Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fjernstyring åpne/stenge kuleventil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fjernstyring åpne/stenge kuleventil

    Jeg trenger litt hjelp av dere dyktige rc folk. Jeg ønsker å kunne betjene en kuleventil på en avstand opp til 50-100 meter.

    Følgende er hva jeg har vurdert: Bytte ut håndtaket på kuleventilen med ett gir eller tannhjul (og kjede) og drive dette med en stor servo.

    Når det kommer til styring av servoen, så lurer jeg på om jeg kan bruke en "nøkkelring-tx" ala denne? 136.04NOK |DC3V 3.6V 3.7V 4.2V 5V Mini Remote Control Switch System Micro Relay Receiver &waterproof transmitter M4 L4 T4 Learning code|m4 vest|m4 autom4 socket head cap screw - AliExpress

    Evnt programmering av servo/styring kan jeg lite eller ingenting om, så her trenger jeg litt bistand.

    Er dette gjennomførbart?

  • #2
    Hei!

    Er det vann, luft, gass eller annen væske du skal bruke den kuleventilen til?
    Dersom det er vann, eller annen "ufarlig" væske som ikke tærer på plast/gummi, så tror jeg den enkleste og kanskje rimeligste veien å gå er følgende.

    Finn en rimelig batteridreven vanningstimer og koble releet fra mottageren til start/stopp (ofte pulsbryter) på vanningstimeren.
    Har selv en vanningstimer som er batteridreven, den er det en kuleventil i som åpnes/lukkes via drev.

    Dersom du plutselig finner ut at du vil styre dette fra PC, så ville jeg ha valgt 433,92mhz som ofte bruker en av protokollene som er støttet av Tellstick produktene. Det meste av det som selges av Jula, Clas Ohlson osv. (Nexa, Proove, Anslut) bruker Tellstick-supporterte protokoller (ArcTech osv).

    Har kontroll på det meste i huset via web, smarthus er artig bi-hobby når det er lavsesong for modellfly

    Edit: Nexa har også en "repeater" som kan stå i mellom sender og mottager om range blir et problem, kommer veldig an på om det er fri sikt eller ei.
    Last edited by SmurfAir; 27-03-16, 13:42.

    Comment


    • #3
      Hei SmurfAir!

      Takk for svar! Jeg skal styre en ventil i en høytrykksvaskehenger, så det er snakk om vann under trykk opp til 270 bar. Det betyr at jeg må kunne betjene den mens jeg er på andre siden av f.eks ett hus. Jeg ser for meg å montere ett større drev/tannhjul på ventilen og ett mindre på servoen med kjededrift. Tror du dette er mulig? Ser at servocity har tannhjul, kjede osv

      Hva trenger jeg i så fall for å kunne betjene servoen? Rx og tx er vel åpenbart? Jeg vil nødig bære med en stor radio. Heller en liten sak ala den jeg linket til, hvis det er mulig.

      Comment


      • #4
        Skjønner, ja da trenger du vel en kraftigere kran.
        Om du ikke klarer å få den mekaniske utvekslingen til å stemme akkurat med servoens utslag (endepunkter), så må du få endepunktene til å stemme enten via signalet til servoen, eller bruke en digital servo som er programmerbar via en servoprogrammerer. Bla. Hitech har det.

        Comment


        • #5
          Aha! Det er akkurat slike ting jeg trenger å vite. Vil f.eks denne gjøre jobben? ServoCity® - Not Found

          Også vil jeg naturligvis trenge servo + det mekaniske, og tx (noen tips her?). Hva med batteripakke?

          Jeg lurer også på om det går an å styre servoen vha av en slik nøkkelring-sender som jeg linker til i første innlegg? Jeg har vel avslørt at jeg er en rc-novise, så jeg trenger ett dytt i riktig retning og kanskje noe inn med teskje

          Comment


          • #6
            Kunne en retract servo fungert? Den roterer 180 grader når den får signal fra feks en bryter.

            Comment


            • #7
              Ja, jeg vet ikke hvordan ventilen da blir stående mtp kjedeoverføring fra ett lite tannhjul på servoen og ett større på ventilen? Dersom den roterer fast 180 grader?

              Det er hendelen på ventilen som er stopperen normalt. Tar man av denne vil kula inne i ventilen kunne rotere i samme retning hele tiden. Jeg ser for meg at jeg kanskje kan montere ventilen i en skinne som vist nederst på denne siden: ServoCity® - Not Found
              For så å programmere servoen til å rotere akkurat slik at kula i ventilen åpner/stenger for hver gang jeg trykker på en knapp. Jeg regner med at det å programmere dette med en slik hitec sak lar seg gjøre?

              Dersom ja på påstanden over, vil en slik sak kunne betjene det hele? http://www.aliexpress.com/store/prod...994440755.html
              Evnt noe tilsvarende som ikke er en stor radio. En rx og "keychain"-tx.
              Last edited by Jokern; 27-03-16, 22:35.

              Comment


              • #8
                Du kan klare deg meg billigere servo-programmerer enn den du linket til. For eksempel HPP-21 som du kobler til PC med usb.
                Dersom du skal kunne bruke en annen fjernkontroll/mottager så må du kunne emulere servosignalene.

                Det første jeg tenker da er at det må være enklere kjøpe en billig servotester, og justere deg frem til riktige posisjoner med den etter at du har alt det mekaniske på plass. Deretter måle motstandsverdiene du får fra potmeteret i servotesteren når du er ved de korrekte endepunktene, og erstatte disse med faste motstander som kobles inn via rele på sånne små kina-kontrollere.

                Da vil du slippe behovet for programmerbar servo, servoprogrammerer og en "vanlig" Radio.

                Servotester til 35 kr ink frakt her: EK2-0907 Updated Servo Tester Server Electronic Speed Controller

                jeg har ingen formening om den mekaniske biten her med tannreim osv.

                Comment


                • #9
                  Aldeles strålende! Tusen takk for tips. Nå har jeg nok en del å studere

                  Comment


                  • #10
                    Kan du bruke magnetventil ? Mikse til med noe sånt Page Not Found 404
                    Last edited by Wulf; 28-03-16, 19:55.
                    Balsa

                    Comment


                    • #11
                      Tåler kuleventilen du har tenkt å bruke 270BAR da?

                      De vanlig du får hos rørleggere tåler 20-30BAR med litt flaks.
                      Kuleventil, 1/2"

                      Tror du heller bør tenke fjærn start/stopp høytrykks pumpe ...
                      Last edited by Ofly61; 29-03-16, 20:10.

                      Comment


                      • #12
                        Wulf, noe slik hadde sikkert kunnet virke. Men den ventilen er nok ikke bygget for trykk på mye mer enn 20 bar tenker jeg.

                        Ofly61, ventilene jeg bruker tåler opp til 500 bar, og er noe ganske annet enn en VVS ventil. Jeg skal bypass'e en kjemi-injektor for å få full flow og lavt trykk når jeg skal skylle etter påføring av såpe. Det fungerer helt fint å gå rundt husene for å åpne/stenge manuelt, men fjernstyring er jo mer sexy og man sparer litt tid. Pumpa er en 30 liter/min @ 3500 psi drevet av en 22hk hondamotor. Denne går fra jobben starter til man er ferdig.

                        Nå heller jeg mer mot å få til noe med en slik ServoCity® - Not Found men det later til at det får bli ett prosjekt for neste vinter. Nå får man heller komme seg ut å vaske!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Jokern View Post
                          Wulf, noe slik hadde sikkert kunnet virke. Men den ventilen er nok ikke bygget for trykk på mye mer enn 20 bar tenker jeg.

                          Ofly61, ventilene jeg bruker tåler opp til 500 bar, og er noe ganske annet enn en VVS ventil. Jeg skal bypass'e en kjemi-injektor for å få full flow og lavt trykk når jeg skal skylle etter påføring av såpe. Det fungerer helt fint å gå rundt husene for å åpne/stenge manuelt, men fjernstyring er jo mer sexy og man sparer litt tid. Pumpa er en 30 liter/min @ 3500 psi drevet av en 22hk hondamotor. Denne går fra jobben starter til man er ferdig.

                          Nå heller jeg mer mot å få til noe med en slik ServoCity® - Not Found men det later til at det får bli ett prosjekt for neste vinter. Nå får man heller komme seg ut å vaske!
                          Er det ikke bedre å fjernstyre start/stopp av bensinmotoren i stedet ?
                          Bfight 210
                          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                          Phoenix RC Club

                          Comment


                          • #14
                            Jeg kan forstå at det virker slik, men det er altså ikke tilfelle her. Jeg kan forklare hvorfor.

                            På høytrykkssiden, etter brenneren, er det montert en kjemi/såpe-injektor som fungerer etter venturi-prinsippet. En slik injektor har svært liten gjennomstrømning ift slangens dimensjon, ca 2,3mm. Når jeg er ferdig å legge på kjemi, og skal spyle med kun vann kan jeg bypasse kjemi-injektoren for å få full flow og jobbe MYE raskere. Denne bypass-ventilen ønsker jeg altså å kunne fjernstyre.

                            Som nevnt er jeg ikke avhengig av fjernstyring, men det er alltid gøy å bygge på. Nå er sesongen for fasadevask øyeblikkelig i full gang, slik at jeg venter med dette prosjektet til neste vinter, og bruker heller tiden på å tjene penger.

                            Comment


                            • #15
                              Her får du det du trenger av ventilatuators og billig er det også.
                              Access Denied

                              Comment

                              Working...
                              X