Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saito 1.70 r3 modifikasjon av innsugsmanifold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saito 1.70 r3 modifikasjon av innsugsmanifold

    For en stund siden kjøpte jeg et par Saito 1.70 r3 stjernemotorer. Begge hadde elektrisk tenning fra CH-ignition. Likevel ble jeg aldri helt fornøyd med gangen på disse motorene. Spesielt throttle-responsen i mellom registeret var et stykke unna det man kunne ønske. Forsøkte meg å kjøre motorene med glødeplugger i stedet for elektrisk tenning. Dette gav stort sett ingen forskjell. Eneste fordel er at elektrisk tenning ikke blir blåst ut av en dårlig justert forgasser. Til gjengjeld er et tenningsanlegg ganske tungt, og det kan være et poeng når motorene allerede er på den tunge siden.

    Etter en litt research på nettet fant jeg ut at jeg ikke var alene om å være misfornøyd med en Saito tre sylindret stjerne. Fant en video fra en kar "over there" som både forklarer hva som Saito har gjort feil, og har løst problemet på en FG 84 r3.



    Inspirert av dette bestemte jeg meg for å sette i gang å modifiserer den ene av motorene mine. Har tilgang til en dreiebenk på jobben, så videoen ble studert grundig og jeg satte i gang.

    Slik ble det:
    Click image for larger version

Name:	PA317782.jpg
Views:	1
Size:	227.1 KB
ID:	637697

    Begge motorer ble montert i testbenk for sammenlikning. Begge med APC 16*8 propell og med Byron firetakts fuel med 15% nitro. Testing ble gjort både med elektrisk tenning og glødeplugger på begge motorene. Og som tidligere så gir tenningssystemet kun helt neglisjerbar forskjell (og ikke til det bedre). Så var det gangen, og ikke minst throttle respons.

    Først det positive, den modifiserte motoren økte toppturtall fra 8500 rpm til 8900 rpm. Samt at temperaturen på sylindrene var helt lik på alle tre. Den originale motoren operere med 15 – 20 graders temperatur forskjell mellom sylindrene.

    Så var det det negative, mellom registret og responsen var enda verre på den modifiserte motoren. Og ingen justering av forgasser så ut til å hjelpe. Jeg antar at jeg laget "kammeret" mellom forgasser og sylindrene for stort. Noe som medfører for lav lufthastighet på tomgang og mellomregister.

    Da var det mer research, kom over denne karen i UK:

    http://www.morrisminimotors.com/#!product/prd1/4223227931/saito-fa-170-r3-fa--200-r3-intakte-manifold-kit




    Han har da modifisert til bensin, men mest interessant var hans manifold modifikasjon.
    Så da gikk jeg tilbake til dreiebenken og laget en enklere løsning der det er boret rett til senter fra alle sylindre til forgasser
    Skaffet meg samtidig en modell som testbenk for motoren. Og her er første test.

    <a href="
    ">

    Motoren gjør nå 9100 rpm med en Master Airscrew 16*8 propell. Som dere ser er responsen helt rå. Litt røff gange rundt 5000 – 6000 rpm, men jeg hadde glemt å bore hull i cowlingen til tomgangsskruen, så jeg er sikker på at det kan kureres ganske enkelt.

    Tok en test flight, og dæven for en kraft det var i den. Tok av på en halv meter og klatret uanstrengt vertikalt på litt over halv gass. Og best av alt, absolutt ingen tendens til at pluggene slokner. Og ja, jeg flyr uten tomgangsgløding!

    Så definitiv på rett vei, mer kommer etter hvert som jeg får testet mer.
    Last edited by highspeed; 24-02-16, 21:37.
    Niels Jensen
    Phoenix rc club

    Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

    Modellflyving er mental hygiene.

  • #2
    Morsomt å lese om forskning å testing på motorer. Denne type stoff tar jeg gjerne mer av

    Comment


    • #3
      Veldig bra jobbet! Helt enig med bardp at dette er bra stoff, tøff lyd på den motoren.

      Comment


      • #4
        Er dette motorene som satt i Affas Tigercat ? Artig å se at noen modder motorene til det bedre Jeg mener også at tenningsanlegg på nitromotorer er en blindvei da man ofte får lavere effekt og mer dill som kan slutte å funke Til sammenligning drar en Laser160V en 17x8 menz på 8300 OPM
        Balsa

        Comment


        • #5
          Ja det er motorene fra Tigercat'en.
          Når det gjelder tenningssystem, så er det greit å sitere Neil Tidey (mannen bak Laser motorene): Trenger du tomgangsgløding, så er det noe galt med motoren din!

          Skal teste med større propell på Saitoen også.
          Har en Laser V-160 jeg også. Kjører med 16*8 på den.
          Drar omtrentlig som Saitoen
          Niels Jensen
          Phoenix rc club

          Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

          Modellflyving er mental hygiene.

          Comment


          • #6
            Nei eneste fordelen jeg ser med tenningssystem er at en kan kjøre på E85 til kr 9,- pr liter. Og på YS DZ175 cdi slipper en detonering og at den slår tilbake vet start.

            Comment


            • #7
              Fuelutgifter er vel ikke akkurat den største utgiftsposten man har med modellfly
              Balsa

              Comment


              • #8
                Originally posted by bardp View Post
                Nei eneste fordelen jeg ser med tenningssystem er at en kan kjøre på E85 til kr 9,- pr liter. Og på YS DZ175 cdi slipper en detonering og at den slår tilbake vet start.
                "I stand corrected"
                YS lager motorer med en del meget interessant teknologi. Her er det overlading trykkregulering på fuel timet med innsuging etc.
                Disse motorene kan jeg helt klart se kan ha nytte av elektrisk tenning.

                Så er vel ytelsene på en YS vesentlig høyre enn tilsvarende volum/vekt fra andre fabrikater. Men ingenting kommer gratis (snakker ikke om penger), YS blir mer følsom for at alt fungerer optimalt. Har selv en gammel YS 120 AC liggende, masse kraft, men krever vesentlig mer vedlikehold.

                Men så er det fine jo at mekking er en fin del av hobbyen. Kan hende at den gamle YS kommer frem en dag.
                Niels Jensen
                Phoenix rc club

                Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

                Modellflyving er mental hygiene.

                Comment


                • #9
                  Japp. YS er rått på ren kraft, men det sliter. En YS120 i et 3d heli som blir flydd hardt holder knapt ei kasse fuel før en må bytta både det ene og det andre...
                  Propellen skal være på toppen!
                  Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                  Comment

                  Working...
                  X