Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forlenge spindel i elektromotor / Sentrere spindel i rør. Lim eller foring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forlenge spindel i elektromotor / Sentrere spindel i rør. Lim eller foring?

    Jeg har behov for å forlenge spindelen (akselen?) på en kraftig elektromotor som skal drive et turbinhjul.
    Spindelen 1,95 mm i diameter. Eneste mulige skjøtestykke jeg har funnet er et 3mm messingrør med 2,1 mm innvendig diameter.

    Jeg har planlagt å vaske spindel og rør med rødsprit el. og legge en liten dråpe araldit i røret før jeg stikker spindelen inn.

    Jeg trenger hjelp til å finne en idiotsikker måte å sentrere spindelen slik at avstanden til røret på alle kanter blir 0,05 mm slik at jeg unngår vibrasjoner ved høyt turtall.

    Alternativt - finnes det foringer jeg kan bruke? Kan noen ev. lage en?
    Har noen ev. utstyr for å lage et 10mm langt rør med 3mm ytre diameter og 1,95mm innvendig?
    Pris spiller INGEN rolle i denne saken!

    ----------------
    Når jeg nå har lagt frem problemet bør jeg kanskje forklare bakgrunnen. Det er dessverre ikke modellfly-relatert. Jeg regner likevel med at dette forumet må være det beste stedet på nettet å søke etter hjelp.

    Jeg er ekstremt plaget med astma og allergi og har i årevis måttet bruke en ventilert maske med filtrert luft som suges gjennom 3 "gassmaskepatroner" - ikke ulikt hva helsepersonell bruker i områder med Ebola smitte. Utstyret mitt er imidlertid så spesialtilpasset (jeg må bl.a. kunne sove med masken på store deler av våren/sommeren) mitt bruk at det ikke er helt enkelt å bytte ut med noe annet.

    Nå er motoren til filteret utslitt (etter 10-15000 timers gange!). Den er for gammel til at jeg klarer å få tak i en maken.
    Det nærmeste jeg har kommet er en motor fra en sveitsisk produsent - Faulhaber.

    https://fmcc.faulhaber.com/details/o...8_13813/en/US/

    6V utgaven av modellen jeg linker til er det nærmeste jeg kommer. Problemet er bare at spindelen er for kort.
    Originalen er på 10,5mm. Faulhaber modellen (se linken ovenfor) jeg har kjøpt er bare 5,5mm

    Bildet nedenfor viser den originale motoren med turbinhjulet satt på spindelen.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1454.jpg
Views:	1
Size:	62.1 KB
ID:	637704
    Jeg har klart å få boret opp hullet i turbinhjulet til 3mm og fått messingrøret til å sitte fint der. Ved test med den gamle motoren er det veldig lite vibrasjon - selv uten bruk av 0,05 mm foring.

    Dersom noen har mulighet til å hjelpe setter jeg stor pris på om du/dere tar kontakt på email.
    Adressen er navnet mitt i små bokstaver, uten mellomrom @gmail.com

    Takk for at du tok deg tid til å lese!

    MVH
    Stein Arne Jensen
    Kongsberg
    Last edited by SyrinxGC; 25-02-16, 11:22.

  • #2
    Dette burde være en smal sak for en del av de som er innom her ja.
    Artig å se om det løser seg
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Har du noe KV (rpm pr volt) tall på den originale motoren?
      Propellen skal være på toppen!
      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Multipleks
        Hvis du mener at jeg skal bruke denne og koble sammen spindelen på den nye motoren med en del av den gamle så vil jeg vel være veldig avhengig av at den er nøyaktig riktig størrelse så jeg ikke får en forskyvning av tyngden til den ene siden fordi skruene presser spindelen mot den motsatte?
        ... eller har jeg (ikke så usannsynlig) misforstått?

        Stein Arne

        Comment


        • #5
          Originally posted by Multipleks
          Takk for svar.
          Jeg vet ikke. På motoren står det to tallverdier. De er plassert mellom polene for strømledning på baksiden, omtrent slik jeg har plassert teksten nedenfor. Kan de bety noe slikt?

          5000200

          437

          Stein Arne

          Comment


          • #6
            Lå og funderte i går kveld.
            Kanskje jeg kan gjøre spindelen tykkere ved å ripe den litt opp med smergelpapir for så å dyppe den i Araldit eller epoxy (hvis det er noen forskjell - uansett det som er mest tyntflytende), la den tørke med spindelen hengende nedover for til slutt å bruke selve motoren som en "dreiebenk" og slipe bort epoxy/Araldit til jeg får riktig tykkelse?
            Hvis jeg ikke skulle få på nok epoxy/Araldit ved første forsøk så kan jeg kanskje gjenta prosessen akkurat som når man lager stearinlys.

            Finnes det ev. en form for primer/grunning som vil gi epoxyen/Aralditen bedre heft til spindelen?

            Er det noen mulighet for at dette kan fungere?

            Stein Arne

            Comment


            • #7
              Det kan du godt gjøre, og det du da skal ha er jb weld. Det er en slags metallepoxy som blir steinhard og hefter til så å si alt.
              Propellen skal være på toppen!
              Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjornal View Post
                Det kan du godt gjøre, og det du da skal ha er jb weld. Det er en slags metallepoxy som blir steinhard og hefter til så å si alt.
                Ser ut til at JB Weld har mange produkter. Hvilken type bør jeg gå for?
                Innbiller meg at det er en fordel om den er ganske tyntflytende.

                Stein Arne

                Comment


                • #9
                  Originally posted by SyrinxGC View Post
                  Ser ut til at JB Weld har mange produkter. Hvilken type bør jeg gå for?

                  Stein Arne
                  De her Sidan finns inte - Plastidip.no

                  Bruk først grov fil mens du dreier så 400 papir etter det så bør det funke fint som snus
                  Propellen skal være på toppen!
                  Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                  Comment

                  Working...
                  X