Announcement

Collapse
No announcement yet.

ombygging av HK-starter til børsteløs.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ombygging av HK-starter til børsteløs.

    Har en HK-starter som motoren har gått i. Så har satt på en børsteløs som jeg hadde liggende. det er en tower pro 3520 kv600. den skal yte rundt 850w. Har montert motoren og testkjørt den. virker som det skal bli passende hastighet på 4s eller 5s batteri.

    Har brukt en servotester for å styre regulatoren under testingen, men er det noen som har en ide på hvordan jeg kan få til mer som en av/på bryter. evt. ved modding av en servotester?

    Click image for larger version

Name:	IMG_20160213_210713.jpg
Views:	1
Size:	266.7 KB
ID:	637691Click image for larger version

Name:	IMG_20160213_222317.jpg
Views:	1
Size:	270.4 KB
ID:	637692
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Hei!
    Er det denne du har Tom? Sånn at du allerede har en batteri-boks sittende på starteren?

    Du kommer til å trenge en eller to forskjellige motstandsverdier, kanskje en for "0-throttle" som du må ha i det batteriet tilkobles ESC, ellers vil vel ikke ESC aktivere seg pga. throttle ikke står i idle-posisjon.
    Samt en annen motstandsverdi, som representerer det turtallet du ønsker eller full throttle.
    Et relé, ohm-meter og loddebolt.
    Reléet kan være et lite et, for det blir vel ikke rare strømmen som går gjennom det, kun lavsignal for å styre signal-input til Esc.

    Dersom du lodder ut pot-metere fra servoregulatoren mens det står i posisjonen du ønsker for passe hastighet på starteren, og deretter ohm´er verdien og noterer ned. Så skrur du den ned til "null" throttle og ohm´er på nytt for å se om du har 0-ohm eller en verdi da også. Se på printet om det ser ut som om alle tre beina på pot-metere er i bruk, eller om et av de ytre bena bare er i bruk som forankring.

    Så blir step 2 og skaffe motstand(er) for å erstatte pot-meterets, her er det vel bare å plukke en vanlig 1/4-watter eller flere fra noe gammel analog skrot-elektronikk (PC-power, deflection-board fra analog TV etc.). Da finner du sikkert noe du kan seriekoble/paralellkoble for å få samme verdi du målte på pot-meteret.

    Step 3
    Koble disse inn via et lite to-punkts relé som du for eksempel monterer i eller på batterikassa (du trenger vel antagelig en liten boks til elektronikken din likevel).Dette releet vil ha en posisjon når det er strømløst, og en annen posisjon når det får strøm via starterens originale trykk-bryter.
    Hvor den ene posisjonen (av/idle) er direktekoblet eller evt. har en motstandsverdi, og i den andre posisjonen gir den motstandsverdien som du målte ved ønsket turtall via seriekobling med starterens originale av/på bryter.
    Altså releet kobler inn riktig motstandsverdi(er) som erstatning for servo-testerens potmeter.

    Da bør dette i praksis funke slik:
    * koble til batteripluggen (eller om du har egen bryter til batteriet)
    * Esc skal da beepe som vanlig antall beep etter celler og aktiveres (for da får den ingen eller alt.riktig motstand via releets "0-pos"
    * Når du trykker inn starterens push-bryter, vil releet koble over og gi rett motstandsverdi til servotesteren.

    Bør funke det
    Oppdater gjerne senere, artig å se hvordan det gikk - jeg liker litt sånn Reodor-fiksing der man kan tillate seg det uten å utgjøre noen fare.
    Last edited by SmurfAir; 14-02-16, 14:33.

    Comment


    • #3
      Heisan. Er den starteren jeg har ja.

      Var noe slikt jeg hadde i tankene ja, for det er vel bare ett vanlig potmeter som sitter på den servotesteren. Skal kikke på den i dag hvilken verdi den har. Lurer på om jeg må bruke 5s batteri for att den skal bli sterk nok til å klare å dra igang en bensinmotor, men da kan jeg jo bare få ønsket turtall med å variere motstandsverdier.

      Får litt problemer med å bruke den orginale bryteren på starteren. for den sitter jo på motoren som også er håndtaket man holder i når man starter. men nå blir jo motoren snurrende rundt så tenkte å prøve lage noe slik att man holder i der batteriet sitter.

      Tenkte egentlig på å om det gikk å bruke en 2polet vippebryter og slippe å bruke relee også. Må tenkte litt mer og tegne opp skjema tror jeg. så jeg får oversikt. hehe. Har masse motstander osv. liggende etter å ha drevet med elektronikk som hobby i mange år, så skal nok få rotet frem noe som kan brukes.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Loddet ut pot-meteret og målte det til 10kohm. (Mellom ytterbeina) Laget så en liten skisje som viser hvordan koblingen med motstander da må bli ved 0%-50%-100% trottle. Alle tre beina er i bruk. Funderer på hvordan jeg skal få til dette. hdde ikke vrt no problem hvis det bare var 2 bein som var i bruk, men straks værre når det er 3 bein hehe.
        Click image for larger version

Name:	servotester.jpg
Views:	1
Size:	79.1 KB
ID:	613880
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Mens jeg skrev det lange svaret mitt, så var også mine tanker først å bruke en vippebryter.
          Men så kom jeg på at det blir litt knot, for om du skulle bruke den opprinnelige push-bryteren så hadde du fått noen utfordringer.
          Det beste må jo være å få dette så "normalt" i bruk som mulig, uten å måtte tenke på bryterposisjoner ved både batteritilkobling og ved igangsettelse av starteren. Og dersom ikke servotesteren får riktige motstandsverdier til enhver tid, så kan det muligens hende den lever sitt eget liv, derfor tenker jeg at et relé er det beste.
          Du trenger vel bare et bittelite ett som du nesten kan plassere inne i gearboxen om så er...
          Ett som kan drives av batteriet direkte, eller av 5-6 volt eller hva du får ut av BEC fra ESC om det er innebygget, så slipper du en egen regulering bare for drivspenning til reléet.


          Dersom du ikke kan bruke opprinnelig bryter, så kan som du vel er inne på montere en pulsbryter på batterikassa om du kan bruke det som håndtak.
          Selv dersom alle tre pinnene på pot faktisk er i bruk, så trenger du vel fortsatt bare to forskjellige motstandsverdier for hver av posisjonene (av/på).

          Dersom dette er et vanlig lineært potmeter med f. eks. felles i midten som på bildet, så vil du jo få to forskjellige verdier ut på de to ytre pinnene målt fra midtre pinne.
          Click image for larger version

Name:	pot.JPG
Views:	1
Size:	11.4 KB
ID:	613881Click image for larger version

Name:	r-verdi.JPG
Views:	1
Size:	12.9 KB
ID:	613882
          Dersom du ikke skulle gjort denne servotester-modden, så ville du vel hatt potmeteret vridd maks mot-urs ved tilkobling av batteriet. Og maks medurs ved full innkobling av starteren?
          I mine øyne da, så vil du ha 0 ohm mellom midtre pinne og den ene ytre pinnen, samt 10K mellom midtre pinne og den andre ytre pinnen.
          Dette bør vel være greit å få til med et lite relé og et par motstander?
          Om du trenger to forskjellige hastigheter (det har ikke jeg på min men) så kan du koble inn en motstand i parallell via en vippebryter for å redusere maks-hastigheten.

          Tegnet like godt et skjema... de to blå motstandene er alternative fremfor direktekobling om verdien ikke er 0 ohm/10 K mellom midtre og ytre pinner ved ende-ende på pot. Om ikke jeg har vært helt fjern her nå, så burde vel ikke dette være så langt unna?

          Click image for larger version

Name:	skjema.png
Views:	1
Size:	32.6 KB
ID:	613883
          Last edited by SmurfAir; 15-02-16, 01:17.

          Comment


          • #6
            Er vel bare å koble en 10k motstand mellom ytterpunktene, og la en bryter (vender) bestemme hvilke ytterpunkter senterpunktet skal tilkobles. For justerbare endepunkter, bruk to strimpotmeter (ytterpinner i parallel) og la bryteren velge hvilken senterpinne som skal kobles til senterpunktet
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              hehe det var ikke så vanskelig nei. Jeg som tenker alt for komplisert. Hadde ikke noe rele for hånden. men en sånn trykk bryter som brukes på effektbokser til el-gitar. Den har 3 punkter og midt punktet switcher mellom hvilket ytterpunkt det har kontekt med når man trykker på bryteren. loddet så de 3 punktene på bryteren til de 3 punktene på servotesteren. og satte en 10Kohms motstand mellom senter og hver ytterpunkt. ulempen slik det er nå er att man må trykke en gang for å starte den og en gang til for å stoppe. men med ett rele og en vanlit trykk bryter vil jo dette fungere perfekt
              Click image for larger version

Name:	Uten navn.jpg
Views:	1
Size:	36.9 KB
ID:	613891

              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Men hadde vel kanskje holdt med bare en motstand mellom ytterpunktene ja Flarssen.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tyor View Post
                  Men hadde vel kanskje holdt med bare en motstand mellom ytterpunktene ja Flarssen.
                  Det var bare en motstand i min tegning, som jeg skrev så er de blå motstandene alternative om du av en eller annen grunn ikke målte 0 ohm/10k i endepunktene eller skulle ha en annen verdi enn full planke.

                  Trykkbryteren din med 3 posisjoner gjør jo i teorien samme nytten, men som nevnt og du også selv sier så blir det litt mer knot med trykking.
                  For egen del syns jeg det er greit å slippe å konsentrere meg om andre ting enn å holde hender og underarmer unna propellen


                  Har du testet kreftene på den enda?
                  Det er jo utveksling på den så det er ikke sikkert det blir så gæli.
                  Last edited by SmurfAir; 15-02-16, 17:57.

                  Comment


                  • #10
                    nei har ikke testet kreftene på den enda. bare prøvd den på 3celler. motoren tåler jo fint 5celler. men spørs om hastigheten blir vell stor da. Må lage til noe form for håndtak før jeg får teste ordentlig.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Morsomt proskjelt. Har to slike startere som fremdeles virker og en som motoren er brent på. Men jeg tok bare av koppen å satte den i en kraftig batteridrill og det fungerer faktisk kjempebra.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har å brukt koppen i en batteridrill men den går litt for sakte. Håpet er att den skal kunne dra litt større bensinmotorer som 70-100cc
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Har nå surret sammen denne for testing på motor. prøve den i morgen på stripa tenker jeg. satt på ett 5s batteri og en type vippebryter med tre poler på. da blir den grei å håndtere
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Tøft prosjekt !
                            Hadde nettopp problemer med min "gamle" børste-starter. Gearet den også. Isolasjonen ble ødelagt ved inngangen til motorhuset. Kortslutta og kablene ble så varme at loddingene til Deans-kontakten 10 cm nedenfor smelta av.

                            Har fått reparert starteren nå; fikk en kar i her i Trondheim som driver med elektromotorer til å ta det. Han gikk over børster og det som var, så nå snurrer den igjen.

                            Men hvor store motorer forventer du å starte med den der da Tom ?
                            __________________________________________________ ___
                            Jørn Kaasbøll
                            Scale Warbirds of Norway

                            Comment


                            • #15
                              håper å kunne dra igang 60-80cc ensylindrede 2taktere med den. da tar den nok større med flere sylindre også. pga. mindre kompresjon pr sylinder.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X