Announcement

Collapse
No announcement yet.

Husk rapportering av "nesten" hendelser!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Husk rapportering av "nesten" hendelser!

    Se
    Finner du ikke det du leter etter?

    Er ikke dette litt drøyt?

    Har holdt på med dykking litt, og dykkeforbundet har da aldri hatt noen ordning for å logge alle små uhell såsom kutt i finger eller tap av kontroll, f.eks ukontrollert oppstigning.


    Jeg blir jo bekymret for at vi snart får vår egen Bruce Simpson sak når noen begynner å ta sine personlige konflikter inn i dette skjemaet...

    Bruce from RCmodelreviews flying club shut down - RC Groups
    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

    Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
    Quickie: turl.no/13pe
    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

  • #2
    HMS to the people!
    Galskap ja...
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Merkelig ikke en har det samme ved bruk av sykkel. Kan jo både velte og få skrubbsår, krasje med folk/biler osv.

      Men spent på om det blir noen saker med sure naboer...
      Rasmus Fauske
      TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
      http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

      Comment


      • #4
        Jøs det er jo stort sett en "nesten" hendelse vær gang jeg flyr modellfly og skal prøve noe nytt. Jeg er av den kategorien som ikke selger fly jeg kreser dem Blir mye papir arbeide i fremtiden.

        Comment


        • #5
          Originally posted by rfauske View Post
          Merkelig ikke en har det samme ved bruk av sykkel. Kan jo både velte og få skrubbsår, krasje med folk/biler osv.

          Men spent på om det blir noen saker med sure naboer...

          Hehe, sant nok! Like fanatisk som "miljøpartiet de gærne"

          Comment


          • #6
            For meg så ser det nesten ut som de har en intensjon om å innføre fullsize regelverk for modeller...
            Propellen skal være på toppen!
            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

            Comment


            • #7
              Raporter som dere føler det riktig. Dette er en del av systemet som gir NLF mulighet til å bruke sitt lovverk. Hendelsesraporteringen kan så klart mistenkes å missbrukes. Noe jeg ikke tror på. Pressen er den største faren i dette spillet. EN politietterforsker sa til meg at han syntes det var rart at Luftfartstilsynet fikk høre mer om hendelsesforløpet enn Politiet ved ulykker. Luftfartstilsynet ønsker å løse problemet for å hindre flere tilsvarende ulykker. Mens Politiet vil finne den skyldige å gi han straff.
              NLF har bestemt hva dette skal brukes til ;
              Alle hendelser iht. ovenstående definisjon skal rapporteres. Rapportene vil bli brukt som eksempler i flytryggingsarbeidet, men vil ikke offentliggjøres med navn på den som rapporterer eller de impliserte. Mottaker av rapportene er Sikkerhetsutvalget (SU), Styreleder og fagsjef. Styret kan involvere ytterligere personer i arbeidet med analysene dersom det anses hensiktsmessig. For bekymringsmeldinger, dvs. der det er skjellig grunn til mistanke om at et uhell kan være forestående, bes medlemmene ta kontakt med fagsjef på telefon 41620374.

              Nå håper jeg de kommer med en god forklaring av hvordan dette skal brukes og håndheves i systemet i neste modellfly informasjon. På klubbledermøtet i morgen må jo dette diskuteres og forklares. Håper flest mulig deltar der fra klubb ledelsen
              Mvh Andreas
              Stevensaero, glede i noen balsaflak.
              PCM.at mye glede i litt carbon
              Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

              Comment


              • #8
                For meg som har fulgt med Bruce Simpson sin sak nede i New Zealand, så synes jeg dette er skummelt. Alle systemer som settes opp vil før elller siden misbrukes av personer med dårlige hensikter, og den store masse vil naivt tro at alt er OK.

                Jeg kopierer inn det som leder for New Zealand sin modellflyorg skrev til meg i fjor. Les og grøss. De sier jo at det er ingen vei tilbake inn i organisasjonen for en person som etter styret sitt syn har forbrutt seg mot reglene, som i aldri. Og så sitter de og forvalter et gode som handler om individets tilgang til offentlig område (småflyplasser med blandet aktivitet).

                Hvor mye skal til for å bannlyses fra offentlig vei for all evighet? Ganske mye.

                Leder MFNZ:
                "I had not replied to your earlier email because you had clearly chosen not to understand the situation. The original action was initiated at the request of the CAA having received complaints. Mr Simpson voluntarily resigned from his club and despite strenuous attempts by our Secretary, refused to rejoin MFNZ. CAA legal department made a ruling that he could not use his Wings qualification as a non member since he was not adhering to any MFNZ rules.
                CAA attempted to grant him a unique special status as not requiring a Wings badge but he refused to accept this.
                We have exhausted every avenue. Mr Simpson has previously been made a bankrupt by our Inland Revenue because he refused to pay his Income tax and been prosecuted by the Police because he refused to Tax or pay the duty for his car.
                He is perfectly at liberty to continue flying and reviewing model aircraft but not from an airfield."

                Meg:
                Please see the question and answer below.
                Can the MFNZ council please answer the same question please?

                This question was asked:
                "I would just like to know, does the Civil Aviation Autority have any legal objection against mr Simpson joining any one of Model Flying New Zealand's clubs as an ordinary member, as long as that club's code/rules is respected, and as such get an active insurance and a wings badge so that he can fly at the Tokoroa airport together with any other MFNZ members already flying there?"

                The official answer from CAA New Zealand legal team's Senior Solicitor Samuel Jennings: "Whether Mr Simpson is permitted to join a MFNZ club is a matter entirely between MFNZ and Mr Simpson."

                Leder MFNZ:
                When a new member joins,we take it on good faith that he will comply with the rules of the Association and the regulations of the CAA. Mr Simpson has demonstrated on many occasions that he has no respect for either and has very publicly stated that he does not intend to be compliant. This was the basis on which his previous application,two years ago was declined. We have had no indication from him since then that he wishes to join MFNZ.
                MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                Quickie: turl.no/13pe
                Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                Comment


                • #9
                  Her er NLF sin langtidsplan Finner du ikke det du leter etter?
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                  Comment


                  • #10
                    Krasjet i fjor da en servo sluttet å fungere. Regner med at dette er utrolig nyttig info som kan forebygge at dette skjer andre en eller gang i fremtiden...... (ironi)

                    Comment


                    • #11
                      Som 16-åring så prøvde jeg å spenne en strikk forbi propellen mens den gikk (30 minutter plunder for å få start, gløderen var tom, det var ikke noe annet alternativ...) for å holde tanklokket på plass. Har ennå arr på fingeren. Såret ble limt med zap i felt. Noen skuelystne ble kvalme av det og gikk

                      Skikkelig dumt. Bør ikke gjentas.
                      MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                      MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                      Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                      Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                      Quickie: turl.no/13pe
                      Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                      Comment

                      Working...
                      X