Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til enkel og grei flyradio (For å høre på fullsize trafikk)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til enkel og grei flyradio (For å høre på fullsize trafikk)

    Jeg trenger noen råd rundt anskaffelse av en flyradio for å høre på fullsize trafikk.

    Er det noen som har tips og erfaringer rundt dette? Ønsker en radio som er superenkel å bruke, hvor man ikke trenger å lese manualen hver gang den skal startes opp
    Lars Norberg

  • #2
    Det avhenger veldig av hvor du holder til og hvilken type trafikk du skal høre på. Bor du feks i Horten får du lett inn torp og rygge med en liten håndholdt en, får arrival evnt departure til engm og.

    Comment


    • #3
      Originally posted by unicus View Post
      Det avhenger veldig av hvor du holder til og hvilken type trafikk du skal høre på. Bor du feks i Horten får du lett inn torp og rygge med en liten håndholdt en, får arrival evnt departure til engm og.
      Østlandet. Denne skal brukes ved modellflygning på flyplasser så kun håndholdt versjon
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Jeg kjøpte en Maycom AR-108 til fattern for flere år siden og den fungerer veldig greit. Liten og nett, billig er den og!

        Comment


        • #5
          Hvis du kun skal høre på, så kjøp deg en billig scanner på ebay f.ex.

          Skal du ha "transciever" så bør du kjøpe en som også har 8,33 khz kanal"spacing" og ikke bare 25 khz som det var tidligere ( dette fordrer at du har radiotelefonibevis ) finnes helt enkle modeller fra 2-3000 og oppover, tipper Icom A6E er den mest solgte.

          Jeg venter på en enkel Yaesu 230, om du ikke har det travelt, kan jeg gi tilbakemelding om denne når den dukker opp.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Viggkri2 View Post
            Hvis du kun skal høre på, så kjøp deg en billig scanner på ebay f.ex.

            Skal du ha "transciever" så bør du kjøpe en som også har 8,33 khz kanal"spacing" og ikke bare 25 khz som det var tidligere ( dette fordrer at du har radiotelefonibevis ) finnes helt enkle modeller fra 2-3000 og oppover, tipper Icom A6E er den mest solgte.

            Jeg venter på en enkel Yaesu 230, om du ikke har det travelt, kan jeg gi tilbakemelding om denne når den dukker opp.
            Trenger en kombi som både kan sende og motta
            Lars Norberg

            Comment


            • #7
              Ingen flere som har noen tips?
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Originally posted by Lars N View Post
                Ingen flere som har noen tips?
                Ta kontakt med en flyklubb, og høre hva slags lisenser som trengs ? Starmoen flyplass
                Bfight 210
                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                Phoenix RC Club

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bth View Post
                  Ta kontakt med en flyklubb, og høre hva slags lisenser som trengs ? Starmoen flyplass
                  Er nå tips rundt radio jeg er på jakt etter, ikke hvilke regelverk som gjelder osv
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Lars N View Post
                    Er nå tips rundt radio jeg er på jakt etter, ikke hvilke regelverk som gjelder osv
                    Det kan hende de har noen å selge.
                    Bfight 210
                    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                    Phoenix RC Club

                    Comment


                    • #11
                      Så denne dukket opp hos HK:

                      Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

                      Er dette noe som kan fungere?
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #12
                        Dessverre, den hopper over "flybåndet" (som er 108–136.975 MHz) ser det ut til.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by OAK View Post
                          Dessverre, den hopper over "flybåndet" (som er 108–136.975 MHz) ser det ut til.
                          Takk for infoen, det fikk jeg ikke med meg
                          Lars Norberg

                          Comment


                          • #14
                            Jeg kjøpte Yaesu FTA-230 på ebay, rett over 2000,- levert hjemme ( jeg har flytelefonisertifikat )
                            Liten lett og enkel å bruke med 220 og 12 v lader, samt ni-mh og kasse for løse AA batterier.

                            Virker grei for mitt bruk.

                            Comment


                            • #15
                              Lurer på om jeg ønsker å gå for en Icom A6E, er det noen som har en brukt å selge eventuelt tips om hvor den er billigst?
                              Lars Norberg

                              Comment

                              Working...
                              X