru på endpoint og tilpasse throttlecurve etter at ESC er kalibrert.

                  Det er forskjell på både vekt og hvor mye "juice" du får ut av batterier med samme antall celler også.
                  Henger ofte sammen med C-rating og om det er nano eller ei, syns jeg det virker som.
                  Selv om så stor vektforskjell til CG du sliter med løses ikke med de marginene

                  Prøv 8s du, da får du i hvert fall nok power.

                  Comment


                  • #10
                    Ja,jeg går for 8S oppsett på den,for som sagt å fore opp over en halv kilo med vekter blir hinsides mye.
                    Og når totalvekt med det 6S oppsettet vs 8S havner så og si på det samme,Så helt enig med deg der Smurf,
                    da har jeg i allefall Power,og kan Justere meg inn på propell derfra.

                    Takker så mye for innspill.
                    Alltid svar å få her på forumet vettu
                    Mvh
                    Einar.Phoenix RC.


                    Ingen propell er for stor.
                    Det er bare motoren som er for liten

                    Comment

                    Working...
                    X