Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelpeverktøy for montering av vingebolter i trange omgivelser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelpeverktøy for montering av vingebolter i trange omgivelser

    Hei!

    Jeg regner med at det er flere her som av og til ender opp med at det blir trangt og vanskelig å montere vingebolter.
    Pga. omkringliggende elektronikk, tank eller annen hardware og man skal ned mot bunnen av kroppen kanskje med hele hånden.

    Jeg hadde store problemer med dette på en modell spesielt, og brukte unødvendig mye tid på stripa med å knote under montering.
    Først kjøpte jeg en liten skralle, men da sleit jeg med at skrallen ikke "løste ut" fra starten av fordi bolten gikk så lett, så da måtte man ned med en finger å holde igjen pipa. I tillegg så får man skrudd lite pr. "tak" med skralle fordi det er trangt.

    I mitt søken etter verktøy for å kunne skru med pipe i vinkel når det er liten plass, så kom jeg over denne til en hundrelapp på Jula.
    Men den er for bits i utgangspunktet (6-kant), men jeg trengte 1/2" pipe og de har firkantfeste, i tillegg må festet/overgangen være så kort som mulig for at verktøyet skal komme til. Så bruke en standard overgang fra 6-kant til 1/4" firkant var utelukket da den blir altfor lang.

    Tok derfor et bits, brukte en hammer og banket spissen på bitsen rett inn i 1/4 firkanten i pipa, det er trangt så det sitter bra mens man sølvlodder det sammen. Har man ikke mulighet til å sølvlodde så kan man sikkert bruke epoxy eller noe annet.

    Dette fungerte helt perfekt! Vingebolten kan plasseres i pipa først om man vil det, da den sitter trangt i 1/2" pipa selv om bolten ikke har noen 6-kant men bare en rett "plate" tvers over hodet, så er det bare å bruke en vanlig bits-trekker på verktøyets lange 6-kant.
    Det fulgte også med en slags støtteholder til verktøyet som man kan tre på i alle vinkler, men den har jeg ikke trengt å bruke.

    Click image for larger version

Name:	skru.jpg
Views:	1
Size:	104.6 KB
ID:	637698
    Click image for larger version

Name:	montert.jpg
Views:	1
Size:	38.6 KB
ID:	637699
    Click image for larger version

Name:	Hylsemodd.jpg
Views:	1
Size:	91.7 KB
ID:	637700
    Click image for larger version

Name:	støtteholder.jpg
Views:	1
Size:	99.1 KB
ID:	637701

  • #2
    Bra tips!
    __________________________________________________ ___
    Jørn Kaasbøll
    Scale Warbirds of Norway

    Comment

    Working...
    X