Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mottaker batteri. Størrelse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mottaker batteri. Størrelse?

    Skal kjøpe nytt mottaker batteri da jeg mistenker at det som fulgte med et bruktkjøp ikke fungerer som det skal.

    Mitt spørsmål er: hvilket batteri størrelse bør jeg kjøpe. Flyet er en calmato 40 sport med glow motor, og det skal bare drive 5 servoer. Er det kun flytiden som blir påvirket, eller får jeg mere futt ut av servoene med større batteri?

    Svar mottas med stor takk ☺

  • #2
    Da kommer du langt med et "standard" NiMh-batteri på opp til 2000mah, om du velger 4,8 Volt eller 6 Volt er enten avhengig av hva elektronikken din er laget for. Hvis du ikke er i grenseland på flyvekt fra før, så ville jeg valgt en pakke med AA-celler og 6 volt om elektronikken din er laget for det.
    Har god erfaring med "Eneloop" (Sanyo), men det er mye annet som funker greit også. Har noen rimelige "Bronto" pakker fra Elefun også, og de er helt ok de også.

    På modeller av litt størrelse bruker jeg to batterier, et eget for retracts og et for receiver og servoer.

    Comment


    • #3
      Kommer jo an på hvilke servoer det er som står i modellen. Enkelte vil jo bli raskere/sterkere med høyere spenning mens andre vil brenne opp.
      Det som vanligvis bruker av mottakerbatteri er:
      4,8 og 6V NiMh.
      6,6V 2s LiFE.
      7,4V 2s LiPo.
      Tror alle servoer beregnet for 6V tåler LiFe men skal du bruke LiPo må du ha høyvolts servoer.
      En del eldre servoer var lagd for kun 4,8v og disse brenner om de får særlig mer en 5V.
      Til en slik modell som du har er vel et batteri på ca 1500mAt passe størrelse da kan du fly mye før du trenger å lade.

      Comment


      • #4
        Takk for gode svar. Tror jeg holder meg til et 4,8V som nevnes. Ifølge manualen er flyet fra 2005 med hitec servoer som følgte med.

        Comment

        Working...
        X