Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan gi strøm til FC med innebygget BEC på PDB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan gi strøm til FC med innebygget BEC på PDB

    Heisan!

    Bygger en Diatone 250 quad med PDB som har innebygget 5v bec. Min første erfaring med innebygget bec. Se lenke til PDB.
    Page Not Found - Banggood.com

    Bruker KK 2.1 mini kontroll kort fra hobbyking.
    Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

    Har 4x opto esc, ZTW spider 12v. og ønsker å bruke den innebygde bec'en på PDB i stedet for en egen ekstern bec. Usikker på hvordan jeg gir FC strøm fra den innebyggede bec'en på PDB. Kan jeg enkelt bare bruker en servokabel, kutte den ene enden, lodde på plus og minus på loddepunktene på bec'en og på den andre enden av kabelen bare plugge den på en ledig port på ESC siden på FC, altså høyre side av FC, der man har port 1-8 for ESC?

    ALtså bec'en på PDB for da ca. 12v fra 3s lipo batteri, men gir 5v ut fra bec. Har målt dette så det er ok.

    Hvis dette er riktig og enkelt og greit, hvordan blir det da hvis jeg kjører cppm? Kan jeg f.eks. bruke kun signalkabelen for cppm fra mottaker til FC, eller er det et eller annet spesielt som tilsier at jeg må gi strøm fra mottaker til FC i stedet for slik som beskrevet over?

    Har også en tilleggs info her, som et sekundert spørsmål, fra en jeg skrev litt med via kommentarfeltet på hobbyking siden. Han sier at cppm-signal porten er fra "aileron" og ikke "throttle" porten på dette kk 2.1 mini kortet fra hobbyking.

    Dave 5 points - 14/01/2016

    With KK-Mini, Use Throttle input for SBUS signal (requires SBUS inverter). Use Aileron input pin for CPPM signal (no inverter required for CPPM). Notice that rx input pins are in different order/location on KK-Mini as compared to the full size KK bd. There is a simple modification for the FRSKY X4R-SB reciever that will provide an inverted SBUS output that can be used for the KK bd. Google x4r inverter hack for details.
    Andytheman 35 points
    In the daily video he refers cppm to negative ground, positive plus, and throttle... So how did you come to use aileron input?
    Dave 5 points
    Good question. The video is wrong I had to find out the hard way, through trial and error, so I am sharing that information here, to save others from waisting time. Note that SBUS is only possible if you have changed/flashed your firmware to Steveis firmware. Upgrading to Steveis firmware is highly recommended!

    Jeg har ikke fått testet om det er tilfelle i og med at jeg ikke har mottatt det i posten ennå, men det skal sjekkes ut. Noen andre som erfaring med dette?
    Last edited by onkel grusom; 24-01-16, 16:08.

  • #2
    KK kortet får normalt 5V fra bec i esc på M1. Hjelper ikke å koble til på M2-M8 da disse ikke har kontakt med M1. Siden du har opto esc går ikke dette, men det visste du jo. En måte å få spenning til fc er å ta positiv og negativ fra bec på pdb og koble disse inn på positiv og negativ pinne på M1. Så splitter du servokontakt fra esc og tar signalkabel fra esc-en til motor 1 og kobler på signalpinne på M1. Finnes ferdige Y-kabler for dette også men de tar plass...
    Mottakeren må også ha 5V, noe den da får fra fc ved tilkobling av ledninger mellom disse. Siden du planlegger å bruke cppm ville jeg anbefale å koble bec til en ledig port på mottaker og så forsyne fc herfra i stedet. Da kan du bare koble esc til M1 uten å måtte spleise inn bec. Om du ikke har oppdatert sw på fc må du splitte servoledning fra mottaker og koble positiv og negativ på pinner gnd og v+ på inngangssiden på fc. Signalkabel må kobles på ail. Vil uannsett anbefale deg å oppdatere sw til siste fra RC911. Han har flyttet signal for cppm til thr pinne slik at du slipper å splitte servokontakt. Denne sw er også mye bedre enn den som kommer med KK mini originalt. Både han og Steveis har fått KK til å bli en kjempebra fc.
    Hvilken mottaker skal du bruke?
    F330 og F450 med modifiserte rammer, Naza lite V2 og Fatshark FPV - TBS carbon clone med Naza M lite V2 og Fatshark FPV for GoPro - F450 med KK2 .
    Spektrum DX6i og TGY 9x med ER9x og FRSky XJT-modul
    Prosjekt: Hubsan X4 basert FPV rigg med 3D printet ramme for innendørs flyging

    Comment


    • #3
      Takker for svar. Ja har grublet litt på dette og kom vel egentlig frem til det siste du skrev, å koble bec rett inn på mottaker, og gi FC spenning derfra. Jeg kan vel koble det slik uten cppm også? Men altså å koble det på gamle måten, pwm eller rssi kalles det vel. Jeg fant vel ut at mottaker ikke støtter cppm... tror jeg. Kjøpte denne mottakern:

      Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

      Tenkte også på at hvis jeg splitter servokabelen fra esc 1, og kun bruker siganl som du foreslår først, så vil jeg vel ikke få brukt minuskabelen fra esc 1, samtidig bruker jeg jo minuskablene fra esc 2-4, vil ikke det bli uriktig for å si det slik? Er det ikke viktig at alle esc er koblet likt? Jeg skjønner at jeg får pluss og minus fra bec som du skrev men esc 1 er da ikke koblet på samme måte som esc 2-4.

      Takker for tips om oppdatering av kortet. Har utstyr til det.
      Last edited by onkel grusom; 29-01-16, 01:29.

      Comment


      • #4
        Kan gi spenning fra mottaker om du kobler med pwm også ja og som du sier støtter den ikke cppm heller. Når det gjelder signaljord på Esc1 får denne jording fra pdb også og de er jo sammenkobla flere steder. Skal ikke være noe problem å fjerne den på signalledningen. Det er kun positiv på M1 som er skilt ut fra M2-M8. Den negative er koblet sammen med de andre.
        Rssi er signalstyrken på linken mellom RX/TX....
        F330 og F450 med modifiserte rammer, Naza lite V2 og Fatshark FPV - TBS carbon clone med Naza M lite V2 og Fatshark FPV for GoPro - F450 med KK2 .
        Spektrum DX6i og TGY 9x med ER9x og FRSky XJT-modul
        Prosjekt: Hubsan X4 basert FPV rigg med 3D printet ramme for innendørs flyging

        Comment


        • #5
          Ja det var oppklarende svar, er mye å lære skjønner jeg og da er det jo kjekt med hjelpsomme venner på forumet. Takk for god hjelp!!!

          Comment

          Working...
          X