Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spent på nytt fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spent på nytt fly

    Da har denna karen endelig tatt av (bokstavelig talt) og gått til anskaffelse av en j3 cub 95 cm vingespenn bare fordi den hørtes og såg så utrolig rå ut. --> bila e dyrt og kjedelig, fly e morro akrobatikk og seriøs mekking. Happy to join da force...

    J3-CUB 950 mm wingspan
    Poenix TW-742-II 1400 mm wingspanClick image for larger version

Name:	DSC_6671.jpg
Views:	1
Size:	77.0 KB
ID:	637693

    Det kan hende i legge ut litt nybegynnererfaringa ette kvar. Starta ma fly februar 2016... Bor på Vestnes i Møre og Romsdal.

    Og sånn by the way, det her e verken ei nybegynnerlnding eller en styrt. Det e rett og slett ei strutselanding... Mykje meir sympatisk for dei hårsåre av oss (eg er ikkje hårsår)...
    Last edited by frodepv; 23-02-16, 05:11.

  • #2
    samma det vel. Landing er landing
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Originally posted by xilian View Post
      samma det vel. Landing er landing
      Jepp, eller tyngdekraft om du vil...

      Comment


      • #4
        Click image for larger version

Name:	DSC_6735.jpg
Views:	1
Size:	144.4 KB
ID:	613944 Mi første montering av høyde og sideror. Allereie her rakk eg nesten å bruke feil skru...
        Click image for larger version

Name:	DSC_6739.jpg
Views:	1
Size:	82.1 KB
ID:	613945Den biten her måtte eg skru opp att. Sideroret kjæm i veien for festeskruen til høyderoret. Skru fast festeskruen til høgderor før du sett på hengslan til sideroret...
        Click image for larger version

Name:	DSC_6740.jpg
Views:	1
Size:	109.0 KB
ID:	613946 Her kjæm mi første modifisering av fly. Tar ut standardmottaker og sett inn ein wfly wfr06s mottaker eg har fra før og bruke mi eiga fjernstyring. Eg har no eit seilfly og ein Cub.
        Click image for larger version

Name:	DSC_6743.jpg
Views:	1
Size:	114.9 KB
ID:	613947 Her er doningen ferdig montert. Eg har fått mi eiga fjernstyring til å funke bortsett fra litt finjustering av gassen.

        No sitt eg her 8 tima etter at flyet e henta ut fra posten og glede meg til i morgo...

        Click image for larger version

Name:	DSC_6745.jpg
Views:	1
Size:	224.3 KB
ID:	613948 For å illustrere problemet så reagerer ikkje motoren før stikka står i nøytral posisjon... Gassen skal da ta heile veien ganske gradvis, eller ka?
        Last edited by frodepv; 24-02-16, 20:35. Reason: Feilskriving

        Comment


        • #5
          For at throttle skal fungere på hele området må du rekalibrere ESC (Electronic Speed Controller / fartsregulatoren)
          Dette er forskjellig på de fleste ESC'er, så se i "bokji"

          Ofte er det at du setter throttle på max og setter på strøm til du hører et pip, så ned til 0 til du hører pip også opp igjen.
          Men dette må du sjekke. Husk å utføre det UTEN propell montert. Ha i alle fall ikke labbene eller andre ting i nærheten av propell.
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Originally posted by xilian View Post
            For at throttle skal fungere på hele området må du rekalibrere ESC (Electronic Speed Controller / fartsregulatoren)
            Dette er forskjellig på de fleste ESC'er, så se i "bokji"

            Ofte er det at du setter throttle på max og setter på strøm til du hører et pip, så ned til 0 til du hører pip også opp igjen.
            Men dette må du sjekke. Husk å utføre det UTEN propell montert. Ha i alle fall ikke labbene eller andre ting i nærheten av propell.
            No he du gjort ein Vestnesing enda meir lykkeligar To pip på topp, to pip på bunn, litt ekstra piping og hyling mens stikka var på bunn, stille etter ca 10 sekund. Throttle ok

            Comment


            • #7
              Kordan fikse Epo regn/snø? I ska lage me ski mens i lære me å fly på ei fin strand her i området.

              Comment


              • #8
                Epo påvirkes ikke av fukt, det er heller elektronikken som ikke bør utsettes for for mye fuktighet. Litt snø har dog aldri skadet mine fly, selv ikke såkalte profil modeller hvor alt er montert eksternt på kroppen.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kyrre View Post
                  Epo påvirkes ikke av fukt, det er heller elektronikken som ikke bør utsettes for for mye fuktighet. Litt snø har dog aldri skadet mine fly, selv ikke såkalte profil modeller hvor alt er montert eksternt på kroppen.
                  He kjørt mykje el-bil så veit at elektronikken e ganske robust eigentleg. Handle vel mest om å tørke elektronikken riktig og unngå gjørme... Angående tørking, hårføner e eit genialt tips+varmekabla på badet. He berga mang ein esc på den måten...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Kyrre View Post
                    Epo påvirkes ikke av fukt, det er heller elektronikken som ikke bør utsettes for for mye fuktighet. Litt snø har dog aldri skadet mine fly, selv ikke såkalte profil modeller hvor alt er montert eksternt på kroppen.
                    He kjørt mykje el-bil så veit at elektronikken e ganske robust eigentleg. Handle vel mest om å tørke elektronikken riktig og unngå gjørme... Angående tørking, hårføner e eit genialt tips+varmekabla på badet. He berga mang ein esc på den måten...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Kyrre View Post
                      .
                      .
                      Litt snø har dog aldri skadet mine fly, selv ikke såkalte profil modeller hvor alt er montert eksternt på kroppen.
                      Våt snø i nerleiken av sjø (etter storm, salt) er katastrofe for ESC'ar. Vask/spyling i varmt vatn og så tørk.
                      Ingen strøm før heilt tørr. Tilsvarande med BL motor (dårlig isolasjon ? ). Eigen erfaring.

                      Kjekk radio men begrensa rekkevidde (400m) + vanskeleg å få tak i mottakar (WFly er konk eller har
                      gitt opp). Anbefalar Fr.Sky rekkevidde over 1km + dei har rimeleg telemetri.
                      Last edited by Ofly61; 25-02-16, 20:54.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Ofly61 View Post
                        Våt snø i nerleiken av sjø (etter storm, salt) er katastrofe for ESC'ar. Vask/spyling i varmt vatn og så tørk.
                        Ingen strøm før heilt tørr. Tilsvarande med BL motor (dårlig isolasjon ? ). Eigen erfaring.

                        Kjekk radio men begrensa rekkevidde (400m) + vanskeleg å få tak i mottakar (WFly er konk eller har
                        gitt opp). Anbefalar Fr.Sky rekkevidde over 1km + dei har rimeleg telemetri.
                        Det blir vel ein ny radio når det blir bygd eit nytt fly kan eg tenke meg. Syns wfly radioen ligg veldig godt i handa og er ein fin nybegynnerradio. Litt knoting under oppsett men ikkje nokko umulig å fikse... No driv eg på med reparering av eit knukke sideror og ein laus vaier til høgderoret...
                        Har eit par spm ang sideroret.
                        Click image for larger version

Name:	DSC_6751.jpg
Views:	1
Size:	76.1 KB
ID:	613983 Hvis dokker ser kanten og vinkelen på sideroret rett over j-3 cub skrifta så har den en tendens til å henge se opp. Vil det være lurt å pusse litt for å få plass til ei 1mm skive mellom? Hvilke type hengsla kan eg bruke i stedet for pakketeipen? Vil ha nokko meir solid løsning på sikt. Tenke nokko i retning små toveishengsla på ca 10*10mm smelta inn i sideroret.
                        Click image for larger version

Name:	DSC_6752.jpg
Views:	1
Size:	79.3 KB
ID:	613984 Observasjon etter stalling i lav høgde og kræsj e att dissa to vaieran her he ein tendens til å smette ut av servohornet. Hvis du tar å varme plastikken så vil du få ein perfekt fit og problemet e kanskje løst.

                        Fint å plundre ma fly på ein søndag når kroppen ikkje e heilt ok læll

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Ofly61 View Post
                          Våt snø i nerleiken av sjø (etter storm, salt) er katastrofe for ESC'ar. Vask/spyling i varmt vatn og så tørk.
                          Ingen strøm før heilt tørr. Tilsvarande med BL motor (dårlig isolasjon ? ). Eigen erfaring.

                          Kjekk radio men begrensa rekkevidde (400m) + vanskeleg å få tak i mottakar (WFly er konk eller har
                          gitt opp). Anbefalar Fr.Sky rekkevidde over 1km + dei har rimeleg telemetri.

                          Hvis du har bare 400m rekkevidde på wflyen din så bør du gjøre en grundig sjekk av sender eller mottaker. har flydd med wfly 4-5år og aldri hatt problemer med rekkevidde. Har brukt den 6kanals senderen i seilfly som har blitt slepet opp og da vært ganske langt unna. Wfly bar borte en stund men er på banen igjen nå med bla. en ny 18 kanals radio.
                          http://en.wflysz.com/goods/1.htm

                          Kjøpte frsky taranis sist sommer pga. programeringsmulighetene. Men har også wfly modul i den så jeg kan bruke de gamle mottakerene mine.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Når du ser fremkanten av sideroret ditt, så er det tydelig at det er tapet (hengslet) på for lavt, det er også grunnen til at det subber nedi mellom fast-delen av sideroret og roret.
                            Du kan enten bruke nylonhengsler av liten størrelse (DB119 Small Nylon Hinges 15stk), eller CA-hengsler.
                            I begge tilfeller lager du et lite snitt/slisse i begge deler til å lime inn hengslene i, PU (polyuretan hvitt-lim) som ekspanderer er fint.
                            Men bruker du CA-hengsler så må du passe på og bruke foam-safe CA, ellers risikerer du at det smelter.

                            Comment


                            • #15
                              Click image for larger version

Name:	DSC_7047.jpg
Views:	1
Size:	161.0 KB
ID:	614589 Click image for larger version

Name:	DSC_7048.jpg
Views:	1
Size:	118.2 KB
ID:	614590

                              Endelig er det på tide å få luft under vingene og bli dreven på flygeteknikk. Fant til slutt ut kor mange punkt som måtte justeres inn for å få riktig gass. No he finværet komme og det er ingen aprilspøk at no er det slutt på å leike flyger og bli flyger...

                              Comment

                              Working...
                              X